EPN

YLRM1000 Food Science and Meal knowledge Course description

Course name in Norwegian
Matteknologi og måltidskunnskap
Study programme
Yrkesfaglærerutdanning i restaurant- og matfag
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Schedule
Course history

Introduction

Emnet skal gi undervisningskompetanse i programfagene råstoff og produksjon, kosthold og livstil ved VG 1 Restaurant- og matfag og hovedområde mat og livsstil i grunnskolefaget mat og helse.

Required preliminary courses

Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Benevnelser i parentes referer til læringsutbyttebeskrivelser i rammeplan for yrkesfaglærerutdanning.

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskaper om arbeidsmetoder/verktøy og prosesser innen matteknologi og måltidskunnskap som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen (K2)
  • har kunnskap om gjeldende læreplaner og styringsdokumenter innen programområdet (K1 og K2)
  • har kunnskap om smak som sosialt og kulturelt utrykk (K5)

Ferdigheter

Studenten

  • kan utvikle sine yrkesfaglige, yrkesdidaktiske og matfaglige kunnskaper (F1)
  • kan bruke sensorisk analyse for å bedømme næringsmidler (F1)
  • kan orienter seg i, og forholde seg kritisk til faglitteratur om mat og måltidskunnskap (F4)
  • kan identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter innen matteknologi og måltidskunnskap, herunder yrkesdidaktisk bruk av digitale verktøy (F2)
  • behersker relevante arbeidsprosesser og reflektere over egen arbeidsutøvelse innen matteknologi og måltidskunnskap (F5)
  • kan bruke relevante forskningsresultater innen mat og måltidskunnskap for å treffe begrunnede valg (F7)
  • kan gjennomføre praktiske eksperimenter der ulike egenskaper ved råvarer og produkter kartlegges (F5)

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i fellestrekk og ulikheter i forhold til matteknologi og måltidskunnskap mellom de ulike yrkene (G5)
  • kan analysere egne behov for endrings- og utviklingskompetanse i møtet med framtidens behov for yrkesutøvere i restaurant- og matfag som kan utvikle og produsere sunn mat (G3)

Content

Emnet består av følgende temaer:

  • behandling av råvarer og produksjon av næringsmidler
  • eksperimentell matlaging
  • matkjemi
  • matbiologi og matbårne sykdommer
  • næringsmidler som kulturbærer
  • mat til ulike grupper
  • sensorisk metode
  • undervisningsplanlegging

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformene som benyttes er varierte og ulike og består av forelesning, dialog, gruppearbeid, laboratorieøvelser med næringsmidler, oppgaveløsning, digitale verktøy.

Course requirements

Praksis

Tre dagers yrkespraksis. Gjennomføring av yrkespraksis beskrives i kapittel 6 Studiets arbeids- og undervisningsformer, Praksisopplæring.

Arbeidskrav

  • to skriftlige rapporter, hver rapport skal være på 2000 ord +/- 20 prosent.
  • studentene dokumenterer valg av litteratur gjennom referanselisten, det beregnes 60 til 70 sider litteratur per studiepoeng

Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Et ikke-godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til godkjenning ytterligere to ganger.

Assessment

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over tre dager, 2000 ord +/- 20 prosent etter retningslinjer gitt av faglærer.

Ny og utsatt eksamen

  • Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt. Alle kilder skal oppgis og det skal benyttes korrekt kildehenvisning

Grading scale

Bestått/Ikke bestått

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.