EPN-V2

YLSS1000 Communication, socialization and training, and vocational width Course description

Course name in Norwegian
Kommunikasjon, sosialisering og opplæring samt yrkesfaglig plan for kompetanseutvikling
Study programme
Bachelor's Programme Vocational Teacher Education, Service and Transport
Bachelor's Programme in Vocational Teacher Education in Service and Transport
Bachelor's Programme in Vocational Teacher Education in Service and Transport
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

Emnet omhandler kommunikasjon, sosialisering og opplæring, samt yrkesfaglig kompetansekartlegging/behov.

Emnet bestrå av 30 studiepoeng fordelt med 10 studiepoeng i profesjonsfag og 20 studiepoeng i yrkesfag

Required preliminary courses

Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.

Learning outcomes

Individual portfolio of two written assignments, maximum 1,500 words per assignment.

An overall grade will be awarded for the portfolio as a whole. The two assignments are equally weighed when the portfolio is graded, but if the student fails one of the assignments, the overall grade awarded will also be F.

Resit exam: The student will have the opportunity to rework the assignment(s) in the portfolio that has(have) been awarded an F once.

Content

Yrkesfag (YF) og profesjonsfag (PF):

  • Administrasjon og økonomi (YF)
  • Markedsføring og salg (YF)
  • Sikkerhet og transport (YF)
  • Yrkesfaglig fordypning (YF)
  • Grunnleggende ferdigheter (YF)
  • Bruk av IKT i yrkes- og samfunnsperspektiv (digital kompetanse) (YF/PF)
  • Yrkesfaglig kompetansekartlegging og eget læringsbehov (YF/PF)
  • Læringslogg og målregnskap (YF/PF)
  • Undervisning og opplæring (YF/PF)
  • Forskjellige arbeidsmåter og metoder i opplæring, deres premisser, fordeler og ulemper (YF/PF)
  • Læringsmiljø i skole og arbeidsliv og premisser for dette (YF/PF)
  • Sosialisering og kommunikasjon (PF)
  • Gruppepsykologi og observasjon (PF)
  • Den menneskelige faktor i opplæring, pedagogisk psykologi (PF)
  • Læringsteorier og læringsstrategier (PF)
  • Didaktiske kategorier og modeller som ligger til grunn for å forstå læreprosesser (PF)
  • Kunnskapsområde og taksonominivå i forhold til undervisningsplanlegging og læreplananalyse (PF)

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformer vil variere og velges ut fra kap. 6 med pedagogiske og/eller yrkesbasert forankring og begrunnelse.

Course requirements

Arbeidskrav

Arbeidskrav 1 (PF) Kommunikasjon og gruppedynamikk

  • Arbeidsform: gruppeoppgave med innlevering av dokumentasjon tilsvarende minimum 1500 ord (se avsnitt om arbeidskrav i programplandelen) fundert på om lag 600 sider litteratur. Etter avtale med faglærer kan individuell oppgave leveres

Arbeidskrav 2 (PF) Observasjoner fra videregående skole (Arbeidskrav for studenter uten relevant arbeidserfaring fra videregående skole)

  • Arbeidsform: beskrivelse og refleksjon rundt observasjon fra en uke observasjonspraksis fra videregående skole, individuelt. Omfang 700 til 1000 ord.

Arbeidskrav 3 (PF/YF) Undervisningsøvelse med planlegging og analyse

  • Arbeidsform: dokumentasjon og refleksjon rundt erfaringer fra praktiske øvelser, individuelt. Omfang 1300 - 1700 ord (se avsnitt om arbeidskrav i programplandelen) og fundert på om lag 400 sider litteratur.

Arbeidskrav 4YF/PF Kartlegging og utviklingsplan for egen yrkesfaglig kompetanseutvikling Kartlegging og utviklingsplan av egen yrkesfaglig kompetanse (bredde og dybde) inkludert synliggjøring og bruken av grunnleggende ferdigheter innen eget yrke og programområde. Dokumentasjon av yrkesfaglig realkompetanse.

  • Arbeidsform: individuell skriftlig omfang tilsvarende 2000 - 2500 ord og fundert på om lag 800 sider litteratur eller tilsvarende kilder.

Alle arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges. Et ikke-godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til godkjenning ytterligere én gang.

Praksis:

  • Yrkespraksis kan forskutteres ut fra individuell kompetanseutviklingsplan
  • Arbeidskrav 4 skal være godkjent før yrkespraksis kan påbegynnes

Krav til deltakelse

Det er 80 prosent oppmøteplikt på fellessamlinger og gruppesamlinger. Studenter med mer enn 20 prosent fravær fra faglige aktiviteter får ikke avlegge eksamen i pågående semester. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse. Gyldig fravær kan kompenseres etter avtale med den aktuelle faglærer.

Assessment

Individuell muntlig eksamen ca. 30 min. Eksamen tar utgangspunkt i arbeidskravene i emne 1000.

Ny og utsatt eksamen

  • Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet . Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Permitted exam materials and equipment

Ingen hjelpemidler

Grading scale

Eksamen vurderes til Bestått/Ikke bestått.

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.