Programplaner og emneplaner - Student
YLRM3030 Research-based vocational and methodological in depth studies - Research methods and Vocational specialization Course description
- Course name in Norwegian
- Forskningsbasert fordypning i forskningsmetode og eget fagområde
- Study programme
-
Vocational Teacher Education - Restaurant and Food Processing
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I dette emnet skal studentene tilegne seg grunnleggende kunnskap om FoU-strategier og fordype seg teoretisk og praktisk i eget fagområde som en forberedelse til bacheloroppgaven.
I dette semesteret legges det i tillegg til rette for internasjonalisering der studentene oppfordres til å søke fordypningskompetanse i andre land enn Norge.
Required preliminary courses
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Benevnelser i parentes referer til læringsutbyttebeskrivelser i rammeplan for yrkesfaglærerutdanning.
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om hygieneregelverket for å sikre trygg matproduksjon (K1)
- har kunnskap om gjeldende lovverk for merking av matvarer (K1)
Ferdigheter
Studenten:
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere en produktutviklingsprosess (F1, F2)
- kan dokumentere et eksperiment ved bruk av digitale verktøy (F3)
- behersker relevante arbeidsprosesser, verktøy, teknikker og uttrykksformer, og kan reflektere over egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning (F6)
Generell kompetanse
Studenten:
- kan gjennom eksperimentell matlaging og sensorisk metode legge til rette for entreprenørskap, nytenking og innovasjon (G4)
Learning outcomes
Arbeids- og undervisningsformene som benyttes er varierte og ulike og består av forelesning, dialog, gruppearbeid, eksperimentell matlaging.
Content
Emnet består av følgende temaer:
- individuelt valg av faglitteratur knyttet til hvordan datainnsamling, analyse og presentasjon av resultater kan gjennomføres på en pålitelig måte gjennom kvalitative og kvantitative forskningsmetoder
- forskningsetikk
- individuelt valg av yrkesteoretisk faglitteratur knyttet til eget fag-/svennebrevområde
Teaching and learning methods
Arbeidskrav
- det er ingen arbeidskrav knyttet til dette emnet
Krav til deltakelse
- jamfør begrunnelsen i programplanens kapittel om arbeidskrav stilles det krav til minst 80 % deltakelse i klassesamlingene. Fravær utover denne grensen kan kompenseres med ekstra arbeidsoppgaver etter søknad og vurdering av høgskolen.
Course requirements
Individuell skriftlig prosjekteksamen, rapport på 1700 ord +/- 20 prosent, etter retningslinjer gitt av faglærer.
Ny og utsatt eksamen
- ved karakteren F, ikke bestått, kan det leveres en omarbeidet versjon av prosjekteksamen inntil én gang. Ved senere forsøk må det skrives ny prosjekteksamen
- studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Assessment
Alle hjelpemidler er tillatt.
Permitted exam materials and equipment
Gradert skala A-F
Grading scale
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.