Programplaner og emneplaner - Student
YPDFO6200 Evaluation, quality and development of relevant documentation Course description
- Course name in Norwegian
- Vurdering, kvalitet og utvikling av hensiktsmessig dokumentasjon
- Study programme
-
Professional-relevant and vocational-differentiated training in line with the subject renewal
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet legger vekt på å utvikle kvaliteten av undervisnings-, vurderings- og dokumentasjonsarbeidet i yrkesretting av programfagene og yrkesfaglig fordypning.
Required preliminary courses
Bestått emne YPDFO6100 / YPDF6100 eller tilsvarende
Learning outcomes
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap Studenten har
- kunnskap om ulike vurderings- og dokumentasjonsformer som er relevant for yrkesrelevant og yrkesdifferensiert opplæring
Ferdigheter Studenten kan
- tilrettelegge for grunnleggende ferdigheter på det enkelte fagets premiss
- bruke digitale læringsressurser til læring, dokumentasjon og vurdering av yrkesrelevant opplæring og kompetanse
- involvere elevene aktivt i vurderingsarbeidet
- vurdere og videreutvikle egen vurderingspraksis for tilpasset og yrkesrelevant opplæring
- velge og utvikle hensiktsmessige dokumentasjonsformer for tilpasset og yrkesrelevant opplæring
- vurdere kvalitet på arbeid og kompetanse basert på dokumentasjon
Generell kompetanse Studenten kan
- arbeide med kontinuerlig kvalitetsforbedring av egen vurderings- og dokumentasjonspraksis for tilpasset og yrkesrelevant opplæring
- bruke digitale læringsressurser til læring, dokumentasjon og vurdering av opplæring og kompetanse
- bruke IKT på en etisk forsvarlig måte
Content
- Vurdering av yrkeskompetanse og analyse av behov for grunnleggende ferdigheter i lærefag som inngår i utdanningsprogrammet
- Dokumentasjon som grunnlag for vurdering (inklusive grunnleggende ferdigheter, prosjekt til fordypning, fellesfag og felles programfag i skolen)
- Hensiktsmessig hverdagsdokumentasjon i skolen
- Etiske perspektiver ved bruk av IKT
- Vurdering av kvalitet på opplæringen i skole og bedrift
- Elevenes medvirkning i vurderingsarbeidet
- Vurdering i et individperspektiv, i et fag-/ bransjeperspektiv og i et samfunnsperspektiv
- Utvikling av egen skoles vurderingskultur for og av lærling
Teaching and learning methods
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
1. Kartlegge vurderings- og dokumentasjonspraksis i ulike yrker og vurdere overføringsverdi til egen undervisning. Arbeidsform: Hospitering 8-10 dager.
Dokumentasjon: En visuell logg fra hvert yrke. Individuell oppgave. Omfang pr logg: 800 +/- 10% ord i tillegg til bilder, video, skisser eller lignende.
2. Planlegge, gjennomføre og vurdere et utviklingsarbeid på egen skole. Oppgaven gjennomføre individuelt eller i grupper på inntil tre studenter, og dokumenteres i form av en muntlig presentasjon og et skriftlig refleksjonsnotat. Omfang: 1000 +/- 10 % ord på notatet, muntlig presentasjon 15-30 min.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Det er krav om 80 % deltakelse for å kunne gå opp til eksamen. Fravær ut over 20 % må kompenseres etter avtale med faglærer
Assessment
Mappeeksamen består av alle arbeidskravene samt et refleksjonsnotat knyttet til det faglige innholdet og teorien i emnet. Omfang på refleksjonsnotatet: 2000 +/-10% ord.
Ny/utsatt eksamen
Ved ny og utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av eksamensmappen
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt
Grading scale
Masteroppgaven skal være et selvstendig og veiledet forsknings- eller utviklingsarbeid.
Studentene velger selv tema for masteroppgaven. Studentene kan ta initiativ til oppgaver selv ut ifra faglig bakgrunn og interesse. Det kan også være aktuelt med oppgaver tilknyttet forskningsprosjekter ved universitetet eller eksterne norske og utenlandske institusjoner som OsloMet har avtale med.
Examiners
To interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.