EPN-V2

ZDB Digital Images Course description

Course name in Norwegian
Digitale bilder
Study programme
Digital Images
One-year Programme in Design and Communication in Digital Media
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history

Introduction

I dette emnet introduseres studentene for faget spesialpedagogikk. Studentene blir kjent med den spesialpedagogiske tiltakskjeden som danner den juridiske rammen for spesialundervisning. Studentene lærer hvordan de kan kartlegge faktorer på individ- og systemnivå som kan påvirke elevers læring. Studentene lærer også hvordan individuelle opplæringsplaner kan utformes. Videre får studentene grunnleggende kunnskap om utvalgte nevroutviklingsforstyrrelser (ADHD, autisme, utviklingshemming). Gjennom hele emnet fokuseres det på bevisstgjøring rundt innholdet i spesialpedagogens rolle, og rundt etiske utfordringer i faget spesialpedagogikk. Betydningen av å se individet i kontekst vektlegges sterkt, og spesialpedagogiske utfordringer blir gjennomgående belyst fra et biopsykososialt perspektiv. Hvordan spesialpedagogen kan fremme elevenes motivasjon for læring og forebygge frafall står sentralt i emnet.

Required preliminary courses

Ingen

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har:

  • kunnskap om rammefaktorer i spesialpedagogisk arbeid på sentralt og lokalt nivå
  • kunnskap om aktuelt regelverk knyttet til spesialpedagogisk virksomhet i skole
  • grunnleggende kunnskap om nevroutviklingsforstyrrelser og nødvendig tilrettelegging for slike vansker
  • kunnskap om ulike kartleggingsstrategier på individ- og systemnivå

Ferdigheter

Studenten kan:

  • bruke relevante kartleggingsmetoder i spesialpedagogisk arbeid
  • utvikle individuelle opplæringsplaner i tråd med gjeldende føringer
  • kommunisere om faglige temaer med andre fagpersoner og foresatte

Generell kompetanse

Studenten har:

  • forståelse for etiske utfordringer i spesialpedagogisk arbeid
  • respektfulle og inkluderende holdninger overfor elever med særskilte behov

Teaching and learning methods

Undervisning/forelesninger, gruppearbeid, arbeidskrav, individuelt studiearbeid, observasjon, prosjektarbeid, prefleksjon og refleksjon, utprøvinger i praksis, arbeid med pensum, rapportskriving, faglige dialoger, veiledning, bruk av IKT, læringsseminar/fremlegg, hverandrevurdering, mm.

Semesterets første og tredje samling foregår på campus, mens semesterets andre samling er digital.

Course requirements

Ingen arbeidskrav.

Assessment

Eksamen består av:

  • En individuell prosjektoppgave. Omfanget i tid strekker seg over fire uker med heltidsstudier. Eksamen skal omfatte et produkt innen visuelle medier med hovedvekt på bildeuttrykk og en teoretisk del knyttet til pensum og prosessdokumentasjon.

Eksamen vurderes på grunnlag av følgende kriterier:

  • Produktets estetiske og tekniske kvaliteter.
  • Skriftlig og visuell dokumentasjon som beskriver ide, prosess og produkt inkludert drøftinger av valg som er gjort underveis.
  • Analyse og kritiske betraktninger knyttet;til gitt problemstilling i prosjektoppgaven.

Eksamensresultatet kan påklages.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt. Det forutsettes korrekt bruk av referanser og kildehenvisning på semesteroppgaven.

Studentene leverer et skjema med disposisjon for semesteroppgaven til fagansvarlig i løpet av høsteksamen (frist for innlevering av skjema oppgis ved semesterstart), og det gis veiledning på disposisjonen.

Examiners

Bestått/Ikke bestått

Admission requirements

Emnet tilbys som enkeltemne og vil i sin helhet tilbys digitalt.