EPN-V2

YLRM1200 Planning, implementation and reflections related to vocational training Course description

Course name in Norwegian
Profesjonsfag - Planlegging, gjennomføring og refleksjoner knyttet til yrkesfaglig opplæring
Study programme
Vocational Teacher Education - Restaurant and Food Processing
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

Emnet er nært knyttet til studentenes planlegging, gjennomføring og refleksjoner i forbindelse med den første pedagogiske praksisperioden i videregående skole. I samlingen før pedagogisk praksis er fokuset observasjon, planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag. I samlingen etter den første pedagogiske praksisperioden er fokuset rettet mot elevkartlegging, lærings- og undervisningshemmende atferd, motivasjon og tiltak for å redusere bortvalg og frafall.

Required preliminary courses

Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Benevnelser i parentes referer til læringsutbyttebeskrivelser i rammeplan for yrkesfaglærerutdanning.

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om relevante læreplaner for yrkesopplæringen i restaurant- og matfagene (K1)
  • har kunnskap om yrkesopplæring i et kulturelt og historisk perspektiv (K3)
  • har kunnskap om ulike opplæringsløp og virkemidler for å redusere bortvalg og frafall i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag (K4/K6)

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende yrkesfaglige og yrkesdidaktiske kunnskaper i undervisning av elever i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag (F1)
  • kan planlegge, gjennomføre, vurdere og begrunne egen undervisning i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag (F2)

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle sentralt fagstoff gjennom faglig innsikt og engasjement (G1)
  • kan reflektere over egen undervisning og justere denne under veiledning (G3)
  • kan bygge gode relasjoner til elever (G6)

Content

  • Entreprenørskap
  • Innovasjon
  • Start og etablering av ny virksomhet
  • Forretningsmodell og kundeforståelse
  • "Født globale" bedrifter
  • Forretnings- og markedsplan
  • Finansiering og prissetting
  • Produkt og tjenestebegrepet
  • Segmentering og posisjonering i markedet
  • Markedskommunikasjon i tradisjonelle kanaler og på nett

Teaching and learning methods

En skriftlig gruppeoppgave på mellom 6-10 sider. Hver gruppe skal bestå av ca 4 studenter. Oppgaven må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen. Dersom oppgaven ikke godkjennes, gis det mulighet for å levere forbedret versjon én gang. Faglærer informerer om frister for levering. Gruppens forslag til forretningside og forretningsplan skal presenteres og drøftes i plenum.

Course requirements

Det avholdes individuell, skriftlig eksamen under tilsyn på 5 timer i slutten av semesteret.

Assessment

Tillatte hjelpemidler vil fremgå av hjelpemiddellisten som utarbeides og publiseres i god tid før den enkelte eksamensperiode. Følgende regler gjelder for bruk av kalkulator der dette er tillatt hjelpemiddel ved eksamen:

  • Kalkulatoren skal utgjøre en enkelt gjenstand og ha lommeformat.
  • Kalkulatoren må ikke ha mulighet for kommunikasjon med andre dataenheter.
  • Kalkulatoren tillates ikke koblet til strømnett.
  • Kalkulatoren skal ikke avgi lyd.
  • Kalkulatoren skal ikke kunne utføre symbolske beregninger, så som derivasjon av funksjonsuttrykk osv.

Det er studentens ansvar å påse at minnet er tømt før eksamen. Dette kan bli kontrollert på eksamen, og hvis minnet ikke er tømt blir dette å regne som fusk/forsøk på fusk. Se høgskolens regler om fusk/forsøk på fusk.

Permitted exam materials and equipment

Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Grading scale

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av eksamen.

Examiners

Anita E. Tobiassen