EPN-V2

YPDFO6200 Evaluation, quality and development of relevant documentation Course description

Course name in Norwegian
Vurdering, kvalitet og utvikling av hensiktsmessig dokumentasjon
Study programme
Professional-relevant and vocational-differentiated training in line with the subject renewal
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history

Introduction

Emnet legger vekt på å utvikle kvaliteten av undervisnings-, vurderings- og dokumentasjonsarbeidet i yrkesretting av programfagene og yrkesfaglig fordypning.

Required preliminary courses

Bestått emne YPDFO6100 / YPDF6100 eller tilsvarende

Learning outcomes

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap Studenten har

  • kunnskap om ulike vurderings- og dokumentasjonsformer som er relevant for yrkesrelevant og yrkesdifferensiert opplæring

Ferdigheter Studenten kan

  • tilrettelegge for grunnleggende ferdigheter på det enkelte fagets premiss
  • bruke digitale læringsressurser til læring, dokumentasjon og vurdering av yrkesrelevant opplæring og kompetanse
  • involvere elevene aktivt i vurderingsarbeidet
  • vurdere og videreutvikle egen vurderingspraksis for tilpasset og yrkesrelevant opplæring
  • velge og utvikle hensiktsmessige dokumentasjonsformer for tilpasset og yrkesrelevant opplæring
  • vurdere kvalitet på arbeid og kompetanse basert på dokumentasjon

Generell kompetanse Studenten kan

  • arbeide med kontinuerlig kvalitetsforbedring av egen vurderings- og dokumentasjonspraksis for tilpasset og yrkesrelevant opplæring
  • bruke digitale læringsressurser til læring, dokumentasjon og vurdering av opplæring og kompetanse
  • bruke IKT på en etisk forsvarlig måte

Content

  • Vurdering av yrkeskompetanse og analyse av behov for grunnleggende ferdigheter i lærefag som inngår i utdanningsprogrammet
  • Dokumentasjon som grunnlag for vurdering (inklusive grunnleggende ferdigheter, prosjekt til fordypning, fellesfag og felles programfag i skolen)
  • Hensiktsmessig hverdagsdokumentasjon i skolen
  • Etiske perspektiver ved bruk av IKT
  • Vurdering av kvalitet på opplæringen i skole og bedrift
  • Elevenes medvirkning i vurderingsarbeidet
  • Vurdering i et individperspektiv, i et fag-/ bransjeperspektiv og i et samfunnsperspektiv
  • Utvikling av egen skoles vurderingskultur for og av lærling

Teaching and learning methods

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

1. Kartlegge vurderings- og dokumentasjonspraksis i ulike yrker og vurdere overføringsverdi til egen undervisning. Arbeidsform: Hospitering 8-10 dager.

Dokumentasjon: En visuell logg fra hvert yrke. Individuell oppgave. Omfang pr logg: 800 +/- 10% ord i tillegg til bilder, video, skisser eller lignende.

2. Planlegge, gjennomføre og vurdere et utviklingsarbeid på egen skole. Oppgaven gjennomføre individuelt eller i grupper på inntil tre studenter, og dokumenteres i form av en muntlig presentasjon og et skriftlig refleksjonsnotat. Omfang: 1000 +/- 10 % ord på notatet, muntlig presentasjon 15-30 min.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er krav om 80 % deltakelse for å kunne gå opp til eksamen. Fravær ut over 20 % må kompenseres etter avtale med faglærer

Assessment

Mappeeksamen består av alle arbeidskravene samt et refleksjonsnotat knyttet til det faglige innholdet og teorien i emnet. Omfang på refleksjonsnotatet: 2000 +/-10% ord.

Ny/utsatt eksamen

Ved ny og utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av eksamensmappen

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt

Grading scale

Masteroppgaven skal være et selvstendig og veiledet forsknings- eller utviklingsarbeid.

Studentene velger selv tema for masteroppgaven. Studentene kan ta initiativ til oppgaver selv ut ifra faglig bakgrunn og interesse. Det kan også være aktuelt med oppgaver tilknyttet forskningsprosjekter ved universitetet eller eksterne norske og utenlandske institusjoner som OsloMet har avtale med.

Examiners

To interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.