EPN-V2

YLRM3900 Bachelor's thesis Course description

Course name in Norwegian
Bacheloroppgave
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history
  • Introduction

    Bacheloroppgaven skal være tverrfaglig i den betydningen at profesjonsfag, yrkesfaglig dybde og yrkesfaglig bredde skal integreres i et forsknings- og utviklingsarbeid. Studentene skal bruke relevante forskningsmetoder til å samle, analysere og presentere data og knytte dette til teoretiske perspektiver som beskriver, utvikler eller vurderer yrkesfaglig opplæring i skole, opplæringskontor eller bedrift. Som en del av emnet organiseres en av samlingene som studietur eller samling utenfor høgskolens lokaler.

  • Required preliminary courses

    Emnene YLRM1000, YLRM1100, YLRM1200, YLRM2000, YLRM2100, YLRM2200, YLRM2300, YLRM2400, YLRM2500 og YLRM3030 skal være gjennomført og bestått før studentene kan levere bacheloroppgaven.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Benevnelser i parentes referer til læringsutbyttebeskrivelser i rammeplan for yrkesfaglærerutdanning.

    Kunnskap

    Studenten:

    • kjenner til gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen og kan videreutvikle sin kunnskap innenfor disse områdene (K1)

    Ferdigheter

    Studenten:

    • kan orientere seg i faglitteraturen og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier (F4)
    • kan bruke relevante forskningsresultater for å treffe begrunnende valg og gjennomføre systematisk yrkesfaglig og pedagogisk utviklingsarbeid (F6)

    Generell kompetanse

    Studenten:

    • har solid innsikt i relevante yrkesfaglige og yrkesetiske problemstillinger og kan formidle sentralt fagstoff skriftlig (G1)
    • har endrings- og utviklingskompetanse som grunnlag for å møte framtidens behov i skole, arbeids- og yrkesliv (G4)
    • kan bygge gode relasjoner og samarbeide med aktuelle samarbeidspartnere (G7)
  • Content

    Emnet består av følgende temaer:

    • å gjennomføre en forskningsprosess
    • å skrive fagtekst
    • publiseringsstrategier
  • Teaching and learning methods

    Arbeids- og undervisningsformene som benyttes er varierte og ulike og er forelesning, individuell veiledning, studietur, praktisk forskning og utviklingsarbeid i felt, fagtekstskriving og utvikling av presentasjonsmateriell og deling av resultater gjennom presentasjoner.

    I tillegg skal studentene reflektere over bacheloroppgavens betydning for utdanning av kompetente yrkesfaglærere.

    Praksisperiode

    Studentene gjennomfører et praksisnært bachelorprosjekt som inkluderer 20 dagers yrkesnær praksis.

  • Course requirements

    Studentene skal:

    • skrive og levere tre skriftlige veiledningsdokumenter som grunnlag for individuell veiledning etter nærmere retningslinjer gitt av faglærer. Det er ikke krav til eksplisitt omfang, men innholdet i innleveringene må gi mulighet for effektiv veiledning

    Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før bacheloroppgaven kan leveres. Et ikke-godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til godkjenning ytterligere to ganger.

    Krav til deltakelse

    • jamfør begrunnelsen i programplanens kapittel om arbeidskrav stilles det krav til minst 80 % deltakelse i klassesamlingene. Fravær utover denne grensen kan kompenseres med ekstra arbeidsoppgaver etter søknad og vurdering av fagansvarlig.
  • Assessment

    Bacheloroppgaven leveres som et skriftlig arbeid på et omfang av 3000 ord +/- 20 %, individuelt eller i en antologi med inntil fire studenter. Hver students bacheloroppgave i antologien vurderes individuelt.

    Ny og utsatt eksamen

    • ved karakteren F; ikke bestått, kan det leveres en bearbeidet versjon av den innleverte bacheloroppgaven én gang
    • studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt. Alle kilder skal oppgis og det skal benyttes korrekte kildehenvisninger.

  • Grading scale

    Eksamen vurderes etter gradert skala med A til E for bestått og F for ikke bestått.

  • Examiners

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor.