Programplaner og emneplaner - Student
YLRM1200 Planning, implementation and reflections related to vocational training Course description
- Course name in Norwegian
- Profesjonsfag - Planlegging, gjennomføring og refleksjoner knyttet til yrkesfaglig opplæring
- Study programme
-
Vocational Teacher Education - Restaurant and Food Processing
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet er nært knyttet til studentenes planlegging, gjennomføring og refleksjoner i forbindelse med den første pedagogiske praksisperioden i videregående skole. I samlingen før pedagogisk praksis er fokuset observasjon, planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag. I samlingen etter den første pedagogiske praksisperioden er fokuset rettet mot elevkartlegging, lærings- og undervisningshemmende atferd, motivasjon og tiltak for å redusere bortvalg og frafall.
Required preliminary courses
Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Benevnelser i parentes referer til læringsutbyttebeskrivelser i rammeplan for yrkesfaglærerutdanning.
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om relevante læreplaner for yrkesopplæringen i restaurant- og matfagene (K1)
- har kunnskap om yrkesopplæring i et kulturelt og historisk perspektiv (K3)
- har kunnskap om ulike opplæringsløp og virkemidler for å redusere bortvalg og frafall i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag (K4/K6)
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende yrkesfaglige og yrkesdidaktiske kunnskaper i undervisning av elever i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag (F1)
- kan planlegge, gjennomføre, vurdere og begrunne egen undervisning i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag (F2)
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle sentralt fagstoff gjennom faglig innsikt og engasjement (G1)
- kan reflektere over egen undervisning og justere denne under veiledning (G3)
- kan bygge gode relasjoner til elever (G6)
Content
- Entreprenørskap
- Innovasjon
- Start og etablering av ny virksomhet
- Forretningsmodell og kundeforståelse
- "Født globale" bedrifter
- Forretnings- og markedsplan
- Finansiering og prissetting
- Produkt og tjenestebegrepet
- Segmentering og posisjonering i markedet
- Markedskommunikasjon i tradisjonelle kanaler og på nett
Teaching and learning methods
En skriftlig gruppeoppgave på mellom 6-10 sider. Hver gruppe skal bestå av ca 4 studenter. Oppgaven må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen. Dersom oppgaven ikke godkjennes, gis det mulighet for å levere forbedret versjon én gang. Faglærer informerer om frister for levering. Gruppens forslag til forretningside og forretningsplan skal presenteres og drøftes i plenum.
Course requirements
Det avholdes individuell, skriftlig eksamen under tilsyn på 5 timer i slutten av semesteret.
Assessment
Tillatte hjelpemidler vil fremgå av hjelpemiddellisten som utarbeides og publiseres i god tid før den enkelte eksamensperiode. Følgende regler gjelder for bruk av kalkulator der dette er tillatt hjelpemiddel ved eksamen:
- Kalkulatoren skal utgjøre en enkelt gjenstand og ha lommeformat.
- Kalkulatoren må ikke ha mulighet for kommunikasjon med andre dataenheter.
- Kalkulatoren tillates ikke koblet til strømnett.
- Kalkulatoren skal ikke avgi lyd.
- Kalkulatoren skal ikke kunne utføre symbolske beregninger, så som derivasjon av funksjonsuttrykk osv.
Det er studentens ansvar å påse at minnet er tømt før eksamen. Dette kan bli kontrollert på eksamen, og hvis minnet ikke er tømt blir dette å regne som fusk/forsøk på fusk. Se høgskolens regler om fusk/forsøk på fusk.
Permitted exam materials and equipment
Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Grading scale
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av eksamen.
Examiners
Anita E. Tobiassen