EPN-V2

YLTI3100 The teacher and skilled workers relative the program's overall competence Course description

Course name in Norwegian
Læreren og fagarbeideren i forhold til studiets helhetlige kompetansemål
Study programme
Bachelor's Programme Vocational Teacher Education, Technical and Industrial Production
Bachelor's Programme in Vocational Teacher Education in Technical and Industrial Production
Bachelor's Programme in Vocational Teacher Education in Technical and Industrial Production
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Introduction

Emnet omfatter alle kompetansemålene innen profesjonsfaget og yrkesfaget og skal gi oversikt over studentens helhetlige kompetanse ved slutten av studiet.

Emnet består av 10 studiepoeng i profesjonsfag og yrkesfag

Required preliminary courses

Før eksamen kan avlegges må emnene YLTI1000, YLTI1100, YLTI2000, YLTI2100, YLTI3000 være bestått.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen
  • har bred kunnskap om yrkesfag, pedagogikk og yrkesdidaktikk, arbeidsmetoder/verktøy og prosesser som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen, og kan vurdere behov for HMS-tiltak
  • kan se yrkesopplæringen og yrkesutøvelsen i et historisk og kulturelt perspektiv
  • har kunnskap om skolens mandat, opplæringens verdigrunnlag, og det helhetlige opplæringsløpet fra ungdomstrinnet til endt fag- eller yrkesopplæring (8.-13. trinn)
  • har bred kunnskap om ungdomskultur og ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og flerkulturelle kontekster
  • har kunnskap om ungdom i vanskelige situasjoner og om deres rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • kjenner til nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for lærerprofesjonen innenfor det yrkespedagogiske og det yrkesfaglige området, og kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende sine yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske kunnskaper
  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre, lede, vurdere og dokumentere relevant fag- og yrkesopplæring tilpasset elevenes/lærlingenes behov
  • kan identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter, herunder yrkesdidaktisk bruk av digitale verktøy
  • kan vurdere og dokumentere elevers læring og utvikling, gi læringsfokuserte tilbakemeldinger og bidra til at elevene/lærlingene kan reflektere over egen læring
  • kan orientere seg i faglitteraturen og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier knyttet til ungdomstrinnet og fag- og yrkesopplæring (8.-13.trinn)
  • behersker relevante arbeidsprosesser, verktøy, teknikker og uttrykksformer, og kan reflektere over egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning
  • kan bruke og henvise til relevante forskningsresultater for å treffe begrunnede valg og gjennomføre systematisk yrkesfaglig og pedagogisk utviklingsarbeid

Generell kompetanse

Studenten:

  • har innsikt i relevante faglige og yrkesetiske problemstillinger og kan formidle sentralt fagstoff skriftlig, muntlig og gjennom andre dokumentasjonsformer
  • kan via faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne motivere for elevenes/lærlingenes læring, yrkesstolthet og yrkesidentitet
  • kan analysere egne behov for kompetanseheving og ha endrings- og utviklingskompetanse for å møte framtidens behov i skole, arbeids- og samfunnsliv
  • kan legge til rette for entreprenørskap, nytenkning og innovasjon, og for at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen
  • har innsikt i fellestrekk og ulikheter mellom de ulike yrkene innenfor eget programområde og kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
  • kan bygge gode relasjoner til elever/lærlinger og skape konstruktive og inkluderende læringsmiljø
  • kan bygge gode relasjoner til og samarbeide med foresatte og andre aktuelle samarbeidspartnere

Content

Eksamen er en hjemmeeksamenen av 6 timers varighet.

Teaching and learning methods

Emnet gir en grunnleggende innføring i de rettsområdene som er mest nærliggende for arkivprofesjonen.

Undervisningsspråk er norsk.

Course requirements

Arbeidskrav 20 YF/PF Refleksjonsnotat med henvisning til helhetlige læringsutbytte-beskrivelsene i rammeplanen og programplanen.

  • Arbeidsform: omfang 2000-2500 ord. Refleksjonsnotatet danner grunnlaget for muntlig eksamen og må være innlevert og godkjent før studenten kan gå opp til muntlig. Studenten skal legge ved litteraturliste for hele studiet tilsvarende ca. 10800 sider (se avsnitt vedrørende arbeidskrav i programplandelen).

Krav til deltakelse

  • Det er 80 prosent oppmøteplikt på fellessamlinger og gruppesamlinger. Studenter med mer enn 20 prosent fravær fra faglige aktiviteter får ikke avlegge eksamen i pågående semester. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse. Gyldig fravær kan kompenseres etter avtale med den aktuelle faglæreren.

Assessment

Individuell muntlig eksamen. Ca. 45 minutter. Eksamen tar utgangspunkt i innlevert og godkjent arbeidskrav 20.

Permitted exam materials and equipment

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kjennskap til rettskilder og juridisk metode
  • god oversikt over arkivloven med forskrifter
  • god oversikt over offentlighetsloven og allmennhetens rett til innsyn
  • grunnleggende kjennskap til forvaltningsloven og eForvaltningsforskriften
  • kjennskap til personopplysningsloven og personvernforordningen, med særlig vekt på sammenhenger mellom arkivrett og personvern
  • kjennskap til opphavsrettslige spørsmål
  • kjennskap til internasjonale arkivrettslige spørsmål

Ferdigheter

Studenten kan

  • journalføre og arkivere i tråd med gjeldende rettslige rammer
  • ta stilling til enkle innsynsforespørsler i tråd med hovedreglene
  • ta stilling til når det er nødvendig eller hensiktsmessig å overlate konkrete problemstillinger i eget arbeidet til en profesjonell jurist

Generell kompetanse

Studenten

  • kan innrette eget arbeid i samsvar med grunnleggende arkivrettslige plikter
  • forstår de rettslige forutsetningene og hensynene som har vesentlig betydning når virksomheten planlegger endringer i organiseringen av, eller utvikling av systemer for, dokumentasjon og arkivering

Grading scale

Arbeidsformene er nettbaserte, forhåndsinnspilte forelesninger, nettbaserte diskusjoner, oppgaveløsning og selvstudium.

Examiners

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • et skriftlig arbeidskrav, med omfang 12000-18000 tegn inkludert mellomrom, og inkludert referanseliste. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Arbeidskrav kommenteres skriftlig eller muntlig av faglærer og skal være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist, før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.