Programplaner og emneplaner - Student
YLTI2000 Differentiation, specially adapted and customized training and vocational width and debth Course description
- Course name in Norwegian
- Differensiering, særskilt tilrettelagt og tilpasset opplæring samt yrkesfaglig bredde og dybde
- Study programme
-
Bachelor's Programme Vocational Teacher Education, Technical and Industrial ProductionBachelor's Programme in Vocational Teacher Education in Technical and Industrial ProductionBachelor's Programme in Vocational Teacher Education in Technical and Industrial Production
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Programme description
-
- Course history
-
Introduction
Emnet omhandler differensiering, særskilt tilrettelagt og tilpasset opplæring samt yrkesfaglig kompetanseutvikling.
Required preliminary courses
Før eksamen avlegges skal YLTI1000 være bestått og arbeidskrav 7 fra emne YLTI1100 være godkjent.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om sammenhenger mellom samfunnets behov og den enkeltes opplæringsbehov, relatert til oppvekstmiljø, likestilling og et flerkulturelt samfunn
- har kunnskap om historisk utvikling innen eget program- og yrkesområde
- har kunnskap om hvordan teknologi brukes innen eget fagfelt eller programområde og hvordan dette påvirker yrkesutøvelsen eller yrkenes utøvelse
Ferdigheter
Studenten
- kan legge til rette for at elever kan foreta et reflektert yrkes- og utdanningsvalg gjennom erfaringsbasert kunnskap om yrker og arbeidsområder elevene er interessert i
- kan forebygge og bearbeide konflikter/mobbing, og kan gi støtte og omsorg til elever/lærlinger i krise
- kan legge til rette for helhetlige praktiske oppgaver som inkluderer bruk av grunnleggende ferdigheter og HMS
Generell kompetanse
Studenten
- har et reflektert forhold til verdiforankring og yrkesetiske utfordringer i det daglige læringsarbeidet
- kan bidra til å utvikle skolen/bedriften som organisasjon, generelt og i forhold til eget arbeids-/yrkesområde
- kan vurdere, begrunne og utvikle samspillet mellom hensiktsmessige organiseringsformer, ledelsesformer og gode arbeids- og læringsmuligheter
- kan begrunne en praksis som legger vekt på prinsipper for vurdering for læring
Content
None.
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformer vil variere og velges ut fra kap. 6 med pedagogiske og/eller yrkesbasert forankring og begrunnelse.
Praksis
- Gjennomført og bestått ti dager pedagogisk praksis i grunnskolen, trinn 8-10.
- Gjennomført og bestått 2 ganger 10 dagers yrkesfaglig praksisopplæring fra bredde i programområdet
- Yrkespraksis kan i tillegg forskutteres ut fra individuell kompetanseutviklingsplan, forutsatt at arbeidskrav 4 er godkjent
Course requirements
Arbeidskrav 8 (PF/YF) Lokale- og sentrale styringsdokumenter, tilrettelagt opplæring og læreren som leder i profesjonsutøvelsen som yrkesfaglærer.
- Arbeidsform: Individuell skriftlig oppgave men omfang tilsvarende 3000 - 3500 ord og fundert på om lag 400 sider litteratur eller tilsvarende kilder (se avsnitt om arbeidskrav i programplandelen).
Arbeidskrav 9 (PF) Særskilt tilrettelagt opplæring, individuelle opplæringsplaner og spesialpedagogikk
- Arbeidsformer: Del 1 er et gruppearbeid som skal belyse temaet - særskilt tilrettelagt opplæring gjennom erfaringsutveksling gjennom en skriftlig gruppedokumentasjon, tilsvarende minimum 1200 ord og fundert på om lag 400 sider litteratur eller tilsvarende kilder. Del 2 er en skriftlig individuell oppgave der studenten skal beskrive en elev med utfordringer og konsekvenser for opplæringen, omfang tilsvarende 2300 - 2700 ord og fundert på om lag 200 sider litteratur eller tilsvarende kilder (se avsnitt om arbeidskrav i programplandelen).
