Programplaner og emneplaner - Student
YLRM1200 Planning, implementation and reflections related to vocational training Course description
- Course name in Norwegian
- Profesjonsfag - Planlegging, gjennomføring og refleksjoner knyttet til yrkesfaglig opplæring
- Study programme
-
Vocational Teacher Education - Restaurant and Food Processing
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2016/2017
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet er nært knyttet til studentenes planlegging, gjennomføring og refleksjoner i forbindelse med den første pedagogiske praksisperioden i videregående skole. I samlingen før pedagogisk praksis er fokuset observasjon, planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag. I samlingen etter den første pedagogiske praksisperioden er fokuset rettet mot elevkartlegging, lærings- og undervisningshemmende atferd, motivasjon og tiltak for å redusere bortvalg og frafall.
Required preliminary courses
Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Benevnelser i parentes referer til læringsutbyttebeskrivelser i rammeplan for yrkesfaglærerutdanning.
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om relevante læreplaner for yrkesopplæringen i restaurant- og matfagene (K1)
- har kunnskap om yrkesopplæring i et kulturelt og historisk perspektiv (K3)
- har kunnskap om ulike opplæringsløp og virkemidler for å redusere bortvalg og frafall i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag (K4/K6)
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende yrkesfaglige og yrkesdidaktiske kunnskaper i undervisning av elever i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag (F1)
- kan planlegge, gjennomføre, vurdere og begrunne egen undervisning i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag (F2)
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle sentralt fagstoff gjennom faglig innsikt og engasjement (G1)
- kan reflektere over egen undervisning og justere denne under veiledning (G3)
- kan bygge gode relasjoner til elever (G6)
Content
Innhold
Emnet består av følgende temaer:
- Planlegging av yrkesopplæring.
- Observasjons og veiledningsstrategier.
- Elevkartlegging som forutsetning for tilpasset opplæring.
- Oversikt over lærings- og undervisningshemmende atferd i den skolebaserte yrkesopplæringen.
- Pedagogisk bruk av motivasjonstiltak i yrkesopplæring for å redusere frafall og bortvalg.
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformene som benyttes er varierte og ulike og består av forelesning, gruppearbeid, caseoppgaver, undervisningsøvelser i tillegg til refleksjon over pedagogisk praksis og fagtekstskriving.
Praksisperiode 1
Studentene gjennomfører 20 dagers pedagogisk praksisopplæring i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag. Fortløpende skikkethetsvurdering foregår også i den yrkespedagogiske praksisopplæringen.
Course requirements
- Individuell skriftlig rapport fra fire ukers pedagogisk praksisopplæring. Omfanget av arbeidskravet er 1500 ord +/- 20 prosent.
- Individuell fagtekst etter nærmere retningslinjer gitt av faglærer. Omfanget av arbeidskravet er 1500 ord +/- 20 prosent.
- Studentene dokumenterer valg av litteratur gjennom referanselisten. Det beregnes 60 til 70 sider litteratur per studiepoeng.
Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Et ikke-godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til godkjenning ytterligere to ganger.
Krav til deltakelse
- Jamfør begrunnelsen i kapittel 8 stilles det krav til minst 80 prosent deltakelse i klassesamlingene. Fravær utover denne grensen kan kompenseres med ekstra arbeidsoppgaver etter søknad og vurdering av faglærer.
Assessment
Individuell skriftlig skoleeksamen med tilsyn over fire timer.
Eksamen vurderes etter gradert skala med A til E for bestått og F for ikke bestått.
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.
Ny og utsatt eksamen
studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Hjelpemidler til vurdering/eksamen
Ingen.
Pensumliste
Arbeidsformen, arbeidskravene og eksamen i emnet er problem- og oppgavebasert. Den oppgitte litteraturen dekker emnet, men er likevel å anses som en anbefaling og en inngang til emnets innhold.
Studiet er planlagt med stigende krav til selvstendighet og ansvar for egne læreprosesser. Arbeidskravene og eksamen i emnene er for en stor del problem- og oppgavebasert. Det innebærer at studentene selv velger hensiktsmessig litteratur i arbeidet. Den oppgitte litteraturen dekker derfor emnene, men er likevel bare å anses som en anbefaling og en inngang til emnenes innhold. Ved selv å innhente hensiktsmessig litteratur sikrer vi at studentene utvikler ferdigheter i tråd med kompetansemålet (F5). Studentens endelige litteraturliste godkjennes etter dialog, av fagansvarlig. Det beregnes 60 til 70 sider litteratur pr. studiepoeng.
Samme litteratur kan gå igjen i flere emner. Læringsutbyttebeskrivelsene i de enkelte emnene bestemmer hvilken del av litteraturen som er aktuell i det enkelte emnet.
Gamlem, S. T. M. (2015). Tilbakemelding for læring og utvikling . Oslo: Gyldendal akademisk.
Haaland, G. & Nilsen, S. E. (2013). Læring gjennom praksis: innhold og arbeidsmåter i yrkesopplæringen: en grunnbok i yrkesdidaktikk . Oslo: PEDLEX norsk skoleinformasjon.
Hiim, H. & Hippe, E. (2009). Undervisningsplanlegging for yrkesfaglærere (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.
Høihilder, E. K. & Lingås, L. G. (2014). Pedagogikk 8.-13. trinn: profesjonsutdanning av lærere . Oslo: Gyldendal akademisk.
Johnsen, B. (1999). "Hva ser jeg når jeg ser? Og hva sier jeg at jeg ser?": oppmerksomhet, observasjon, tilbakemelding (Bind 1/1999). Bekkestua: Høgskolen i Akershus.
Manger, T. (2013). Livet i skolen: grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap, 1, Undervisning og læring (2. utg.). Bergen: Fagbokforlaget.
Markussen, E., Sandberg, N. & Lødding, B. A. F. M. W. (2008). Bortvalg og kompetanse: gjennomføring, bortvalg og kompetanseoppnåelse i videregående opplæring blant 9749 ungdommer som gikk ut av grunnskolen på Østlandet våren 2002: hovedfunn, konklusjoner og implikasjoner fem år etter . Hentet fra nifu.no/publications/968544/
Moltubak, J. D. (2015). Gnistrende undervisning: håndbok i klasseledelse og undervisningsdesign . Oslo: Gyldendal akademisk.
Ogden, T. (2015). Sosial kompetanse og problematferd blant barn og unge . Oslo: Gyldendal akademisk.
Vibe, N., Frøseth, M. W. & Hovdhaugen, E. A. M. E. (2012). Strukturer og konjunkturer: evaluering av Kunnskapsløftet: sluttrapport fra prosjektet "Tilbudsstruktur, gjennomføring og kompetanseoppnåelse i videregående opplæring" . Hentet fra nifu.no/publications/952162/
(Pensumliste ajour: 29.06.15. Gjennomgått av Biblioteket Kjeller, APA-stil)