Programplaner og emneplaner - Student
Early Childhood Education and School Environment and Leadership Programme description
- Programme name, Norwegian
- Barnehage- og skolemiljø og ledelse
- Valid from
- 2025 FALL
- ECTS credits
- 15 ECTS credits
- Duration
- 2 semesters
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
Introduction
Se emneplan.
Target group
Målgruppen for emnet er styrere i barnehage og skoleledere som jobber i grunnskolen eller videregående opplæring, og som har gjennomført henholdsvis Nasjonal lederutdanning for styrere i barnehager (30 studiepoeng) eller Nasjonal rektorutdanning (30 studiepoeng) eller minimum 30 studiepoeng i ledelse eller tilsvarende.
Admission requirements
Opptakskrav er fullført og bestått enten a) Nasjonal utdanning for styrere i barnehager (30 studiepoeng) eller b) Nasjonal rektorutdanning (30 studiepoeng) eller c) minimum 30 (eller 15+15) studiepoeng i ledelse eller tilsvarende. Med «tilsvarende» menes for eksempel emner i organisasjon og ledelse og/eller administrasjon og ledelse.
Kvalifiserte søkere må være ansatt som leder i barnehage eller skole. Ansettelsesforholdet skal dokumenters med oppdatert informasjon fra barnehage- eller skoleeier. Beskrivelsen «leder i barnehage eller skole» innebærer også assisterende ledere, avdelingsledere og inspektører i skolen. Stillinger med lederansvar.
Learning outcomes
Se emneplan.
Content and structure
Se emneplan.
1st year of study
Teaching and learning methods
Helsesykepleierutdanningen er en videreutdanning som bygger på bachelorgrad i sykepleie eller tilsvarende og "Rammeplan og forskrift for helsesykepleierutdanning" (Utdannings- og forskningsdepartementet, 2005). Utdanningen er på 60 studiepoeng/ECTS. Studiet er et fulltidsstudium over ett år.
Formålet med studiet er å utdanne sykepleiere for en yrkesutøvelse innenfor forebyggende helsearbeid og folkehelsearbeid. I studiet vektlegges kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse knyttet til å fremme helse og forebygge sykdom hos barn, unge og deres familier. Helsesykepleiers arbeid tar utgangspunkt i dagsaktuelle folkehelseutfordringer i et mangfoldig samfunn. Samhandling i møte med den enkelte bruker, med brukergrupper og/eller tverrprofesjonelle samarbeidspartnere står sentralt i studiet. Kandidaten skal videreutvikle sitt sykepleiefaglige kunnskapsgrunnlag innen helsefremmende og forebyggende arbeid til barn, unge og deres familier.
Studiet omfattes av veiledede arbeidsmetoder i forbindelse med for eksempel oppgaveløsing og presentasjoner individuelt eller i gruppe samt forelesninger på campus. Kliniske studier foregår innenfor kommunehelsetjenesten på de ulike arenaene for helsesykepleierarbeid. Studentene vil fortløpende utfordres til å søke og anvende relevant forskning relatert til aktuelle problemstillinger for å kvalifisere seg til en kunnskapsbasert yrkesutøvelse etter fullendt studium.
Relevans for arbeidsliv
Studiet kvalifiserer til utførelse av helsesykepleierarbeid som primært består av individ- og befolkningsrettet folkehelsearbeid i kommunehelsetjenesten på helsestasjon for barn (0-5 år), innenfor skolehelsetjeneste og helsestasjon for ungdom (opptil 20 år), samt miljørettet helsevern/smittevern og flyktningehelsetjenesten.
Relevans for videre studier
Studenter som har gjennomført videreutdanningen etter programplan av 31.05.2017, kan etter søknad få studiet innpasset i masterstudiet i sykepleie - klinisk forskning og fagutvikling ved OsloMet - storbyuniversitetet. Dette forutsetter at de har fått studieplass på masterstudiet.
Work requirements
Målgruppen for studiet er sykepleiere som ønsker en videreutdanning hvor fokus er rettet mot helsefremmende og forebyggende arbeid for og med barn og unge samt deres familier.
Assessment
Helsesykepleierstudiet bygger på bachelorgrad i sykepleie eller tilsvarende.
Det kreves autorisasjon som sykepleier og minst ett års arbeidserfaring som sykepleier i 100 % stilling. Søkere som takker ja til tilbud om studieplass må fremlegge politiattest.
Bruk av ansiktsdekkende bekledning er ikke forenlig med gjennomføring av studiet. Ved gjennomføring av kliniske studier må studenten forholde seg til de enhver tid gjeldende retningslinjer for bekledning som gjelder ved det enkelte praksissted.
Rangering
Dersom det er flere kvalifiserte søkere enn antall studieplasser, rangeres søkerne etter oppnådde konkurransepoeng. Konkurransepoeng er summen av karakterpoeng og tilleggspoeng.
Det gis tilleggspoeng for relevant utdanning utover minstekravet. Med relevant utdanning menes høyere utdanning innen helse- og sosialfag, pedagogiske fag og psykologi.
Det gis tilleggspoeng for relevant yrkespraksis utover minstekravet. Med relevant yrkespraksis menes all klinisk yrkespraksis som sykepleier.
Det gis i tillegg ytterligere inntil 1 tilleggspoeng for sykepleiepraksis ved avdelinger/institusjoner hvor barn/unge er eneste pasientgruppe. Det gis 0, 25 poeng pr. halvår for slik spesielt relevant yrkespraksis.
Det gis i tillegg inntil 2,5 tilleggspoeng til underrepresentert kjønn.
Det vises til forskrift om opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet for nærmere bestemmelser om opptakskrav, rangering og poengberegning.
Other information
Kandidaten har etter fullført studium følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- har avansert kunnskap om helsefremmende og forebyggende arbeid rettet mot individ-, gruppe- og befolkningsnivå innen helsesykepleiers fagområde
- har avansert kunnskap om sammenhenger mellom påvirkningsfaktorer for helse innenfor helsesykepleiers fagområde
- har inngående kunnskap om helsestasjonens og skolehelsetjenestens arbeidsmetoder
Ferdigheter
Kandidaten
- kan analysere, planlegge og administrere helsesykepleiertjenesten i overensstemmelse med lover, forskrifter, retningslinjer, veiledere og rammebetingelser
- kan veilede og gi helseopplysning på individ-, gruppe- og befolkningsnivå ut fra helsefremmende og forebyggende perspektiv
- kan vurdere og iverksette aktuelle tiltak ut fra familiens, barnets og den unges livssituasjon
- kan selvstendig initiere og delta i et forpliktende tverrprofesjonelt og sektorovergripende samarbeid
- kan anvende kunnskapsbasert praksis for å utvikle og kvalitetssikre helsesykepleiertjenesten
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan arbeide selvstendig med å koordinere tjenester
- kan analysere faglige problemstillinger i et flerkulturelt og globalt perspektiv
- kan analysere etiske dilemmaer og arbeide etisk og faglig forsvarlig med utgangspunkt i sykepleiefaglige verdier
- kan bidra til innovasjon, fagutvikling og forskning innen helsestasjons- og skolehelsetjenesten
- kan formidle kunnskap innen fagområdet til fagpersoner og brukere av tjenestene kan kritisk vurdere forskningsresultater og ulike informasjonskilder for å nyttiggjøre seg dette i yrkesutøvelsen