EPN-V2

YLRM2000 Entrepreneurship and entrepreneurial processes Course description

Course name in Norwegian
Entreprenørskap og entreprenørielle prosesser
Study programme
Vocational Teacher Education - Restaurant and Food Processing
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

Innhold og læringsaktiviteter i emnet skal gi studentene kunnskaper og ferdigheter om ulike typer entreprenørskap som kan benyttes i skole og arbeidsliv.

Fokuset i emnet er å se anvendelse og bruk av ulike entreprenørielle prosesser og kunne lede disse formene av entreprenørskap.

Required preliminary courses

Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Benevnelser i parentes referer til læringsutbyttebeskrivelser i rammeplan for yrkesfaglærerutdanning.

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om myndighetspålagte krav vedrørende entreprenørskap (K1)
  • har kunnskap om ulike entreprenørielle prosesser (K2)
  • har kunnskap om gründervirksomhet, økonomisk, pedagogisk og sosialt entreprenørskap (K6, K7)

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende sin yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske kunnskaper i arbeidet med entreprenørielle prosesser (F1)
  • kan planlegge gjennomføring av entreprenørielle prosesser (F2, F6)

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle sentralt fagstoff om entreprenørskap gjennom faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne (G1)
  • kan legge til rette for entreprenørskap, nytenkning og innovasjon, og for at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv involveres i utdanningen (G4)

Content

Emnet består av følende temaer:

  • pedagogisk entreprenørskap
  • sosialt entreprenørskap
  • økonomisk entreprenørskap
  • gründervirksomhet

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformene som benyttes er varierte og ulike og består av forelesninger, gruppearbeid, dialog, erfaringsutveksling og prosjektrapport.

Course requirements

Arbeidskrav

Det er ikke arbeidskrav knyttet til dette emnet.

Krav til deltakelse

Jamfør begrunnelsen i kapittel 8 stilles det krav til minst 80 prosent deltakelse i klassesamlingene. Fravær utover denne grensen kan kompenseres med ekstra arbeidsoppgaver etter søknad og vurdering av faglærer.

Assessment

Skriftlig prosjekteksamen i gruppe, rapport på 5000 ord +/- 20 prosent, etter retningslinjer gitt av faglærer.

Ny og utsatt eksamen

  • dersom gruppen som helhet stryker eller en av studentene i gruppen blir syk eller ikke leverer bidrag til gruppen, vil studenten(e) måtte besvare en 53 timers Individuell skriftlig hjemmeeksamen
  • studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt.

Grading scale

Bestått/Ikke bestått

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.