EPN-V2

Building Bridges for Democratic Citizenship Programme description

Programme name, Norwegian
Brobygging for demokratisk medborgerskap
Valid from
2020 FALL
ECTS credits
15 ECTS credits
Duration
2 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history
  • Introduction

    Emnet omfatter temaer som demokratisk medborgerskap, identitet, rasisme, interkulturell kompetanse, religiøse fortellinger, filosofisk samtale, etikk og dialogisk undervisning. Emnet skal skolere studenten i å drive forebyggingsarbeid mot fordommer i norsk skole.

  • Target group

    Målgruppen for emnet er studenter på ettåring utdanningsprogram for jødiske veivisere, som administreres av Det Mosaiske Trossamfund.

  • Admission requirements

    Opptakskrav er generell studiekompetanse eller tilsvarende realkompetanse.

  • Learning outcomes

    Se emneplanen.

  • Content and structure

    Se emneplan for beskrivelse av studiet.

    Optional course Spans multiple semesters

    1st year of study

    1. semester

    2. semester

  • Teaching and learning methods

    Se emneplanen.

  • Practical training

    Ingen.

  • Work requirements

    Billedterapi tar utgangspunkt i en forståelse av mennesket som skapende i sitt eget liv. Mennesket former og omformer sin verden. Dette kreative potensiale er en ressurs i menneskelivet og kan nyttes i forbindelse med utfordringer og kriser av ulik karakter.

    En sentral tanke i billedterapi er at hvert menneske, uavhengig av tegneferdigheter, har mulighet til å gi tanker og følelser et visuelt uttrykk. Bilder skapes i stedet for ord og som supplement til ord. En billedskapende prosess kan også føre til at man finner ordene og dermed kan sette navn på viktige følelser og hendelser. Billedterapi anvendes overfor personer som av ulike årsaker har kommunikasjonsvansker, eller som har behov for at innestengte følelser kommer til uttrykk. I bearbeidingen anvendes refleksjon både individuelt og i gruppe. Billedspråket kan bidra til økt innsikt og avspeiler så vel ressurser som problemområder.

    Billedterapi oppsto i USA og England i 1930-årene som en behandlingsmetode innenfor psykiatri. I dag anvendes metoden ved behandling av de fleste psykiske lidelser. Den har vist seg å være meget godt egnet i arbeid med barn og unge, aldersdemente, pasienter med spiseforstyrrelser, rusmisbrukere, fremmedspråklige, krigs- og torturofre og som ledd i pleie og behandling ved somatiske lidelser. Det er også gjort positive erfaringer med metoden i arbeid med sterkt belastede kriminelle. I tillegg har billedterapi vist seg å ha verdi ved bearbeiding av sorg, krise og begynnende utbrenthet. Billedskapende virksomhet anvendes i stadig større utstrekning innenfor terapeutiske rammer i Norge.

  • Assessment

    Studiets målgruppe er personer med grunnutdanning innen helse- sosial- og/eller pedagogiske fag som ønsker å anvende billedterapeutiske arbeidsformer som supplement i de yrkene de allerede er utdannet for. Studiet kvalifiserer ikke for privat selvstendig arbeid som billedterapeut.

  • Other information

    • Bestått 3-årig grunnutdanning på universitets- og høgskolenivå som lærer, sykepleier, sosionom, barnevernspedagog, vernepleier, fysioterapeut eller ergoterapeut (eller relevant embetseksamen/mastergrad, for eksempel cand. psykol., cand. ped., cand. spes.ped.).
    • Minimum 2 års relevant yrkespraksis etter avsluttet grunnutdanning. Eldre 2-årige grunnutdanninger innen nevnte fagfelt som i dag er 3-årige, kvalifiserer for opptak. Med relevant yrkespraksis menes arbeid med pasienter, klienter, elever eller brukere.
    • Billedoppgave, se under

    Vurdering av billedoppgave med skriftlig refleksjon inngår i opptaksgrunnlaget. Oppgaven vedlegges søknaden. For å få tilbud om studieplass må oppgaven være vurdert til godkjent. Billedoppgaven med skriftlig refleksjon vurderes ikke på grunnlag av tekniske tegneferdigheter.

    Oppgaven vurderes på grunnlag av følgende kriterier:

    • refleksjon over hvordan samspill og dialog med bildet under den skapende prosessen kan ha terapeutisk verdi for den som lager bildet;
    • refleksjon over tanker og følelser rundt enkeltelementer som farger, former og billeduttrykket som helhet;
    • refleksjon over hvordan valg og bruk av materialer førte til det ferdige billeduttrykket;
    • søkerens tanker om hvordan hun/han vil anvende billedterapi knyttet opp mot sin tidligere grunnutdanning.

     

    Det vises til forskrift om opptak til studier ved OsloMet: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2015-12-15-1681