Arbeidskrav 10 (YF) Dokumentasjon av yrkesfaglig breddekompetanse del 3
- Arbeidsform: individuell dokumentasjon tilsvarende 1300-1700 ord med et omfang på kilder og faglitteratur tilsvarende 400 sider (se avsnitt om arbeidskrav i programplandelen).
Arbeidskrav 11 (YF) Dokumentasjon av yrkesfaglig dybde del 1, Beskrivelse av teknologisk utvikling i eget fagbrevområde
- Arbeidsform: individuell dokumentasjon med et omfang på kilder og faglitteratur tilsvarende 800 sider (se avsnitt om arbeidskrav i programplandelen).
Arbeidskrav 12 (PF) Ungdomskulturer, klasseledelse, differensiering og tilpasset opplæring. Gjennomføre og dokumentere 10 dagers observasjonspraksis i ungdomsskolen, og vise innsikt i ungdomskultur og klasseledelse.
- Arbeidsform: praksisen kan gjennomføres i gruppe eventuelt individuelt. Skriftlig dokumentasjon skal være individuell med et omfang på 1500-2000 ord og fundert på om lag 200 sider litteratur eller tilsvarende kilder (se avsnitt om arbeidskrav i programplandelen).
Alle arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges. Et ikke-godkjent arbeidskrav kan om arbeides og leveres til godkjenning ytterligere 1 gang.
Krav til deltakelse
Det er 80 prosent oppmøteplikt på fellessamlinger og gruppesamlinger. Studenter med mer enn 20 prosent fravær fra faglige aktiviteter får ikke avlegge eksamen i pågående semester. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse. Gyldig fravær kan kompenseres etter avtale med den aktuelle faglæreren.
Praksis må være gjennomført før eksamen kan avlegges.
Assessment
Passed the second year of the programme.
Permitted exam materials and equipment
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- has in-depth knowledge of applied pharmacology, with emphasis on pharmacogenetics, pharmacokinetics, interactions and individualised follow-up of different patients and population groups at a global level
- has in-depth knowledge of selected areas of therapy relating to the central nervous system (epilepsy, psychiatry), cardiovascular conditions (primary prophylaxis), type 2 diabetes and cancer treatment (cytotoxins, therapy, immunological treatment)
- is capable of explaining pharmacokinetic and pharmacodynamic variability and its significance to differences in the effect and side effects of pharmaceuticals
- is capable of explaining the principles of medicine monitoring
- is familiar with the practical application of drug analysis and biochemical markers
- is familiar with the processes involved in clinical trials and systems for medicine monitoring
- has insight into treatment and follow-up of the most common forms of acute pharmaceuticals poisoning
Skills
The student is capable of
- assessing pharmacological treatment of special patient groups, such as children, young people, pregnant/breastfeeding women and the elderly
- assessing the choice of expedient pharmaceuticals and type of pharmaceutical based on an overall assessment of the patient
- applying knowledge of pharmaceuticals' mechanism of action, effects, side effects and interactions in order to identify and resolve pharmaceutical-related problems at the individual level
- assessing pharmaceutical treatment in selected therapy areas in accordance with applicable therapy guidelines
- identifying pharmaceuticals in biological samples such as blood plasma
- planning and carrying out a limited project in cooperation with others
- using digital tools and learning resources in his/her own learning process
General competence
The student is capable of
- reflecting on pharmaceutical-related challenges in connection with the treatment of patients
- interprofessional cooperation on pharmaceutical treatment with other health science students
Grading scale
Work and teaching methods include lectures, group work, project work, seminars with assignments and seminars focusing on international and English-language literature, laboratory work and practical training visits.
The Flipped Classroom is used as a teaching method for part of the course. Digital learning resources will be made available to students in advance and the time they spend at the university will be used to work on assignments and group work. In addition, digital quizzes and discussion forums can be used.
The students will participate in interprofessional cooperative learning (TPS) together with other health science students. The purpose is to highlight the different health professions' approaches and that they contribute their own expertise to find the correct treatment with and use of pharmaceuticals together.
Examiners
Exam content: The learning outcomes
Exam form: Individual oral exam, up to 30 minutes.