EPN-V2

YPDFO6200 Evaluation, quality and development of relevant documentation Course description

Course name in Norwegian
Vurdering, kvalitet og utvikling av hensiktsmessig dokumentasjon
Study programme
Professional-relevant and vocational-differentiated training in line with the subject renewal
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history

Introduction

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • prosjektbeskrivelse etter gitte kriterier

Prosjektbeskrivelsen må være godkjent før prosjektarbeidet igangsettes

Required preliminary courses

Kombinert vurdering

Del 1) Skriftlig bacheloroppgave i gruppe på normalt 4 studenter. Oppgaven skal være på inntil 4500 ord for kvantitative oppgaver og inntil 6000 ord for kvalitative oppgaver

Del 2) Muntlig høring av bachelorprosjektet, inntil 30 minutter per gruppe

Den skriftlige eksamen må være vurdert til A-E før studenten kan fremstille seg til muntlig høring. Den skriftlige oppgaven gis en midlertidig karakter. Det gis individuell karakter etter muntlig høring. Karakteren kan justeres med inntil en karakter, opp eller ned, eller forbli uendret.

Det kan fremsettes klage over karaktersettingen på den skriftlige delen av eksamen. Ved endring av karakter på den skriftlige oppgaven, må studenten(e) opp til ny muntlig høring.

Ved ny og utsatt eksamen: Dersom det skriftlige arbeidet (del 1) vurderes til F, har studenten rett til å levere inn omarbeidet versjon èn gang.

Learning outcomes

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

;

Kunnskap Studenten har

  • kunnskap om ulike vurderings- og dokumentasjonsformer som er relevant for yrkesrelevant og yrkesdifferensiert opplæring

Ferdigheter Studenten kan

  • tilrettelegge for grunnleggende ferdigheter på det enkelte fagets premiss
  • bruke digitale læringsressurser til læring, dokumentasjon og vurdering av yrkesrelevant opplæring og kompetanse
  • involvere elevene aktivt i vurderingsarbeidet;;;
  • vurdere og videreutvikle egen vurderingspraksis for tilpasset og yrkesrelevant opplæring
  • velge og utvikle hensiktsmessige dokumentasjonsformer for tilpasset og yrkesrelevant opplæring
  • vurdere kvalitet på arbeid og kompetanse basert på dokumentasjon

Generell kompetanse Studenten kan

  • arbeide med kontinuerlig kvalitetsforbedring av egen vurderings- og dokumentasjonspraksis for tilpasset og yrkesrelevant opplæring
  • bruke digitale læringsressurser til læring, dokumentasjon og vurdering av opplæring og kompetanse
  • bruke IKT på en etisk forsvarlig måte

Content

  • Vurdering av yrkeskompetanse og analyse av behov for grunnleggende ferdigheter i lærefag som inngår i utdanningsprogrammet
  • Dokumentasjon som grunnlag for vurdering (inklusive grunnleggende ferdigheter, prosjekt til fordypning, fellesfag og felles programfag i skolen)
  • Hensiktsmessig hverdagsdokumentasjon i skolen
  • Etiske perspektiver ved bruk av IKT
  • Vurdering av kvalitet på opplæringen i skole og bedrift
  • Elevenes medvirkning i vurderingsarbeidet
  • Vurdering i et individperspektiv, i et fag-/ bransjeperspektiv og i et samfunnsperspektiv
  • Utvikling av egen skoles vurderingskultur for og av lærling

Teaching and learning methods

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

1. Kartlegge vurderings- og dokumentasjonspraksis i ulike yrker og vurdere overføringsverdi til egen undervisning. Arbeidsform: Hospitering 8-10 dager.

Dokumentasjon: En visuell logg fra hvert yrke. Individuell oppgave. Omfang pr logg: 800 +/- 10% ord i tillegg til bilder, video, skisser eller lignende.

2. Planlegge, gjennomføre og vurdere et utviklingsarbeid på egen skole. Oppgaven gjennomføre individuelt eller i grupper på inntil tre studenter, og dokumenteres i form av en muntlig presentasjon og et skriftlig refleksjonsnotat. Omfang: 1000 +/- 10 % ord på notatet, muntlig presentasjon 15-30 min.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er krav om 80 % deltakelse for å kunne gå opp til eksamen. Fravær ut over 20 % må kompenseres etter avtale med faglærer

Assessment

Mappeeksamen består av alle arbeidskravene samt et refleksjonsnotat knyttet til det faglige innholdet og teorien i emnet. Omfang på refleksjonsnotatet: 2000 +/-10% ord.

Ny/utsatt eksamen

Ved ny og utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av eksamensmappen

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt

Grading scale

Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått.

Examiners

To interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.