Programplaner og emneplaner - Student
ZKDM Communication Through Digital Media Course description
- Course name in Norwegian
- Kommunikasjon i digitale medier
- Study programme
-
One-year Programme in Design and Communication in Digital MediaCommunication Through Digital Media
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Bakgrunnen for valg av studiets innhold er digitale mediers betydning for samfunnsutviklingen ved at de i tiltagende grad blir anvendt til formidling innen ulike fag- og yrkesområder. Tema er ulike digitale presentasjonsformer for at studentene skal kunne anvende og utvikle disse. Emnet fokuserer på kunnskapsområdene kultur og samfunn, kommunikasjon i digitale medier, digitale designprosesser og utviklingsarbeid.
Recommended preliminary courses
Non beyond admission requirements
Required preliminary courses
Ingen ut over opptak til studiet.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kjennskap til emner knyttet til digitale trender og kultur
- har kunnskap om visuell kommunikasjon og interaktiv formidling i digitale medier
- har kunnskap om bruk av ulike programvarer i digitale prosesser
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, og utforme digitale presentasjoner
- kan kommunisere et budskap gjennom digitale presentasjoner:
- kan bruke metoder for idé- og manusutvikling.
- kan anvende verktøy for opptak og redigering og enkle redigeringsprogram for behandling av bilde, lyd og lys.
- kan håndtere eksportering og utskriftsbehandling av ulike digitale uttrykksformer.
Generell kompetanse
Studenten
- kan gjøre rede for digitale mediers påvirkning på kommunikasjon, kultur og samfunn
- har evne til kritisk refleksjon og vurdering av digitale presentasjoner samt arbeide innenfor etiske og juridiske rammer for bruk av bilder
Content
The teaching consists of lectures, discussion, and dialoge around the case project, with emphasis on active learning.
Teaching and learning methods
Emnet går over et semester med omlag en kveld i uken. Den omfatter ca. 350 timer. Av disse er om lag 70 timer undervisning og veiledning med kurslærer.
Det vil bli gitt undervisning og veiledning i alle sentrale deler av fagområdene, og det forutsettes at studentene tilegner seg teoretisk innsikt og praktiske ferdigheter gjennom varierte læringsformer som forelesninger, diskusjoner, veiledning, selvstudium og praktisk arbeid. Studentene skal arbeide med å analysere, reflektere, vurdere og formulere faglige og metodiske problemstillinger samt lede samtaler og holde egne innlegg. Det foretas en kontinuerlig prosessvurdering av studiet i dialog mellom faglærere og studenter.
Course requirements
Ingen arbeidskrav. Obligatorisk tilstedeværelse og aktivitet må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan gå opp til eksamen.
Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 % fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse:
- faglige innføringer og demonstrasjoner
- felles faglige drøftinger og vurderinger underveis
Se undervisningsplanen for nærmere informasjon.
Assessment
Eksamen består av:
- En prosjektoppgave bestående av en skriftlig og en praktisk del. Praktisk del utføres individuelt eller i gruppe. Skriftlig del utføres individuelt.
Prosjektoppgaven fokuserer på teoretisk forståelse og praktisk anvendelse av kunnskaper, ferdigheter og holdninger som studentene har opparbeidet seg gjennom studiet.
Eksamen vurderes på grunnlag av følgende kriterier:
- Kunnskap om og ferdighet i å planlegge og utforme to digitale formidlingsressurser.
- Kunnskap om digitale mediers påvirkning på kommunikasjon, kultur og samfunn.
- Evne til å vurdere bruk av visuelt språk og visuelle virkemidler i digitale medier.
- Analyse og kritiske betraktninger knyttet til problemstillingen i prosjektoppgaven.
Eksamenen kan påklages.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Gradtert skala: A-F
Examiners
A practically directed course in project management that provides a thorough introduction to the project work form. This course guides students through fundamental project management concepts and skills that are needed to successfully launch, lead, and realize benefits from projects in the construction industry. Project work in fixed groups is important for the learning outcomes in this course.
Admission requirements
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcome in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge:
The student
- has the basis for understanding the project management concept and how it enables intended outcomes.
- knows the complexity of modern construction projects and the need for interdisciplinarity and interface management.
- has knowledge of the most common time and cost estimation methods.
- has knowledge of analysis methods such as cost analysis and stakeholder analysis.
- has the knowledge to describe the main categories of project organization structures (project, classic, and matrix)
.
Skills:
The student is capable of:
- setting reasonable project goals acc to SMART.
- setting reasonable and success factors and success criteria.
- understanding the purpose of a Work Break Down Structure (WBS) and how it can be established.
- solving challenges related to resource constraints in the project by means of equalization of resources, time spent, change of relationships, or use of flow/slack.
- using indexes (ex. cost and time indexes) for monitoring project status and for establishing future forecasts.
Competence:
The student is capable of:
- making the right decision to get the desired outcome within the defined cost and quality.
- evaluating and selecting appropriate project organization models based on project characteristics such as duration, size, and complexity.
- collaborating and contributing to interdisciplinary teams, and being able to relate prerequisites for success in project work to one's work situation.