EPN-V2

YLRM3100 Long-term planning and assessment of learning Course description

Course name in Norwegian
Profesjonsfag - Langtidsplanlegging og vurdering for læring
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history
  • Introduction

    Innhold og læringsaktiviteter i emnet bygger på innholdet og studentenes erfaringer fra YLRM1200 og YLRM2100. Fokuset i dette emnet er vurdering med vekt på utvikling av læringsstøttende vurderingsformer og systematisk sluttvurdering som en del av langtidsplanlegging av undervisning med elev- og foresattmedvirkning. Yrkessosialisering, yrkesetikk og videre utvikling som yrkesfaglærer etter studietiden trekkes inn som en del av forberedelsene til å avslutte studiet og starte som ledere av ulike former for opplæring.

  • Required preliminary courses

    Bestått emnet YLRM2100 og 20 dagers yrkespedagogisk praksisopplæring i andre studieår (periode 2).

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Benevnelser i parentes referer til læringsutbyttebeskrivelser i rammeplan for yrkesfaglærerutdanning.

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om gjeldene lovverk som er relevant for yrkesutøvelsen (K1)
    • har kunnskap om det helhetlige opplæringsløpet fra ungdomstrinnet til endt fag- eller yrkesopplæring (K4)

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske kunnskaper i undervisning av elever i ungdomstrinnet eller elever/lærlinger i restaurant- og matfag (F1)
    • kan planlegge, gjennomføre, vurdere og begrunne undervisning eller veiledning (F2)
    • kan langtidsplanlegge opplæringsløp og systematisk gjennomføre sluttvurdering (F2)
    • kan vurdere og dokumentere elevers/lærlingers læring og utvikling, gi læringsstøttende tilbakemeldinger og bidra til at elevene/lærlingene kan reflektere over egen læring (F4)

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har innsikt i relevante faglige og yrkesetiske problemstillinger og kan formidle sentralt fagstoff gjennom faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne (G1/G2)
    • kan analysere egne behov for kompetanseheving og ha endrings- og utviklingskompetanse til å møte framtidens behov i skole, arbeids- og samfunnsliv (G3)
    • kan bygge gode relasjoner til elever, foresatte og andre samarbeidspartnere (G6)
  • Content

    Emnet består av følgende temaer:

    • vurdering og karaktersetting
    • langtidsplanlegging av opplæringsløp
    • om transfer av læring mellom utdanning og arbeid
    • gruppeprosesser og gruppepsykologi
    • yrkesetikk og håndtering av etiske dilemmaer
    • elev- og foresattmedvirkning
    • yrkessosialisering og videre utvikling som leder av opplæring
  • Teaching and learning methods

    Arbeids- og undervisningsformene som benyttes er varierte og ulike og er forelesning, gruppearbeid, praksisrelaterte arbeidsoppgaver som skal presenteres. I tillegg skal studentene reflektere systematisk over egen pedagogisk praksis og strategier for utvikling videre i arbeidslivet.

    Praksisperiode 4

    Studentene gjennomfører 20 dagers pedagogisk praksisopplæring i relevante fag i grunnskolen, videregående skole eller ved andre relevante opplæringsarenaer som for eksempel opplæringskontor eller bedrift.

  • Course requirements

    • individuell praksisrapport fra perioden med pedagogisk praksisopplæring. Omfanget av arbeidskravet er 2000 ord +/- 20 %
    • individuelt refleksjons- og utviklingsnotat etter nærmere retningslinjer gitt av faglærer. Omfanget av arbeidskravet er 3000 ord +/- 20 %
    • studentene dokumenterer valg av litteratur gjennom referanselisten. Det beregnes 60 til 70 sider litteratur per studiepoeng

    Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Et ikke-godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til godkjenning ytterligere to ganger.

    Krav til deltakelse

    • jamfør begrunnelsen i programplanens kapittel om arbeidskrav stilles det krav til minst 80 % deltakelse i klassesamlingene. Fravær utover denne grensen kan kompenseres med ekstra arbeidsoppgaver etter søknad og vurdering av fagansvarlig.

  • Assessment

    Individuell skriftlig hjemmeeksamen, 172 timer. Omfang 3000 ord +/- 20 %

    Ny og utsatt eksamen

    • ny og utsatt eksamen gjennomføres som en skriftlig individuell hjemmeeksamen, 172 timer med et omfang på 3000 ord +/- 20 %
    • studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler tillatt. Alle kilder skal refereres og det skal benyttes korrekte kildehenvisninger.

  • Grading scale

    Eksamen vurderes etter gradert skala med A til E for bestått og F for ikke bestått.

  • Examiners

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor.