Studyinfo subject YPDFO6100 2020 HØST
YPDFO6100 Principles and methods of occupational and professional differentiated training Course description
- Course name in Norwegian
- Prinsipper og metoder for yrkesrelevant og yrkesdifferensiert opplæring
- Study programme
-
Yrkesrelevant og yrkesdifferensiert opplæring i tråd med fagfornyelsen
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Curriculum
-
FALL
2020
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet omhandler prinsipper og metoder for yrkesrelevant og yrkesdifferensiert opplæring.
Required preliminary courses
Opptak til studieprogrammet
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap Studenten har
- kunnskap om nasjonale føringer for tilpasset og yrkesrelevant opplæring for alle elever på yrkesfaglige utdanningsprogram
Ferdigheter Studenten kan
- analysere og sammenligne yrkene i eget utdanningsprogram, som grunnlag for valg av innhold i yrkesrelevant opplæring på Vg1 og i brede Vg2
- planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesrelevant læringsarbeid i egen klasse
- vurdere og dokumentere yrkesfaglige arbeidsprosesser på en hensiktsmessig måte
Generell kompetanse
Studenten kan
- videreutvikle egen undervisningspraksis i henhold til nasjonale krav/retningslinjer og bransjenes krav til kompetanse
- etablere samarbeidsarenaer i skole og arbeidsliv
Content
- Nasjonale føringer som grunnlag for yrkesrelevant og yrkesdifferensiert opplæring
- Elevmedvirkning, motivasjon og yrkesretting
- Arbeids- og ansvarsfordeling mellom lærer/instruktør, elev/lærling/lærekandidat og andre samarbeidspartnere
- Lærerens rolle i yrkesdifferensiert opplæring
- Yrkesinteresser som læreforutsetning
- Vurdering for og av læring, underveisvurdering og sluttvurdering, i interessedifferensiert opplæring
- Ulik yrkeskompetanse i forhold til samme læreplan i Vg.1
- Kvalitet på ulike faglige arbeider, som grunnlag for vurdering av samme kompetanse i forhold til periodens felles læringsmål
- Utvikling av vurderingskriterier i yrkesdifferensiert opplæring
Teaching and learning methods
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Kartlegge særtrekk og fellestrekk i ulike yrker, dokumentere arbeidsprosesser og vurdere overføringsverdi til egen undervisning. Arbeidsform: Hospitering 8-10 dager. Dokumentasjon: En visuell logg fra hvert yrke. Omfang pr logg 800 +/- 10% ord i tillegg til bilder, video, skisser eller lignende.
- Planlegge, gjennomføre og vurdere et yrkesrettet undervisningsopplegg på egen skole. Oppgaven gjennomføres individuelt eller i grupper på inntil tre studenter, og dokumenteres i form av en muntlig presentasjon og et skriftlig refleksjonsnotat. Omfang: 1000 +/- 10% ord på notatet, muntlig presentasjon 15-30 min.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Det er krav om 80 % deltakelse for å kunne gå opp til eksamen. Fravær ut over 20 % må kompenseres etter avtale med faglærer.
Assessment
Mappeeksamen består av alle arbeidskravene samt et refleksjonsnotat knyttet til det faglige innholdet og teorien i emnet. Omfang på refleksjonsnotatet: 2000 ord +/- 10 %
Ny/utsatt eksamen
Ved ny og utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av eksamensmappen
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt
Grading scale
Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått.
Examiners
To interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet