EPN-V2

YLTI3100 The teacher and skilled workers relative the program's overall competence Course description

Course name in Norwegian
Læreren og fagarbeideren i forhold til studiets helhetlige kompetansemål
Study programme
Bachelor's Programme Vocational Teacher Education, Technical and Industrial Production
Bachelor's Programme in Vocational Teacher Education in Technical and Industrial Production
Bachelor's Programme in Vocational Teacher Education in Technical and Industrial Production
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

Emnet omfatter alle kompetansemålene innen profesjonsfaget og yrkesfaget og skal gi oversikt over studentens helhetlige kompetanse ved slutten av studiet.

Required preliminary courses

Før eksamen kan avlegges må emnene YLTI1000, YLTI1100, YLTI2000, YLTI2100, YLTI3000 være bestått.

Learning outcomes

I dette emnet vil studentene tilegne seg kunnskaper om barnevernstjenestens oppgaver, rammebetingelser og sentrale teoretiske perspektiver og kunnskapstradisjoner med vekt på sosionomers yrkesutøvelse i barnevernet. Studentene skal kjenne til faglige metoder, profesjonell utøvelse og etiske problemstillinger i de ulike fasene av en barnevernssak. Studentene skal få i innsikt i ulike former for maktutøvelse og forståelse for barnevernets særegne stilling som hjelpe- og kontrollinstans.;

Content

Yrkesfag (YF) og profesjonsfag (PF):

  • Dokumentasjon av hjemmeeksamen (YF/PF)
  • Muntlig eksamen (YF/PF)
  • Didaktiske kategorier og modeller som ligger til grunn for å forstå læreprosesser (PF)
  • Yrkespedagogiske prinsipper og undervisningsprinsipper som nyttes til å planlegge og analysere læreprosesser (PF)
  • Kunnskapsområde og taksonominivå i forhold til undervisningsplanlegging og læreplananalyse (PF)
  • Den menneskelige faktor i opplæring, pedagogisk psykologi (PF)
  • Læringsteorier og læringsstrategier (PF)
  • Differensiering, tilpasset opplæring og sosialpedagogiske perspektiver (PF)
  • Særskilt tilrettelagt opplæring, spesialpedagogikk og individuelle opplæringsplaner (PF)
  • Utdanningsorganisasjoner, samt lover, forskrifter, læreplaner og andre styringsdokumenter fra myndigheter, og skolen som organisasjon (PF)
  • Læringsmiljø i skole og arbeidsliv og premisser for dette (PF/YF)
  • Samarbeid i skole og på arbeidsplass, og med omgivelsene (PF/YF)
  • Ledelse i skole og arbeidsplass med perspektiv på opplæring (PF/YF)
  • Bruk av IKT i yrkes- og samfunnsperspektiv (digital kompetanse) (PF/YF)
  • Opplæringssystemenes historie, nå situasjonen og fremtidsperspektiv (PF/YF)
  • Arbeidsmåter som er spesielt egnet for yrkene innen utdanningsprogrammet, yrkesforankring av opplæring, nøkkelkvalifikasjoner og entreprenørskap (PF/YF)
  • Systemforståelse og ta utgangspunkt i helhetlige systemer (PF/YF)
  • Miljøkonsekvenser av yrkesutøvelse, og bærekraftig utvikling (YF)
  • Forskrifter og faglig utførelse av arbeidet (YF)
  • Andre særegne trekk og utfordringer i bransjen (YF)

Teaching and learning methods

Studentene må ha fullført og bestått 1. studieår av bachelorprogrammet;i sosialt arbeid.;;

Course requirements

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap;

Studentene:;

  • kjenner til sentrale trekk fra barnevernets historie og utvikling.;
  • har kunnskap om barnevernets organisering.;;
  • har kunnskap om saksbehandling og utforming av tiltak etter lov om barneverntjenester.;
  • har bred kunnskap om barnevernets beslutningsprosesser og oppfølging av tiltak.;
  • har kunnskap om sentrale teoretiske perspektiver og kunnskapstradisjoner i barnevernet.;
  • har kunnskap om hvordan det arbeides metodisk med undersøkelser og tiltak i barnevernet.;
  • har bred kunnskap om omsorgskompetanse, ulike former for omsorgssvikt, vold og overgrep mot barn.;
  • har kunnskap om hvordan bidra til medvirkning, ikke-diskriminering og likeverdige tjenester for utsatte barn og familier.;

;

Ferdigheter;

Studentene:;

  • kan anvende faglig kunnskap og samhandle med barn og unge om temaer som berører deres hverdagsliv.;
  • kan anvende faglig kunnskap om omsorgssvikt, vold og overgrep på en måte som sikrer deres interesser, medvirkning og rettigheter.;;
  • kan anvende faglig kunnskap for å vurdere og avklare meldinger og undersøke omsorgssituasjonen til barn og unge.;
  • kan anvende faglig kunnskap for å iverksette og følge opp tiltak i regi av barneverntjenesten.;
  • kan utvise fleksibilitet i spørsmål om framgangsmåter, beslutninger og tiltak i ulike faser av en barnevernssak.;;
  • kan tilegne seg ny kunnskap og forskning i tråd kunnskapsbasert praksis.;;

;

Generell kompetanse;

Studentene:;;

  • kan anvende skjønn og dømmekraft i barnevernssaker.;
  • har innsikt i ulike former for maktutøvelse og barnevernets særegne stilling som hjelpe- og kontrollinstans.;;
  • har innsikt i etiske problemstillinger og etiske dilemma i møte mellom barn, foreldre og barneverntjenesten.;
  • kan reflektere over egen rolle og forstå samarbeidspartnernes posisjoner.;

Assessment

Undervisningen vil veksle mellom forelesninger og studentaktive læringsformer.;;

Grading scale

Eksamen vurderes med bokstavkarakterer der A-E er bestått og F er ikke bestått.

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.