Programplaner og emneplaner - Student
YLTI2100 Learning strategies, professional qualification and professional foundation and comprehensive vocational subjects Docume Course description
- Course name in Norwegian
- Læringsstrategier, yrkeskvalifisering og yrkesforankring og helhetlig yrkesfaglig breddedokumentasjon
- Study programme
-
Bachelor's Programme Vocational Teacher Education, Technical and Industrial ProductionBachelor's Programme in Vocational Teacher Education in Technical and Industrial ProductionBachelor's Programme in Vocational Teacher Education in Technical and Industrial Production
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Programme description
-
- Course history
-
Introduction
Det er en intern og en ekstern sensor. Veileder er sekretær for eksamenskommisjonen og deltar på sensurmøtet, men skal ikke være med på karaktersettingen.
Required preliminary courses
Masteroppgaven bør faglig og forskningsmessig som regel i det vesentlige høre inn under studentens fordypning, men kan i særlige tilfeller knyttes noe nærmere andre relevante emneområder eller kombinasjoner av slike all den stund arbeidet hovedsakelig vil høre hjemme innen studentens valgte fagfordypning. Innenfor denne rammen står studenten fritt til å velge tema, metode og vinkling, men vitenskapsteori, forskningsmetode, oppgave og oppgavelitteratur bør i vesentlig grad ses i sammenheng.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om yrkespedagogisk utviklingsarbeid
- har kunnskap om opplæring, historisk opprinnelse, og utvikling i eget programområde, og har kunnskaper om de yrkespedagogiske prinsippene
- har kunnskap om sammenhengene mellom samfunnets behov i forhold til oppvekstmiljø, likestilling og et flerkulturelt samfunn
- har kunnskap om teknologisk utvikling innen eget programområde og hvordan dette påvirker yrkesutøvelsen eller yrkenes utøvelse
Ferdigheter
Studenten:
- kan bidra til et faglig samarbeid mellom ulike lærergrupper som har ansvar for elevenes/lærlingens opplæring
- kan med utgangspunkt i yrkesdidaktiske prinsipper involvere elever/lærlinger i å konkretisere mål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer i forhold til den enkeltes læringsbehov
- kan anvende breddekompetanse gjennom å dokumentere og planlegge yrkesopplæring og yrkesorientering innenfor eget programområde
- kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere sentrale yrkesoppgaver tilpasset elevenes læreforutsetninger
- kan bruke og henvise til relevante forskningsresultater for å treffe begrunnede valg og gjennomføre systematisk yrkesfaglig og pedagogisk utviklingsarbeid
Generell kompetanse
Studenten:
- kan dokumentere og praktisere kunnskapsgrunnlaget i programområde og bidra til didaktisk utvikling av egen praksis
- har et reflektert forhold til verdiforankring og yrkesetiske utfordringer i det daglige læringsarbeidet
- kan utvikle helhetlige læringsoppgaver som bygger på relevant kompetanse for å møte yrkenes bruk av teknologi innen eget programområde
Content
Arbeidskrav 1PF Kommunikasjon og gruppedynamikk
- Arbeidsform: gruppeoppgave med innlevering av dokumentasjon tilsvarende minimum 1500 ord (se avsnitt om arbeidskrav i programplandelen) fundert på om lag 600 sider litteratur. Etter avtale med faglærer kan individuell oppgave leveres.
Arbeidskrav 2PF Observasjoner fra videregående skole (Arbeidskrav for studenter uten relevant arbeidserfaring fra videregående skole).
- Arbeidsform: individuell beskrivelse og refleksjon rundt observasjon fra en uke observasjonspraksis fra videregående skole, tilsvarende 700 til 1000 ord.
Arbeidskrav 3PF/YF Undervisningsøvelse med planlegging og analyse
- Arbeidsform: individuell dokumentasjon og refleksjon rundt erfaringer fra praktiske øvelser tilsvarende 1300 - 1700 ord (se avsnitt om arbeidskrav i programplandelen) og fundert på om lag 400 sider litteratur.
Arbeidskrav 4YF/PF Kartlegging og utviklingsplan for egen yrkesfaglig kompetanseutvikling Kartlegging og utviklingsplan av egen yrkesfaglig kompetanse (bredde og dybde) inkludert synliggjøring og bruken av grunnleggende ferdigheter innen eget yrke og programområde. Dokumentasjon av yrkesfaglig realkompetanse.
- Arbeidsform: individuell skriftlig omfang tilsvarende 2000 - 2500 ord og fundert på om lag 800 sider litteratur eller tilsvarende kilder.
Alle arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges. Et ikke-godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til godkjenning ytterligere en gang.
Praksis
- Yrkespraksis kan forskutteres ut fra individuell kompetanseutviklingsplan
- Arbeidskrav 4 skal være godkjent før yrkespraksis kan påbegynnes
Krav til deltakelse
Det er 80 prosent oppmøteplikt på fellessamlinger og gruppesamlinger. Studenter med mer enn 20 prosent fravær fra faglige aktiviteter får ikke avlegge eksamen i pågående semester. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse. Gyldig fravær kan kompenseres etter avtale med den aktuelle faglærer.
