Programplaner og emneplaner - Student
YLHOH3100 Education for health and social care profession Course description
- Course name in Norwegian
- Danning og utdanning til helse- og oppvekstfaglige yrker
- Study programme
-
Vocational Teacher Education - Healthcare, Childhood and Youth Development
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet skal gi grunnlag for en reflektert og selvstendig profesjonsutøvelse, og omhandler et bredt spekter av de utfordringer en lærer står overfor. Spesielt vektlegges yrkesspesifikke utfordringer når det gjelder danning og utdanning til helse- og oppvekstfaglige yrker.
Emnet består av 15 studiepoeng med en fordeling på 2 studiepoeng breddefag, 3 studiepoeng dybdefag og 10 studiepoeng profesjonsfag.
Required preliminary courses
Bestått YLHOH1000, YLHOD1000, YLHOH1100, YLHOD1100, YLHOH1200 og YLHOD1200.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om hovedtrekk i pedagogisk idehistorie og ulike pedagogiske retninger
- har kunnskap om ulike former for entreprenørskap
- har kunnskap om yrkesetikk og yrkesetiske utfordringer innen læreryrket og helse- og oppvekstfaglige yrker
Ferdigheter
Studenten:
- kan planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere relevant fag- og yrkesopplæring ved hjelp av ulike didaktiske modeller
- kan skape et godt klassemiljø, og bidra til et felles arbeids- og skolemiljø
- kan gjenkjenne ulike lederstiler og begrunne egne valg av lederstil i opplæring, og i helse- og oppvekstfaglige yrker
- kan lede læreprosesser og utøve klasseledelse
- kan følge opp enkeltelever og gjennomføre elevsamtaler
- kan anvende digitale verktøy på en kritisk og målrettet måte
Generell kompetanse
Studenten:
- kan gjøre rede for ulike syn på læring og undervisning og begrunne eget pedagogisk ståsted
- kan drøfte yrkesmessige utfordringer knyttet til opplæring i eget yrkesfaglig arbeidsfelt
- har innsikt i helse- og oppvekstyrkenes verdigrunnlag, krav og egenart
- kan drøfte forholdet mellom danning og utdanning, og bidra til en danningsfremmende utdanning til helse- og oppvekstfeltet
- kan fremstå som en rollemodell i utøvelse av sitt yrke
Content
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om praktiske metoder for avansert prosessregulering inkluderende:
- Flere innstillingsmetoder for PID-regulator, feilsøking
- Systemidentifikasjon
- Tilstandsestimering (state estimation), med observer og Kalman-filter
- Optimal kontroll og linear-kvadratisk regulator (LQR)
- Model prediktiv regulering (MPC)
- Introduksjon i kunstig intelligens med neural nettverk
- Introduksjon i data-analyse for store data mengder
Ferdigheter
Studenten kan:
- implementere, tune og teste PID-baserte reguleringsstrukturer
- velge reguleringsstrategi (CV-MV parer), implementere og teste
- bruke simuleringsverktøy for å samle data for identifisering av state-space- / transfer funksjonsmodeller.
- implementere og teste Kalman filter
- implementere og teste optimal kontroll algoritme
- utvikle enkle MPC-strukturer, implementere, tune og teste
Generell kompetanse
Studenten kan:
- identifisere datadrevne modeller og bruke disse for å utvikle og teste multivariable reguleringsalgoritmer
- bruke dataprogrammer som Matlab/ Simulink for å implementere og teste forskjellige reguleringsalgoritmer.
- drøfte og begrunne egne valg og prioriteringer innen avansert regulering av kontinuerlige dynamiske systemer
- kan formidle reguleringstekniske resultater i skriftlig og muntlig form
Teaching and learning methods
I dette emnet gjøres bruk av varierte undervisningsformer som dialogbasert undervisning, erfaringsdeling, klassediskusjoner, forelesninger og gruppearbeid.
Course requirements
Praksis
- pedagogisk praksisperiode 4, 20 dager pedagogisk praksis
- 5 dager yrkesfaglig praksis
Arbeidskrav
- Individuell skriftlig refleksjon knyttet til etiske og danningsrelaterte utfordringer ved opplæring til helse- og oppvekstfaglige yrker. Omfang: 1500 ord (+/- 10 %) + litteraturliste og eventuelle vedlegg.
- Individuell muntlig rapport fra pedagogisk praksis, med fokus på klasseledelse og klassemiljø. Omfang:10 minutter.
Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering én gang innen ordinær eksamen. Studenten får til sammen to forsøk ved hvert arbeidskrav. Ved manglende gjennomføring av fremlegg kan kompensasjon avtales med faglærer.
Assessment
Eksamen består av to deler:
Del 1: Multimodal gruppepresentasjon (3-5 studenter), omfang 20-30 minutter
Del 2: Individuell muntlig eksamen, omfang 30 minutter
Begge deler må være bestått for å få karakter i emnet. Del 1 teller 40 % og del 2 teller 60 % av endelig karakter i emnet.
Ny og utsatt eksamen
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Permitted exam materials and equipment
Ingen hjelpemidler tillatt.
Grading scale
Gradert A-F
Examiners
Studenten må ha godkjent laboratoriekurs i ELFT2400 kybernetikk og ELFT2500 instrumentering eller tilsvarende kvalifikasjoner.