EPN-V2

YLRM2000 Entrepreneurship and entrepreneurial processes Course description

Course name in Norwegian
Entreprenørskap og entreprenørielle prosesser
Study programme
Vocational Teacher Education - Restaurant and Food Processing
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Introduction

Innhold og læringsaktiviteter i emnet skal gi studentene kunnskaper og ferdigheter om ulike typer entreprenørskap som kan benyttes i skole og arbeidsliv.

Fokuset i emnet er å se anvendelse og bruk av ulike entreprenørielle prosesser og kunne lede disse formene av entreprenørskap.

Required preliminary courses

Emnet omhandler ulike aspekter innen utvikling og produksjon av legemidler som den farmasøytiske industrien må ta stilling til før et legemiddel er tilgjengelig for brukeren. Viktige tema er valg av lead compounds, farmakologisk effekt på konformasjonsnivå, valg av formuleringer og dokumentasjon av farmasøytisk kvalitet.;

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Benevnelser i parentes referer til læringsutbyttebeskrivelser i rammeplan for yrkesfaglærerutdanning.

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om myndighetspålagte krav vedrørende entreprenørskap (K1)
  • har kunnskap om ulike entreprenørielle prosesser (K2)
  • har kunnskap om gründervirksomhet, økonomisk, pedagogisk og sosialt entreprenørskap (K6, K7)

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende sin yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske kunnskaper i arbeidet med entreprenørielle prosesser (F1)
  • kan planlegge gjennomføring av entreprenørielle prosesser (F2, F6)

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle sentralt fagstoff om entreprenørskap gjennom faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne (G1)
  • kan legge til rette for entreprenørskap, nytenkning og innovasjon, og for at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv involveres i utdanningen (G4)

Content

Én intern og én ekstern sensor vurderer hver besvarelse.

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformene som benyttes er varierte og ulike og består av forelesninger, gruppearbeid, dialog, erfaringsutveksling og prosjektrapport.

Course requirements

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan drøfte hvilke farmakodynamiske og farmakokinetiske egenskaper som ligger bak valg av legemiddelkandidater og hvorledes disse egenskapene kan endres og tilpasses underveis i arbeidet mot det endelige nye legemiddelet;
  • kan redegjøre for strukturoppklaring og struktur-aktivitetsforhold til ulike legemiddelkandidater
  • kan drøfte særskilt hensiktsmessige fremstillings- og formuleringsstrategier for biologiske og radioaktive legemidler sammenlignet med kjemiske legemidler
  • kan gjøre rede for krav til dokumentasjon (FDA / EMA) i forbindelse med søknad om markedsføringstillatelse for et legemiddel

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende relevant lovverk om kvalitetssikring ved produksjon, oppbevaring og distribusjon av legemidler med særlig fokus på radioaktive legemidler
  • kan identifisere og belyse typisk kritiske trinn ved fremstilling og formulering av biologiske legemidler sammenlignet med kjemiske legemidler
  • kan anvende metoder for analyse og kvalitetskontroll av radioaktive farmasøytiske råvarer og ferdige legemidler, samt vurdere hvordan avvik påvirker legemidlenes kvalitet

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kritisk vurdere og anvende ny kunnskap om legemidlers struktur-aktivitetsforhold til å utvikle nye legemidler
  • kan bidra til kvalitetsutvikling ved legemiddelfremstilling
  • kan bidra i utviklingsprosessen av et legemiddel frem til markedsført produkt og imøtekomme samfunnets medisinske behov, både nasjonalt og internasjonalt, i en bærekraftig utvikling

Assessment

Arbeids- og undervisningsformer omfatter forelesninger, studentaktive seminarer med bruk av omvendt undervisning samt prosjektarbeid og annet gruppearbeid. Det vil også være praktisk trening med laboratoriearbeid.;Faglige diskusjoner med medstudenter og lærere vektlegges.

I prosjektarbeidet skal studentene jobbe gruppevis med utvikling og/eller forbedring av trinn i legemiddelutviklingsprosessen.;

Permitted exam materials and equipment

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:;

  • Presentasjon av prosjektarbeid i grupper på 4-5 studenter

Grading scale

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 5 timer.

Examiners

Ingen.

Admission requirements

Gradert skala A-F.