EPN-V2

YPDFO6100 Principles and methods of occupational and professional differentiated training Course description

Course name in Norwegian
Prinsipper og metoder for yrkesrelevant og yrkesdifferensiert opplæring
Study programme
Professional-relevant and vocational-differentiated training in line with the subject renewal
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Curriculum
FALL 2020
Schedule
Course history

Introduction

Emnet omhandler prinsipper og metoder for yrkesrelevant og yrkesdifferensiert opplæring.

Required preliminary courses

Opptak til studieprogrammet

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

KunnskapStudenten har

  • kunnskap om nasjonale føringer for tilpasset og yrkesrelevant opplæring for alle elever på yrkesfaglige utdanningsprogram

FerdigheterStudenten kan

  • analysere og sammenligne yrkene i eget utdanningsprogram, som grunnlag for valg av innhold i yrkesrelevant opplæring på Vg1 og i brede Vg2
  • planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesrelevant læringsarbeid i egen klasse
  • vurdere og dokumentere yrkesfaglige arbeidsprosesser på en hensiktsmessig måte

Generell kompetanse

Studenten kan

  • videreutvikle egen undervisningspraksis i henhold til nasjonale krav/retningslinjer og bransjenes krav til kompetanse
  • etablere samarbeidsarenaer i skole og arbeidsliv

Content

  • Individuelle arbeidslogger fra 5 dager yrkesfaglig praksis. En logg pr. yrke. Omfang ca. 800 ord pr. logg + bilder, illustrasjoner, etc., med fokus på design og formbeskrivelse.

;

Det kreves 80 % tilstedeværelse på samlingene, og alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen (jfr. programplanens kapittel om arbeidskrav).

Teaching and learning methods

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. Kartlegge særtrekk og fellestrekk i ulike yrker, dokumentere arbeidsprosesser og vurdere overføringsverdi til egen undervisning. Arbeidsform: Hospitering 8-10 dager. Dokumentasjon: En visuell logg fra hvert yrke. Omfang pr logg 800 +/- 10% ord i tillegg til bilder, video, skisser eller lignende.
  2. Planlegge, gjennomføre og vurdere et yrkesrettet undervisningsopplegg på egen skole. Oppgaven gjennomføres individuelt eller i grupper på inntil tre studenter, og dokumenteres i form av en muntlig presentasjon og et skriftlig refleksjonsnotat. Omfang: 1000 +/- 10% ord på notatet, muntlig presentasjon 15-30 min.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er krav om 80 % deltakelse for å kunne gå opp til eksamen. Fravær ut over 20 % må kompenseres etter avtale med faglærer.

Assessment

Emnet omhandler praktisk arbeid i å dokumentere arbeidsprosess og yrkesfaglig kompetanse på et høyt nivå. Refleksjon rundt framtidige endringsbehov innen yrkene, være kritisk i forhold til yrkesetiske utfordringer og bruk av visuell dokumentasjon innen design-, håndverks- og medieproduksjonsyrkene. Arbeidet skal utvikles i tråd med yrkesetiske retningslinjer, ses i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv og drøftes opp mot yrkesopplæringen i yrkesfagene innen design og håndverk/medieproduksjon.;

Emnet består av 15 studiepoeng;yrkesfag (bredde/dybde)

Permitted exam materials and equipment

Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen

Grading scale

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om læring, arbeidsmetoder/verktøy og prosesser som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen og kan videreutvikle sin kunnskap innenfor disse områdene
  • har bred kunnskap om arbeids- og samfunnslivet, yrkene og bransjene i utdanningsprogrammet, deres kultur, virksomhet og plass i samfunnet
  • har kunnskap om yrkesetiske utfordringer i design-, håndverk og medieproduksjonsyrkene

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, begrunne, forklare, gjennomføre, vurdere og dokumentere avansert yrkesfaglig arbeid
  • kan etablere og vedlikeholde nettverk
  • kan administrere og lede daglig læringsarbeid på individ- og virksomhetsnivå

Generell kompetanse

Studenten

  • kan utøve og analysere avansert faglig arbeid (planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere) og kunne forklare avanserte prosesser og funksjoner
  • kan vurdere egen yrkesutøvelse som fagarbeider i et samfunnsperspektiv, og kunne bidra i en bærekraftig fagutvikling i eget lære-/yrkesfag.

kan bidra til yrkesfaglig utvikling, og kunne delta i og lede forskningsbasert endrings og utviklingsarbeid på egen arbeidsplass

Examiners

Arbeids- og undervisningsformer i emnet er erfaringsdeling, forelesning/dialogbasert undervisning, rollespill, gruppearbeid, praktisk utviklingsarbeid.

Praksis

  • 5 dager yrkesfaglig praksis (jfr. praksisguiden).