EPN-V2

YLHOH3100 Education for health and social care profession Course description

Course name in Norwegian
Danning og utdanning til helse- og oppvekstfaglige yrker
Study programme
Vocational Teacher Education - Healthcare, Childhood and Youth Development
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

Emnet skal gi grunnlag for en reflektert og selvstendig profesjonsutøvelse, og omhandler et bredt spekter av de utfordringer en lærer står overfor. Spesielt vektlegges yrkesspesifikke utfordringer når det gjelder danning og utdanning til helse- og oppvekstfaglige yrker.

Emnet består av 15 studiepoeng med en fordeling på 2 studiepoeng breddefag, 3 studiepoeng dybdefag og 10 studiepoeng profesjonsfag.

Required preliminary courses

Bestått YLHOH1000, YLHOD1000, YLHOH1100, YLHOD1100, YLHOH1200 og YLHOD1200.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om hovedtrekk i pedagogisk idehistorie og ulike pedagogiske retninger
  • har kunnskap om ulike former for entreprenørskap
  • har kunnskap om yrkesetikk og yrkesetiske utfordringer innen læreryrket og helse- og oppvekstfaglige yrker

Ferdigheter

Studenten:

  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere relevant fag- og yrkesopplæring ved hjelp av ulike didaktiske modeller
  • kan skape et godt klassemiljø, og bidra til et felles arbeids- og skolemiljø
  • kan gjenkjenne ulike lederstiler og begrunne egne valg av lederstil i opplæring, og i helse- og oppvekstfaglige yrker
  • kan lede læreprosesser og utøve klasseledelse
  • kan følge opp enkeltelever og gjennomføre elevsamtaler
  • kan anvende digitale verktøy på en kritisk og målrettet måte

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan gjøre rede for ulike syn på læring og undervisning og begrunne eget pedagogisk ståsted
  • kan drøfte yrkesmessige utfordringer knyttet til opplæring i eget yrkesfaglig arbeidsfelt
  • har innsikt i helse- og oppvekstyrkenes verdigrunnlag, krav og egenart
  • kan drøfte forholdet mellom danning og utdanning, og bidra til en danningsfremmende utdanning til helse- og oppvekstfeltet
  • kan fremstå som en rollemodell i utøvelse av sitt yrke

Content

Se praksisguiden for yrkesfaglærerutdanningen

Teaching and learning methods

I dette emnet gjøres bruk av varierte undervisningsformer som dialogbasert undervisning, erfaringsdeling, klassediskusjoner, forelesninger og gruppearbeid.

Course requirements

Se mer utfyllende omtale av praksis i programplanen

Assessment

Det er krav om 100 % tilstedeværelse i pedagogisk praksis

Permitted exam materials and equipment

Ingen hjelpemidler tillatt.

Grading scale

Gradert A-F

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer eksamensordning og studiekvalitet og skriver tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3. år.