Programplaner og emneplaner - Student
YPDFO6100 Principles and methods of occupational and professional differentiated training Course description
- Course name in Norwegian
- Prinsipper og metoder for yrkesrelevant og yrkesdifferensiert opplæring
- Study programme
-
Professional-relevant and vocational-differentiated training in line with the subject renewal
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
FALL 2022
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Opptak til studieprogrammet
Required preliminary courses
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
KunnskapStudenten har
- kunnskap om nasjonale føringer for tilpasset og yrkesrelevant opplæring for alle elever på yrkesfaglige utdanningsprogram
FerdigheterStudenten kan
- analysere og sammenligne yrkene i eget utdanningsprogram, som grunnlag for valg av innhold i yrkesrelevant opplæring på Vg1 og i brede Vg2
- planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesrelevant læringsarbeid i egen klasse
- vurdere og dokumentere yrkesfaglige arbeidsprosesser på en hensiktsmessig måte
Generell kompetanse
Studenten kan
- videreutvikle egen undervisningspraksis i henhold til nasjonale krav/retningslinjer og bransjenes krav til kompetanse
- etablere samarbeidsarenaer i skole og arbeidsliv
Learning outcomes
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen
Content
- Nasjonale føringer som grunnlag for yrkesrelevant og yrkesdifferensiert opplæring
- Elevmedvirkning, motivasjon og yrkesretting
- Arbeids- og ansvarsfordeling mellom lærer/instruktør, elev/lærling/lærekandidat og andre samarbeidspartnere
- Lærerens rolle i yrkesdifferensiert opplæring
- Yrkesinteresser som læreforutsetning
- Vurdering for og av læring, underveisvurdering og sluttvurdering, i interessedifferensiert opplæring
- Ulik yrkeskompetanse i forhold til samme læreplan i Vg.1
- Kvalitet på ulike faglige arbeider, som grunnlag for vurdering av samme kompetanse i forhold til periodens felles læringsmål
- Utvikling av vurderingskriterier i yrkesdifferensiert opplæring
Teaching and learning methods
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Kartlegge særtrekk og fellestrekk i ulike yrker, dokumentere arbeidsprosesser og vurdere overføringsverdi til egen undervisning. Arbeidsform: Hospitering 8-10 dager. Dokumentasjon: En visuell logg fra hvert yrke. Omfang pr logg 800 +/- 10% ord i tillegg til bilder, video, skisser eller lignende.
- Planlegge, gjennomføre og vurdere et yrkesrettet undervisningsopplegg på egen skole. Oppgaven gjennomføres individuelt eller i grupper på inntil tre studenter, og dokumenteres i form av en muntlig presentasjon og et skriftlig refleksjonsnotat. Omfang: 1000 +/- 10% ord på notatet, muntlig presentasjon 15-30 min.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Det er krav om 80 % deltakelse for å kunne gå opp til eksamen. Fravær ut over 20 % må kompenseres etter avtale med faglærer.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Kartlegge særtrekk og fellestrekk i ulike yrker, dokumentere arbeidsprosesser og vurdere overføringsverdi til egen undervisning. Arbeidsform: Hospitering 8-10 dager. Dokumentasjon: En visuell logg fra hvert yrke. Omfang pr logg 800 +/- 10% ord i tillegg til bilder, video, skisser eller lignende.
- Planlegge, gjennomføre og vurdere et yrkesrettet undervisningsopplegg på egen skole. Oppgaven gjennomføres individuelt eller i grupper på inntil tre studenter, og dokumenteres i form av en muntlig presentasjon og et skriftlig refleksjonsnotat. Omfang: 1000 +/- 10% ord på notatet, muntlig presentasjon 15-30 min.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Det er krav om 80 % deltakelse for å kunne gå opp til eksamen. Fravær ut over 20 % må kompenseres etter avtale med faglærer.
Assessment
Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått.
Permitted exam materials and equipment
To interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet
Grading scale
- Nasjonale føringer som grunnlag for yrkesrelevant og yrkesdifferensiert opplæring
- Elevmedvirkning, motivasjon og yrkesretting
- Arbeids- og ansvarsfordeling mellom lærer/instruktør, elev/lærling/lærekandidat og andre samarbeidspartnere
- Lærerens rolle i yrkesdifferensiert opplæring
- Yrkesinteresser som læreforutsetning
- Vurdering for og av læring, underveisvurdering og sluttvurdering, i interessedifferensiert opplæring
- Ulik yrkeskompetanse i forhold til samme læreplan i Vg.1
- Kvalitet på ulike faglige arbeider, som grunnlag for vurdering av samme kompetanse i forhold til periodens felles læringsmål
- Utvikling av vurderingskriterier i yrkesdifferensiert opplæring
Examiners
To interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet