EPN

YLRM2100 Adapted Training and Class Management Course description

Course name in Norwegian
Profesjonsfag - Tilpasset opplæring og klasseledelse
Study programme
Yrkesfaglærerutdanning i restaurant- og matfag
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Schedule
Course history

Introduction

Innholdet og læringsaktivitetene i dette emnet bygger på innhold og studentenes erfaringer fra YLRM1200, men har en sterkere vektlegging på undervisningsmetoder, tilpasset opplæring og klasseledelse. Kunnskaper om elevers læring og øvelse i gjennomføring av ulike undervisningsmetoder vektlegges. Sentralt er også spørsmålet om hvordan studentene kan tilrettelegge en tilpasset, yrkesforankret og interessedifferensiert yrkesopplæring. Sammen med kunnskaper om, og trening i klasseledelse og utvikling av relasjonskompetanse, skal studentene kunne organisere et klassemiljø med vekt på gode relasjoner og tilpasset opplæring. 

Recommended preliminary courses

Required preliminary courses

Bestått YLRM1200 og 20 dagers pedagogisk praksisopplæring i første studieår (periode 1).

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Benevnelser i parentes referer til læringsutbyttebeskrivelser i rammeplan for yrkesfaglærerutdanning.

Kunnskap

Studenten

  • kjenner relevante lærings- og arbeidsmetoder for yrkesopplæring generelt og spesielt for yrkesfaglærere i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag (K2)
  • har kunnskap om nasjonal forskning og utviklingsarbeid med relevans for lærerprofesjonen i yrkesopplæring (K7)
  • kjenner betydningen av klasseleder- og relasjonskompetanse for elevers læring (K7)

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende sin yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske kunnskaper i undervisning av elever i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag (F1)
  • kan planlegge, gjennomføre, vurdere og begrunne egen undervisning i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag (F2)
  • kan identifisere og jobbe systematisk med grunnleggende ferdigheter (F3)

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle sentralt fagstoff gjennom faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne (G1)
  • kan reflektere over egen undervisning og justere denne under veiledning (G3/F6)
  • kan bygge gode relasjoner til elever og skape et konstruktive og inkluderende læringsmiljø som inkluderer forebygging og håndtering av mobbing (G6)

Content

Emnet består av følgende temaer:

  • læringsbegrepet og læringsteori
  • undervisningsbegrepet og undervisningsmetoder
  • differensiering og tilpasset opplæring
  • klasseledelse, kommunikasjon og konflikthåndtering
  • forebygging og håndtering av mobbing i skolen

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformene som benyttes er varierte og ulike og består av forelesning, gruppearbeid, rollespill, prosjektoppgave og undervisningsøvelser i tillegg til en praksisoppgave der studentene reflekterer over erfaringer gjort i pedagogisk praksis.

Course requirements

Praksisperiode 2

Studentene gjennomfører en 20 dagers pedagogisk praksisopplæring i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag i den videregående skolen.

Arbeidskrav

  • Individuell praksisrapport fra fire ukers pedagogisk praksisperiode. Omfang 2000 ord +/- 20 % .

Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Et ikke-godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til godkjenning ytterligere to ganger.

Krav til deltakelse

Jamfør begrunnelsen i programplanens kapittel om arbeidskrav stilles det krav til minst 80 % deltakelse i klassesamlingene. Fravær utover denne grensen kan kompenseres med ekstra arbeidsoppgaver etter søknad og vurdering av faglærer.

Assessment

Muntlig prosjekteksamen i gruppe, den muntlige gruppeeksamen bygger på det arbeidet studentene gjør i den yrkespedagogiske praksisopplæringen etter retningslinjer gitt av faglærer. Prosjektarbeidet presenteres muntlig (30 - 45 minutter) som samlet gruppen for resten av klassen.

Ny og utsatt eksamen

  • dersom gruppen som helhet stryker eller en av studentene i gruppen blir syk eller ikke leverer bidrag til gruppen, vil studenten(e) måtte besvare en 53 timers individuell skriftlig hjemmeeksamen
  • studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Permitted exam materials and equipment

Alle presentasjonstekniske hjelpemidler er tillatt i gruppepresentasjonen. Ved ny og utsatt eksamen er alle hjelpemidler tillatt, men alle kilder skal refereres.

Grading scale

Bestått/Ikke bestått

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.