Programplaner og emneplaner - Student
YPDFO6100 Principles and methods of occupational and professional differentiated training Course description
- Course name in Norwegian
- Prinsipper og metoder for yrkesrelevant og yrkesdifferensiert opplæring
- Study programme
-
Professional-relevant and vocational-differentiated training in line with the subject renewal
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Curriculum
-
FALL 2020
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet omhandler prinsipper og metoder for yrkesrelevant og yrkesdifferensiert opplæring.
Required preliminary courses
Opptak til studieprogrammet
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
KunnskapStudenten har
- kunnskap om nasjonale føringer for tilpasset og yrkesrelevant opplæring for alle elever på yrkesfaglige utdanningsprogram
FerdigheterStudenten kan
- analysere og sammenligne yrkene i eget utdanningsprogram, som grunnlag for valg av innhold i yrkesrelevant opplæring på Vg1 og i brede Vg2
- planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesrelevant læringsarbeid i egen klasse
- vurdere og dokumentere yrkesfaglige arbeidsprosesser på en hensiktsmessig måte
Generell kompetanse
Studenten kan
- videreutvikle egen undervisningspraksis i henhold til nasjonale krav/retningslinjer og bransjenes krav til kompetanse
- etablere samarbeidsarenaer i skole og arbeidsliv
Content
- Individuelle arbeidslogger fra 5 dager yrkesfaglig praksis. En logg pr. yrke. Omfang ca. 800 ord pr. logg + bilder, illustrasjoner, etc., med fokus på design og formbeskrivelse.
;
Det kreves 80 % tilstedeværelse på samlingene, og alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen (jfr. programplanens kapittel om arbeidskrav).
Teaching and learning methods
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Kartlegge særtrekk og fellestrekk i ulike yrker, dokumentere arbeidsprosesser og vurdere overføringsverdi til egen undervisning. Arbeidsform: Hospitering 8-10 dager. Dokumentasjon: En visuell logg fra hvert yrke. Omfang pr logg 800 +/- 10% ord i tillegg til bilder, video, skisser eller lignende.
- Planlegge, gjennomføre og vurdere et yrkesrettet undervisningsopplegg på egen skole. Oppgaven gjennomføres individuelt eller i grupper på inntil tre studenter, og dokumenteres i form av en muntlig presentasjon og et skriftlig refleksjonsnotat. Omfang: 1000 +/- 10% ord på notatet, muntlig presentasjon 15-30 min.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Det er krav om 80 % deltakelse for å kunne gå opp til eksamen. Fravær ut over 20 % må kompenseres etter avtale med faglærer.
Assessment
Emnet omhandler praktisk arbeid i å dokumentere arbeidsprosess og yrkesfaglig kompetanse på et høyt nivå. Refleksjon rundt framtidige endringsbehov innen yrkene, være kritisk i forhold til yrkesetiske utfordringer og bruk av visuell dokumentasjon innen design-, håndverks- og medieproduksjonsyrkene. Arbeidet skal utvikles i tråd med yrkesetiske retningslinjer, ses i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv og drøftes opp mot yrkesopplæringen i yrkesfagene innen design og håndverk/medieproduksjon.;
Emnet består av 15 studiepoeng;yrkesfag (bredde/dybde)
Permitted exam materials and equipment
Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen
Grading scale
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om læring, arbeidsmetoder/verktøy og prosesser som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen og kan videreutvikle sin kunnskap innenfor disse områdene
- har bred kunnskap om arbeids- og samfunnslivet, yrkene og bransjene i utdanningsprogrammet, deres kultur, virksomhet og plass i samfunnet
- har kunnskap om yrkesetiske utfordringer i design-, håndverk og medieproduksjonsyrkene
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, begrunne, forklare, gjennomføre, vurdere og dokumentere avansert yrkesfaglig arbeid
- kan etablere og vedlikeholde nettverk
- kan administrere og lede daglig læringsarbeid på individ- og virksomhetsnivå
Generell kompetanse
Studenten
- kan utøve og analysere avansert faglig arbeid (planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere) og kunne forklare avanserte prosesser og funksjoner
- kan vurdere egen yrkesutøvelse som fagarbeider i et samfunnsperspektiv, og kunne bidra i en bærekraftig fagutvikling i eget lære-/yrkesfag.
kan bidra til yrkesfaglig utvikling, og kunne delta i og lede forskningsbasert endrings og utviklingsarbeid på egen arbeidsplass
Examiners
Arbeids- og undervisningsformer i emnet er erfaringsdeling, forelesning/dialogbasert undervisning, rollespill, gruppearbeid, praktisk utviklingsarbeid.
Praksis
- 5 dager yrkesfaglig praksis (jfr. praksisguiden).