EPN-V2

ZDB Digital Images Course description

Course name in Norwegian
Digitale bilder
Study programme
Digital Images
One-year Programme in Design and Communication in Digital Media
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history

Introduction

Det faglige innholdet er ordnet i temaer ut fra målområdene i emneplanen. Temaene er ment å være konkretiserende og veiledende ut fra formuleringer om læringsutbytte og å gi handlingsrom for den enkelte lærer og studentene. Helhet og sammenheng i studiet er vesentlig selv om studiet er organisert i to emner. Noen temaer kan introduseres i emne SP16100 og utdypes i emne SP16200. Den fagfordypende oppgaven i SP16200 kan knyttes til temaer i begge emner.

 

SP16100 Kartlegging, analyse og individuelle opplæringsplaner - 15 studiepoeng

  • rammefaktorer i spesialpedagogisk arbeid
  • lærevansker
  • kartleggingsmetoder
  • individuelle opplæringsplaner

 

SP16200 Spesialpedagogiske tiltak og arbeidsmåter - 15 studiepoeng

  • spesialpedagogiske arbeidsmåter
  • samarbeid

Spesialpedagogisk praksisforankring

Spesialpedagogikk 1 er et praksisorientert studium. Studentene skal utvikle innsikt i spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet og selv prøve ut ny kunnskap og nye erfaringer i egen eller i andres praksis.

Required preliminary courses

Det spesialpedagogiske studiet er utviklings- og praksisorientert med vekt på utvikling av studentenes kunnskaper, holdninger og handlingskompetanse. Studentenes egenaktivitet og medansvar for utvikling av egen spesialpedagogisk kompetanse er grunnleggende. Studentene skal gjennom hele studiet delta i studievurdering med sikte på en kontinuerlig utvikling av studiet.

 

Arbeidsformene bidrar til studentenes faglige og personlige utvikling og økt refleksjonsnivå, gjennom blant annet:

 

  • undervisning/forelesninger
  • gruppearbeid
  • individuelt studiearbeid
  • prosjektarbeid/Innovasjonsarbeid
  • prefleksjon og refleksjon
  • utprøvinger i praksis
  • litteraturstudier
  • rapportskriving
  • faglige dialoger
  • veiledning
  • bruk av IKT
  • læringsseminar/fremlegg

 

Refleksjon rundt temaer som tas opp er sentralt i studiet. Oppmøte er vesentlig for å kunne tilegne seg viktige momenter fra forelesning, refleksjoner i klassen ifm forelesningene, presentasjoner av gruppearbeid, gjennomgang av sentrale pensumbøker i gruppe etc. Også faglige ekskursjoner er innbakt i undervisningsopplegget. Det er derfor krav om 80 % tilstedeværelse på samlingene. I tilfeller der studentenes fravær av spesielle årsaker er større enn 20 %, kan studenten pålegges å gjennomføre et alternativt opplegg for å tilfredsstille vilkårene for å gå opp til eksamen

Learning outcomes

Godkjent av styret for Høgskolen i Akershus 25. september 2001

Revisjon godkjent av dekan 11. april 2012

Siste revisjon godkjent av prodekan LUI 24.mars 2014

Redaksjonelle endringer 19.november 2018

Redaksjonelle endringer 15. mai 2019

Teaching and learning methods

Emnet går over et semester med ca. en kveld i uken, pluss noen lørdager. Den omfatter 350 timer. Av disse er om lag 70 timer undervisning og veiledning med kurslærer.

Det vil bli gitt undervisning og veiledning i alle sentrale deler av fagområdene, og det forutsettes at studentene tilegner seg teoretisk innsikt og praktiske ferdigheter gjennom varierte læringsformer som forelesninger, diskusjoner, veiledning, selvstudium og praktisk arbeid. Studentene skal arbeide med å analysere, reflektere, vurdere og formulere faglige og metodiske problemstillinger samt lede samtaler og holde egne innlegg.

Course requirements

Ingen arbeidskrav.

Assessment

Eksamen består av:

  • En individuell prosjektoppgave. Omfanget i tid strekker seg over fire uker med heltidsstudier. Eksamen skal omfatte et produkt innen visuelle medier med hovedvekt på bildeuttrykk og en teoretisk del knyttet til pensum og prosessdokumentasjon.

Eksamen vurderes på grunnlag av følgende kriterier:

  • Produktets estetiske og tekniske kvaliteter.
  • Skriftlig og visuell dokumentasjon som beskriver ide, prosess og produkt inkludert drøftinger av valg som er gjort underveis.
  • Analyse og kritiske betraktninger knyttet til gitt problemstilling i prosjektoppgaven.

Eksamensresultatet kan påklages.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Gradert skala:A-F.

Examiners

To sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Admission requirements

Emnet tilbys som enkeltemne og vil i sin helhet tilbys digitalt.