EPN-V2

YPDFO6200 Evaluation, quality and development of relevant documentation Course description

Course name in Norwegian
Vurdering, kvalitet og utvikling av hensiktsmessig dokumentasjon
Study programme
Professional-relevant and vocational-differentiated training in line with the subject renewal
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Course history

Introduction

Ingen.

Required preliminary courses

Kunnskap

Studenten har

  • Kunnskap om sentrale begreper som integrering, assimilering og segregering
  • Kunnskap om aktører og implementering av integreringspolitikk lokalt, og om hvilke virkemidler som er viktige for at innvandrere skal bli integrert i arbeids- og boligmarked og i samfunnet for øvrig
  • Kunnskap om innvandreres integrering på ulike samfunnsområder, og hvilke utfordringer som finnes med hensyn til innvandreres levekår
  • Innsikt i nordmenns holdning til innvandring og hvordan de har endret seg over tid

Ferdigheter

Studenten kan

  • Drøfte teoretiske begreper om innvandrere, og deres etterkommeres, integrasjon på ulike samfunnsområder og belyse dette med empiri
  • Drøfte hvordan kommunale og regionale aktører i praksis bidrar til integrering av innvandrere på ulike samfunnsområder
  • Drøfte hvordan private aktører som arbeidsgivere, lokale foreninger, idrettslag, innvandrerorganisasjoner kan bidra i integreringsprosessen
  • Drøfte hvordan økt mangfold påvirker folks holdninger til innvandrere og innvandring, og hva innvandring bety for samfunnsutviklingen i byer og småsteder i Norge

Generell kompetanse

Studenten

  • Kan utveksle synspunkter om hvordan integreringspolitikken i Norge utspiller seg i praksis
  • Kan bidra til utvikling av god praksis rundt integrering

Learning outcomes

Undervisningen vil foregå som forelesninger og to dagers workshop før hjemmeeksamen.

Content

  • Vurdering av yrkeskompetanse og analyse av behov for grunnleggende ferdigheter i lærefag som inngår i utdanningsprogrammet
  • Dokumentasjon som grunnlag for vurdering (inklusive grunnleggende ferdigheter, prosjekt til fordypning, fellesfag og felles programfag i skolen)
  • Hensiktsmessig hverdagsdokumentasjon i skolen
  • Etiske perspektiver ved bruk av IKT
  • Vurdering av kvalitet på opplæringen i skole og bedrift
  • Elevenes medvirkning i vurderingsarbeidet
  • Vurdering i et individperspektiv, i et fag-/ bransjeperspektiv og i et samfunnsperspektiv
  • Utvikling av egen skoles vurderingskultur for og av lærling

Teaching and learning methods

Ett skriftlig notat hvor studenten skal velge tema og problemstilling for sin fordypningsoppgave (hjemmeeksamen) innenfor området integrasjonsarbeid i praksis, og begrunne valget. Dette skal leveres og godkjennes av emneansvarlig innen oppgitt frist. Dersom arbeidskravet ikke godkjennes, har studenten rett til å levere det på nytt èn gang. Dersom arbeidskravene ikke oppfylles, mister studenten retten til å framstille seg til eksamen.

Course requirements

Eksamen i emnet er en individuell skriftlig fordypningsoppgave (hjemmeeksamen). Studentene arbeider med oppgaven gjennom hele emnet. Besvarelsen skal være på åtte til ti sider.

Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12 pkt. Linjeavstand: 1,5.

I oppgaven skal problemstillingen drøftes med bruk av pensum fra emnet. Studenten kan også i arbeidet med oppgaven trekke inn egne erfaringer eller aktuell debatt fra media.

Assessment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Permitted exam materials and equipment

Gradert skala A - F.

Grading scale

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Examiners

To interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.