Programplaner og emneplaner - Student
ZKDM Communication Through Digital Media Course description
- Course name in Norwegian
- Kommunikasjon i digitale medier
- Study programme
-
One-year Programme in Design and Communication in Digital MediaCommunication Through Digital Media
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Bakgrunnen for valg av studiets innhold er digitale mediers betydning for samfunnsutviklingen ved at de i tiltagende grad blir anvendt til formidling innen ulike fag- og yrkesområder. Tema er ulike digitale presentasjonsformer for at studentene skal kunne anvende og utvikle disse. Emnet fokuserer på kunnskapsområdene kultur og samfunn, kommunikasjon i digitale medier, digitale designprosesser og utviklingsarbeid.
Innhold:
- Visuell kommunikasjon og interaktiv formidling.
- Digitale medier og verktøy.
- Utviklingsarbeid i digitale medier.
- Eksportering og utskriftsmuligheter i digitale medier.
Required preliminary courses
Ingen ut over opptak til studiet.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har kjennskap til emner knyttet til digitale trender og kultur
- har kunnskap om visuell kommunikasjon og interaktiv formidling i digitale medier
- har kunnskap om bruk av ulike programvarer i digitale prosesser
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, og utforme digitale presentasjoner
- kan kommunisere et budskap gjennom digitale presentasjoner:
- kan bruke metoder for idé- og manusutvikling.
- kan anvende verktøy for opptak og redigering og enkle redigeringsprogram for behandling av bilde, lyd og lys.
- kan håndtere eksportering og utskriftsbehandling av ulike digitale uttrykksformer.
Generell kompetanse
Studenten
- kan gjøre rede for digitale mediers påvirkning på kommunikasjon, kultur og samfunn
- har evne til kritisk refleksjon og vurdering av digitale presentasjoner samt arbeide innenfor etiske og juridiske rammer for bruk av bilder
Teaching and learning methods
Emnet er nett- og samlingsbasert (hybrid) og tilpasset studenter som på grunn av bosted, arbeids- eller livssituasjon ikke har anledning til å studere fast ved universitetets campus. Du kan følge samlingene heldigitalt eller møte fysisk på campus. For å kunne gjennomføre emnet heldigitalt må du ha tilgang til pc aktuell gratis programvare. Digital og fysisk undervisning foregår parallelt.
Emnet går over et semester med omlag en kveld i uken. Den omfatter ca. 350 timer. Av disse er om lag 70 timer undervisning og veiledning med kurslærer.
Det vil bli gitt undervisning og veiledning i alle sentrale deler av fagområdene, og det forutsettes at studentene tilegner seg teoretisk innsikt og praktiske ferdigheter gjennom varierte læringsformer som forelesninger, diskusjoner, veiledning, selvstudium og praktisk arbeid. Studentene skal arbeide med å analysere, reflektere, vurdere og formulere faglige og metodiske problemstillinger samt lede samtaler og holde egne innlegg. Det foretas en kontinuerlig prosessvurdering av studiet i dialog mellom faglærere og studenter.
Course requirements
Ingen arbeidskrav.
Assessment
Eksamen består av:
- En prosjektoppgave bestående av en skriftlig og en praktisk del. Praktisk del utføres individuelt eller i gruppe. Skriftlig del utføres individuelt.
Prosjektoppgaven fokuserer på teoretisk forståelse og praktisk anvendelse av kunnskaper, ferdigheter og holdninger som studentene har opparbeidet seg gjennom studiet.
Eksamen vurderes på grunnlag av følgende kriterier:
- Kunnskap om og ferdighet i å planlegge og utforme to digitale formidlingsressurser.
- Kunnskap om digitale mediers påvirkning på kommunikasjon, kultur og samfunn.
- Evne til å vurdere bruk av visuelt språk og visuelle virkemidler i digitale medier.
- Analyse og kritiske betraktninger knyttet til problemstillingen i prosjektoppgaven.
Eksamensresultatet kan påklages.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Gradtert skala: A-F
Examiners
En intern hovedsensor. En intern medsensor vurderer et utvalg av eksamensoppgavene. Ekstern sensor brukes jevnlig.