EPN-V2

YLRM2500 Trade and Occupational safety and health Course description

Course name in Norwegian
Bransjekunnskap og HMS
Study programme
Vocational Teacher Education - Restaurant and Food Processing
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemesteret.

Avsluttende vurdering

Eksamen er en 3-dagers hjemmeeksamen. Besvarelsen skal være på 2000 ord +/- 10 %, eventuelt som videofil på 12 minutter +/- 10 % (se -Eksamensspråk- nedenfor).

Eksamensspråk

Følgende språk kan benyttes: skriftlig norsk (bokmål eller nynorsk), svensk, dansk eller engelsk, eller norsk tegnspråk. Studenter som ønsker å levere på tegnspråk, må sende e-post om dette til infosenter-lui@oslomet.no innen gjeldende frister.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen foregår som ordinær eksamen.

Required preliminary courses

Alle hjelpemidler tillatt.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Benevnelser i parentes referer til læringsutbyttebeskrivelser i rammeplan for yrkesfaglærerutdanning.

Kunnskap

Studenten:

  • har bred kunnskap om de yrkesfag og bransjer som inngår i restaurant og matfagene, de arbeidsmetoder/verktøy som er relevante og kan vurdere behov for HMS tiltak (K2)
  • kan se yrkesopplæringen og yrkesutøvelsen innen restaurant og matfag i et historisk og kulturelt perspektiv (K3)

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende sine yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske kunnskaper i arbeidet med bransjekunnskap og HMS innen restaurant og matfagene (F1)
  • kan bruke og henvise til relevant faglitteratur og forskningsresultater innen bransjekunnskap og HMS for å treffe begrunnede kritiske valg og gjennomføre systematisk arbeid (F5 + F7)

Generell kompetanse

Studenten:

  • har innsikt i relevante faglige og yrkesdidaktiske problemstillinger innen bransjekunnskap og HMS, samt kan formidle dette skriftlig, muntlig og gjennom andre dokumentasjonsformer (G1)
  • kan via faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne motivere for elevenes/lærlingens læring innen bransjekunnskap og HMS (G2)
  • har innsikt i fellestrekk og ulikheter mellom de ulike yrkene innen restaurant- og matfagene (G5)

Content

Gjennom studiet skal studentene tilegne seg følgende innhold om bransjekunnskap og HMS:

  • kunnskap om andre fagområder enn sitt eget
  • utvikle evne til å arbeide med fagområder og skaffe nettverk utenfor sitt eget fagområde
  • utvikle læremateriell
  • utvikle samarbeidsferdigheter i grupper med ulik fagbakgrunn
  • innsikt i HMS og forebyggende arbeid i skole og på arbeidsplassen

Teaching and learning methods

Studentene får utdyping av språklige emner fra emnet grunnleggende tegnspråkteori (10 studiepoeng) med emner som ordklasser/tegnklasser, navnetegn, tegnspråkstilistikk, om morfologiske prosesser (tegnendringer o.l.), samt historisk-kulturelle emner som døve barns tegnspråklige og tospråklige utvikling, om kommunikasjonssyn og -metoder i undervisning av døve gjennom historien.

Course requirements

  • det skal utvikles et læremiddel i prosjektgruppe om en bransje utenfor eget fagområde. Læremidlet skal være på inntil 20 - 30 sider, og utvikles etter retningslinjer gitt fra faglærer. Arbeidskravet danner grunnlag for muntlig eksamen
  • individuelle skriftlige rapporter, dokumentasjon på et omfang av 1200 ord +/- 20% pr. yrke, fra 25 dagers yrkespraksis innen fem fagområder utenfor studentens eget fag-/svennebrevområde
  • endelig litteraturliste som godkjennes etter dialog med studentene av fagansvarlig. Det beregnes 60 til 70 sider litteratur pr. studiepoeng.

Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Et ikke-godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til godkjenning ytterligere to ganger.

Krav til deltakelse

  • jamfør begrunnelsen i programplanens kapittel om arbeidskrav stilles det krav til minst 80 % deltakelse i klassesamlingene. Fravær utover denne grensen kan kompenseres med ekstra arbeidsoppgaver etter søknad og vurdering av faglærer.

Assessment

Muntlig prosjekteksamen i gruppe, den muntlige gruppeeksamen bygger på læremidlet studentene utvikler i et bransjeprosjekt etter retningslinjer gitt av faglærer. Læremidlet presenteres (30 - 45 min) samlet i gruppe for resten av klassen.

Ny og utsatt eksamen

  • dersom gruppen som helhet stryker eller en av studentene i gruppen blir syk eller ikke leverer bidrag til gruppen, vil studenten(e) måtte besvare en 53 timers individuell skriftlig hjemmeeksamen
  • studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt. Aller kilder skal oppgis og det skal benyttes korrekte kildehenvisninger.

Grading scale

Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått.

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.