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformer vil variere og velges ut fra kap. 6 med pedagogiske og/eller yrkesbasert forankring og begrunnelse.
Praksis
- Gjennomført og bestått 20 dager pedagogisk praksis.
- Gjennomført og bestått 10 dager yrkesfaglig breddepraksis innen programområdet
- Yrkespraksis kan i tillegg forskutteres ut fra individuell kompetanseutviklingsplan, forutsatt at oppgave 4 er godkjent
Course requirements
Arbeidskrav 13 (YF) Dokumentasjon av yrkesfaglig breddekompetanse del 4.
- Arbeidsform: individuell dokumentasjon med et omfang på kilder og faglitteratur tilsvarende 800 sider (se avsnitt om arbeidskrav i programplanen).
Arbeidskrav 14 (PF/YF) Undervisningsplanlegging, gjennomføring, dokumentasjon og vurdering.
- Arbeidsform: Individuell skriftlig dokumentasjon av pedagogisk praksisveiledning og erfaringer fra egen praksis, tilsvarende 2500-2800 ord og fundert på om lag 400 sider litteratur eller tilsvarende kilder (se avsnitt om arbeidskrav i programplanen).
Arbeidskrav 15 (PF/YF) Yrkespedagogisk utviklingsarbeid
- Arbeidsform: Skriftlig prosjektdokumentasjon i gruppe tilsvarende 3500-3800 ord og fundert på om lag 500 sider litteratur eller tilsvarende kilder, samt individuelle refleksjoner tilsvarende 700 ord (se avsnitt om arbeidskrav i programplanen). Oppgaven kan etter avtale med faglærer gjennomføres og dokumenteres individuelt.
Arbeidskrav16 (YF) Dokumentasjon av yrkesfaglig kompetanse dybde del 2
- Arbeidsform: individuell dokumentasjon med et omfang på kilder og faglitteratur tilsvarende 1100 sider. (Progresjonskrav som det skal arbeides videre med, og som ferdigstilles i arbeidskrav 17 i emne 3000).
Alle arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges. Ett ikke-godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til godkjenning ytterligere en gang.
Krav til deltakelse
Det er 80 prosent oppmøteplikt på fellessamlinger og gruppesamlinger. Studenter med mer enn 20 prosent fravær fra faglige aktiviteter får ikke avlegge eksamen i pågående semester. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse. Gyldig fravær kan kompenseres etter avtale med den aktuelle faglæreren.
Praksis
Praksis må være gjennomført før eksamen kan avlegges.
Assessment
Eksamen
Individuell prosjekteksamen. Synliggjøring av helhetlig breddekompetanse. Skriftlig dokumentasjon tilsvarende 4000-5000 ord + vedlegg og litteraturhenvisning tilsvarende ca. 800 sider.
Ny og utsatt eksamen
- Ved karakteren F kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av f orskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet . Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Permitted exam materials and equipment
Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.
Grading scale
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten:
- har kjennskap til gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen
- har kunnskap om kommunikasjon og samarbeid
- har kjennskap til planlegging, gjennomføring og vurdering av opplæring
Ferdigheter
Studenten:
- kan bruke IKT og annen aktuell teknologi i sitt studiearbeid
- kan legge til rette for at elever/lærlinger videreutvikler sine ferdigheter i å lese, å uttrykke seg muntlig og skriftlig, å regne og å bruke IKT som del av sin yrkeskompetanse
- kan med utgangspunkt i yrkesdidaktiske prinsipper involvere deltakerne i å konkretisere mål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer i forhold til den enkeltes læringsbehov, kompetansekrav i de ulike yrkene og planene for opplæringen
- kan analysere læreplaner og bidra til å utforme og implementere opplærings- og utviklingsplaner i relasjon til yrkene innenfor sitt område
Generell kompetanse
Studenten:
- kan arbeide i nettverksrelasjoner til skole/arbeidsliv
- kan drøfte eget fag- og kunnskapssyn og forholdet mellom ulike syn på yrkeskunnskap, organisasjonens praksis, ledelsespraksis og mål for arbeid og læring
- kan vurdere styringsdokumenter/læreplaner/organisasjonsplaner i et samfunnsmessig og etisk perspektiv
- kan vurdere og bidra til aktiv utvikling av det fysiske og sosiale arbeids- og læringsmiljøet i skolen/arbeidsplassen i samarbeid med relevante samarbeidspartnere
Examiners
Emnet er todelt og består av å utvikle en prosjektbeskrivelse for masterprosjektet og deretter skrive en mastergradsoppgave. Prosjektbeskrivelsen skal vise problemstilling og tema for oppgaven samt hvordan mastergradsprosjektet er tenkt gjennomført. Oppgaven skal være et selvstendig og veiledet forskningsarbeid basert på en empirisk undersøkelse eller en drøfting av teoretiske perspektiver som kan knyttes til fysioterapifeltet. Den kan være et frittstående arbeid eller inngå som en avgrenset, men selvstendig del av et pågående prosjekt. Oppgaven kan gjøres individuelt eller av to studenter sammen.