EPN-V2

YLRM1200 Planning, implementation and reflections related to vocational training Course description

Course name in Norwegian
Profesjonsfag - Planlegging, gjennomføring og refleksjoner knyttet til yrkesfaglig opplæring
Study programme
Vocational Teacher Education - Restaurant and Food Processing
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2016/2017
Course history

Introduction

Emnet er nært knyttet til studentenes planlegging, gjennomføring og refleksjoner i forbindelse med den første pedagogiske praksisperioden i videregående skole. I samlingen før pedagogisk praksis er fokuset observasjon, planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag. I samlingen etter den første pedagogiske praksisperioden er fokuset rettet mot elevkartlegging, lærings- og undervisningshemmende atferd, motivasjon og tiltak for å redusere bortvalg og frafall.

Required preliminary courses

Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Benevnelser i parentes referer til læringsutbyttebeskrivelser i rammeplan for yrkesfaglærerutdanning.

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om relevante læreplaner for yrkesopplæringen i restaurant- og matfagene (K1)
  • har kunnskap om yrkesopplæring i et kulturelt og historisk perspektiv (K3)
  • har kunnskap om ulike opplæringsløp og virkemidler for å redusere bortvalg og frafall i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag (K4/K6)

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende yrkesfaglige og yrkesdidaktiske kunnskaper i undervisning av elever i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag (F1)
  • kan planlegge, gjennomføre, vurdere og begrunne egen undervisning i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag (F2)

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle sentralt fagstoff gjennom faglig innsikt og engasjement (G1)
  • kan reflektere over egen undervisning og justere denne under veiledning (G3)
  • kan bygge gode relasjoner til elever (G6)

Content

Innhold

Emnet består av følgende temaer:

  • Planlegging av yrkesopplæring.
  • Observasjons og veiledningsstrategier.
  • Elevkartlegging som forutsetning for tilpasset opplæring.
  • Oversikt over lærings- og undervisningshemmende atferd i den skolebaserte yrkesopplæringen.
  • Pedagogisk bruk av motivasjonstiltak i yrkesopplæring for å redusere frafall og bortvalg.

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformene som benyttes er varierte og ulike og består av forelesning, gruppearbeid, caseoppgaver, undervisningsøvelser i tillegg til refleksjon over pedagogisk praksis og fagtekstskriving.

Praksisperiode 1

Studentene gjennomfører 20 dagers pedagogisk praksisopplæring i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag. Fortløpende skikkethetsvurdering foregår også i den yrkespedagogiske praksisopplæringen.

Course requirements

  • Individuell skriftlig rapport fra fire ukers pedagogisk praksisopplæring. Omfanget av arbeidskravet er 1500 ord +/- 20 prosent.
  • Individuell fagtekst etter nærmere retningslinjer gitt av faglærer. Omfanget av arbeidskravet er 1500 ord +/- 20 prosent.
  • Studentene dokumenterer valg av litteratur gjennom referanselisten. Det beregnes 60 til 70 sider litteratur per studiepoeng.

Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Et ikke-godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til godkjenning ytterligere to ganger.

Krav til deltakelse

  • Jamfør begrunnelsen i kapittel 8 stilles det krav til minst 80 prosent deltakelse i klassesamlingene. Fravær utover denne grensen kan kompenseres med ekstra arbeidsoppgaver etter søknad og vurdering av faglærer.

Assessment

Individuell skriftlig skoleeksamen med tilsyn over fire timer.

Eksamen vurderes etter gradert skala med A til E for bestått og F for ikke bestått.

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.

Ny og utsatt eksamen

studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Hjelpemidler til vurdering/eksamen

Ingen.

Pensumliste

Arbeidsformen, arbeidskravene og eksamen i emnet er problem- og oppgavebasert. Den oppgitte litteraturen dekker emnet, men er likevel å anses som en anbefaling og en inngang til emnets innhold.

Studiet er planlagt med stigende krav til selvstendighet og ansvar for egne læreprosesser. Arbeidskravene og eksamen i emnene er for en stor del problem- og oppgavebasert. Det innebærer at studentene selv velger hensiktsmessig litteratur i arbeidet. Den oppgitte litteraturen dekker derfor emnene, men er likevel bare å anses som en anbefaling og en inngang til emnenes innhold. Ved selv å innhente hensiktsmessig litteratur sikrer vi at studentene utvikler ferdigheter i tråd med kompetansemålet (F5). Studentens endelige litteraturliste godkjennes etter dialog, av fagansvarlig. Det beregnes 60 til 70 sider litteratur pr. studiepoeng.

Samme litteratur kan gå igjen i flere emner. Læringsutbyttebeskrivelsene i de enkelte emnene bestemmer hvilken del av litteraturen som er aktuell i det enkelte emnet.

Gamlem, S. T. M. (2015). Tilbakemelding for læring og utvikling . Oslo: Gyldendal akademisk.

Haaland, G. & Nilsen, S. E. (2013). Læring gjennom praksis: innhold og arbeidsmåter i yrkesopplæringen: en grunnbok i yrkesdidaktikk . Oslo: PEDLEX norsk skoleinformasjon.

Hiim, H. & Hippe, E. (2009). Undervisningsplanlegging for yrkesfaglærere (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.

Høihilder, E. K. & Lingås, L. G. (2014). Pedagogikk 8.-13. trinn: profesjonsutdanning av lærere . Oslo: Gyldendal akademisk.

Johnsen, B. (1999). "Hva ser jeg når jeg ser? Og hva sier jeg at jeg ser?": oppmerksomhet, observasjon, tilbakemelding (Bind 1/1999). Bekkestua: Høgskolen i Akershus.

Manger, T. (2013). Livet i skolen: grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap, 1, Undervisning og læring (2. utg.). Bergen: Fagbokforlaget.

Markussen, E., Sandberg, N. & Lødding, B. A. F. M. W. (2008). Bortvalg og kompetanse: gjennomføring, bortvalg og kompetanseoppnåelse i videregående opplæring blant 9749 ungdommer som gikk ut av grunnskolen på Østlandet våren 2002: hovedfunn, konklusjoner og implikasjoner fem år etter . Hentet fra nifu.no/publications/968544/

Moltubak, J. D. (2015). Gnistrende undervisning: håndbok i klasseledelse og undervisningsdesign . Oslo: Gyldendal akademisk.

Ogden, T. (2015). Sosial kompetanse og problematferd blant barn og unge . Oslo: Gyldendal akademisk.

Vibe, N., Frøseth, M. W. & Hovdhaugen, E. A. M. E. (2012). Strukturer og konjunkturer: evaluering av Kunnskapsløftet: sluttrapport fra prosjektet "Tilbudsstruktur, gjennomføring og kompetanseoppnåelse i videregående opplæring" . Hentet fra nifu.no/publications/952162/

(Pensumliste ajour: 29.06.15. Gjennomgått av Biblioteket Kjeller, APA-stil)