Programplaner og emneplaner - Student
YPDFO6200 Evaluation, quality and development of relevant documentation Course description
- Course name in Norwegian
- Vurdering, kvalitet og utvikling av hensiktsmessig dokumentasjon
- Study programme
-
Professional-relevant and vocational-differentiated training in line with the subject renewal
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet helhetlig yrkesfaglærerkompetanse - bacheloroppgave er det avsluttende emnet i yrkesfaglærerutdanningen, studieretning for helse- og oppvekstfag. I dette emnet vil det bli lagt vekt på at studentene skal kunne integrere yrkesfag, yrkesfagopplæring og FoU-aktiviteter, samt vise en helhetlig yrkesfaglærerkompetanse.
Arbeidet med bacheloroppgaven skal bidra til en yrkesfaglig og yrkespedagogisk fordypning innenfor et nærmere avgrenset problemområde. Med utgangspunkt i «det doble praksisfelt» vil bacheloroppgaven være rettet mot å utvikle kunnskap som kan bidra til å knytte sammen og utvikle yrkeskompetanse og lærerkompetanse.
Required preliminary courses
Bestått emne YPDFO6100 / YPDF6100 eller tilsvarende
Learning outcomes
For å kunne gå opp til eksamen på emnet, må studentene ha bestått alle tidligere emner i yrkesfaglærerutdanningen.
Content
Del 1: Gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått, og teller 40 % av samlet karakter for emnet
Del 2: Gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått, og teller 60 % av samlet karakter for emnet
Teaching and learning methods
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om aktuell forskning nasjonalt og internasjonalt innen bacheloroppgavens yrkesfaglige og pedagogiske problemområde
- har kunnskap om ulike forskningsmetoder
- kjenne gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevant for profesjons- og yrkesutøvelse og kan videreutvikle sin kunnskap innenfor disse områdene
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende sine yrkesfaglige, pedagogiske og yrkesdidaktiske kunnskaper innenfor fag- og yrkesopplæring i helse- og oppvekstfag og relevante fag i grunnskolen
- kan planlegge, begrunne, gjennomføre, lede, vurdere og dokumentere relevant fag- og yrkesopplæring tilpasset elevenes/lærlingenes behov
- kan orientere seg i aktuell faglitteratur og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier
- kan anvende relevante forskningsmetoder, fremstille data på en troverdig måte og ivareta forskningsetiske hensyn
- kan formidle resultatene på en klar og oversiktlig måte i en oppgave i henhold til gjeldene retningslinjer både skriftlig og muntlig
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og vurdere relevante yrkesfaglige og yrkesetiske problemstillinger innen helse- og oppvekstfag og kan formidle sentralt fagstoff muntlig og skriftlig
- kan via faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne motivere for læring, utvikle yrkesstolthet og yrkesidentitet innenfor fag- og yrkesopplæring i helse- og oppvekstfagene
- viser endrings- og utviklingskompetanse som grunnlag for å møte framtidens behov i skole og arbeidsliv
- kan se tverrfaglige sammenhenger mellom profesjonsfag og yrkesfag
Course requirements
I dette emnet gjøres bruk av varierte undervisningsformer som forelesning med dialog, gruppeundervisning/veiledning med veileder i delt klasse, gruppearbeid, fremlegg og veiledning. Skisse/utkast av/til bacheloroppgave skal presenteres muntlig for medstudenter og faglærere både underveis og før fagdagen.
Assessment
Mappeeksamen består av alle arbeidskravene samt et refleksjonsnotat knyttet til det faglige innholdet og teorien i emnet. Omfang på refleksjonsnotatet: 2000 +/-10% ord.
Ny/utsatt eksamen
Ved ny og utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av eksamensmappen
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt
Grading scale
Eksamen i emnet består av to deler:
Del 1: Bacheloroppgave, gruppe på 2-4 studenter, eventuelt individulelt, omfang 6000 ord* +/- 10 % + vedlegg.
Del 2: Individuell muntlig presentasjon, Omfang: 30-45 minutter pr. kandidat. (15 min til presentasjon og inntil 30 minutter til oppklarende spørsmål). Individuell muntlig eksamen skal vise helhetlig yrkesfaglærerkompetanse.
* Individuelle oppgaver kan godkjennes ned til 4000 ord, og grupper på over tre studenter kan godkjennes opp til 7000 ord, der det er faglige argumenter for dette.
Nærmere retningslinjer for eksamen i del 1 og del 2 gis av emneansvarlig
Ny og utsatt eksamen
- Ved sykdom arrangeres ny eksamen som ved ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes grupper til del 1, gjennomføres den individuelt.
- Ved karakteren F for ikke bestått, kan en omarbeidet versjon av bacheloroppgaven leveres til ny sensur inntil én gang, muntlig eksamen gjennomføres på nytt
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Examiners
Alle hjelpemidler er tillatt.