EPN-V2

YPDFO6100 Principles and methods of occupational and professional differentiated training Course description

Course name in Norwegian
Prinsipper og metoder for yrkesrelevant og yrkesdifferensiert opplæring
Study programme
Professional-relevant and vocational-differentiated training in line with the subject renewal
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Curriculum
FALL 2019
Schedule
Programme description
Course history

Introduction

Emnet omhandler prinsipper og metoder for yrkesretting av programfag og yrkesfaglig fordypning (YFF). Videreutvikling av egen undervisningspraksis og å utvikle yrkesrelevante læringsoppgaver med vurderingskriterier er sentralt i studiet.

Required preliminary courses

Opptak til studieprogrammet

Learning outcomes

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

KunnskapStudenten har

  • kunnskap om nasjonale føringer for tilpasset og yrkesrelevant opplæring for alle elever på yrkesfaglige utdanningsprogram

FerdigheterStudenten kan

  • analysere og sammenligne yrkene i eget utdanningsprogram, som grunnlag for valg av innhold i yrkesrelevant opplæring på Vg1 og i brede Vg2
  • planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesrelevant læringsarbeid i egen klasse
  • vurdere og dokumentere yrkesfaglige arbeidsprosesser på en hensiktsmessig måte

Generell kompetanse

Studenten kan

  • videreutvikle egen undervisningspraksis i henhold til nasjonale krav/retningslinjer og bransjenes krav til kompetanse
  • etablere samarbeidsarenaer i skole og arbeidsliv

Content

  • Nasjonale føringer som grunnlag for yrkesretting av programfag og yrkesfaglig fordypning.
  • Elevmedvirkning, motivasjon og yrkesretting.
  • Arbeids- og ansvarsfordeling mellom lærer/instruktør, elev/lærling/lærekandidat og andre samarbeidspartnere.
  • Lærerens rolle i yrkesdifferensiert opplæring.
  • Yrkesinteresser som læreforutsetning.
  • Vurdering for og av læring, underveisvurdering og sluttvurdering, i interessedifferensiert opplæring.
  • Ulik yrkeskompetanse i forhold til samme læreplan i Vg.1
  • Kvalitet på ulike faglige arbeider, som grunnlag for vurdering av samme kompetanse i forhold til periodens felles læringsmål.
  • Utvikling av vurderingskriterier/ kjennetegn i yrkes-/interessedifferensiert opplæring

Teaching and learning methods

Se programplandelen under "Studiets arbeids- og undervisningsformer"

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. Kartlegge egne forutsetninger knyttet til yrkesretting av programfagene. Individuell, skriftlig oppgave. Omfang: 150-300 ord
  2. Kartlegge særtrekk og fellestrekk i ulike yrker, dokumentere arbeidsprosesser og vurdere overføringsverdi til egen undervisning. Arbeidsform: Hospitering 8-10 dager. Dokumentasjon: En visuell logg fra hvert yrke. Omfang pr logg 500-800 ord i tillegg til bilder, video, skisser eller lignende.
  3. Planlegge, gjennomføre og vurdere et yrkesrettet undervisningsopplegg på egen skole. Oppgaven gjennomføres individuelt eller i grupper på inntil tre studenter, og dokumenteres i form av en muntlig presentasjon og et skriftlig refleksjonsnotat. Omfang: 700-1000 ord på notatet, muntlig presentasjon 15-30 min.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er krav om 80 % deltakelse for å kunne gå opp til eksamen. Fravær ut over 20 % må kompenseres etter avtale med faglærer.

Assessment

Mappeeksamen består av alle arbeidskravene samt et refleksjonsnotat knyttet til det faglige innholdet og teorien i emnet. Omfang på refleksjonsnotatet: 700-1000 ord.

Ny/utsatt eksamen

Ved ny og utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av eksamensmappen

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt

Grading scale

Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått.

Examiners

To interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet