Programplaner og emneplaner - Student
ZDB Digital Images Course description
- Course name in Norwegian
- Digitale bilder
- Study programme
-
Digital ImagesOne-year Programme in Design and Communication in Digital Media
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I dette emnet introduseres studentene for faget spesialpedagogikk. Studentene blir kjent med den spesialpedagogiske tiltakskjeden som danner den juridiske rammen for spesialundervisning. Studentene lærer hvordan de kan kartlegge faktorer på individ- og systemnivå som kan påvirke elevers læring. Studentene lærer også hvordan individuelle opplæringsplaner kan utformes. Videre får studentene grunnleggende kunnskap om utvalgte nevroutviklingsforstyrrelser (ADHD, autisme, utviklingshemming). Gjennom hele emnet fokuseres det på bevisstgjøring rundt innholdet i spesialpedagogens rolle, og rundt etiske utfordringer i faget spesialpedagogikk. Betydningen av å se individet i kontekst vektlegges sterkt, og spesialpedagogiske utfordringer blir gjennomgående belyst fra et biopsykososialt perspektiv. Hvordan spesialpedagogen kan fremme elevenes motivasjon for læring og forebygge frafall står sentralt i emnet.
Required preliminary courses
Ingen
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har:
- kunnskap om rammefaktorer i spesialpedagogisk arbeid på sentralt og lokalt nivå
- kunnskap om aktuelt regelverk knyttet til spesialpedagogisk virksomhet i skole
- grunnleggende kunnskap om nevroutviklingsforstyrrelser og nødvendig tilrettelegging for slike vansker
- kunnskap om ulike kartleggingsstrategier på individ- og systemnivå
Ferdigheter
Studenten kan:
- bruke relevante kartleggingsmetoder i spesialpedagogisk arbeid
- utvikle individuelle opplæringsplaner i tråd med gjeldende føringer
- kommunisere om faglige temaer med andre fagpersoner og foresatte
Generell kompetanse
Studenten har:
- forståelse for etiske utfordringer i spesialpedagogisk arbeid
- respektfulle og inkluderende holdninger overfor elever med særskilte behov
Teaching and learning methods
Undervisning/forelesninger, gruppearbeid, arbeidskrav, individuelt studiearbeid, observasjon, prosjektarbeid, prefleksjon og refleksjon, utprøvinger i praksis, arbeid med pensum, rapportskriving, faglige dialoger, veiledning, bruk av IKT, læringsseminar/fremlegg, hverandrevurdering, mm.
Semesterets første og tredje samling foregår på campus, mens semesterets andre samling er digital.
Course requirements
Ingen arbeidskrav.
Assessment
Eksamen består av:
- En individuell prosjektoppgave. Omfanget i tid strekker seg over fire uker med heltidsstudier. Eksamen skal omfatte et produkt innen visuelle medier med hovedvekt på bildeuttrykk og en teoretisk del knyttet til pensum og prosessdokumentasjon.
Eksamen vurderes på grunnlag av følgende kriterier:
- Produktets estetiske og tekniske kvaliteter.
- Skriftlig og visuell dokumentasjon som beskriver ide, prosess og produkt inkludert drøftinger av valg som er gjort underveis.
- Analyse og kritiske betraktninger knyttet;til gitt problemstilling i prosjektoppgaven.
Eksamensresultatet kan påklages.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt. Det forutsettes korrekt bruk av referanser og kildehenvisning på semesteroppgaven.
Studentene leverer et skjema med disposisjon for semesteroppgaven til fagansvarlig i løpet av høsteksamen (frist for innlevering av skjema oppgis ved semesterstart), og det gis veiledning på disposisjonen.
Examiners
Bestått/Ikke bestått
Admission requirements
Emnet tilbys som enkeltemne og vil i sin helhet tilbys digitalt.