EPN-V2

YLHOH2100 Physical and mental health Course description

Course name in Norwegian
Fysisk og psykisk helse
Study programme
Vocational Teacher Education - Healthcare, Childhood and Youth Development
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

Emnet skal gi innsikt i fysiske og psykiske helseutfordringer som yrkesutøveren kan møte i sin yrkesutøvelse. Sammenhengen mellom viktige sykdomsgrupper og kroppens oppbygning og funksjon vektlegges spesielt. Veiledning og motivasjon overfor både brukere og elever vil være sentrale emner.

Emnet består av 15 studiepoeng med en fordeling på 3 studiepoeng breddefag, 7 studiepoeng dybdefag og 5 studiepoeng profesjonsfag.

Required preliminary courses

Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om sentrale sykdomsgrupper basert på innsikt i kroppens oppbygging og funksjon
  • har kunnskap om bruksområder og de vanligste bivirkninger for de mest brukte reseptfrie legemidler
  • har kunnskap om psykisk helse, psykiske plager og lidelser som er relevant for yrkesutøvelse og opplæring
  • har kunnskap om veiledning og ulike veiledingsteknikker

Ferdigheter

Studenten:

  • kan utøve praktisk førstehjelp
  • kan vurdere smittefare i yrkesutøvelse innen helse- og oppvekstfag og kunne forebygge smittespredning
  • kan anvende kunnskap om kroppens oppbygning og funksjon i yrkesutøvelsen
  • kan anvende ergonomiske prinsipper i yrkesutøvelsen

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan drøfte sammenhenger mellom livsstil og sentrale sykdomsgrupper
  • har oversikt over helseutfordringer som er sentrale for utøvelse av eget primæryrke
  • kan anvende ulike strategier for veiledning, motivasjon og mestring overfor elever/lærlinger, og gi opplæring i hvordan yrkesutøveren kan ta slike strategier i bruk

Content

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap i norsk og norskdidaktikk
  • har spesialisert innsikt i et avgrenset fagområde
  • har inngående kunnskap om relevant forskning og teori og vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk
  • har inngående kunnskap om hvordan opplæringen kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov
  • har inngående kunnskap om progresjon i undervisning og elevers læring

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
  • kan analysere faglige problemstillinger basert på kunnskap om norskfagets egenart, verdigrunnlag og historie og bruke slik innsikt i undervisning, forsknings- og utviklingsarbeid
  • kan planlegge og gjennomføre undervisning i norskfaget som fremmer elevens vitenskapelige tenkemåter
  • kan på avansert nivå anvende prinsipp for norskfagets læringsorienterte vurdering og slik bidra til at elevene lærer å reflektere over egen læring og utvikling
  • kan kritisk anvende forskningsbasert profesjonsretta kunnskap i norskfaget til utforskning av nye problemområder
  • kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler norskfagets didaktikk

Generelle kompetanse

Studenten

  • kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger og bidra til utvikling av faglig felleskap
  • kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg med norskfaget som grunnlag
  • kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen, og har profesjonsfaglig digital kompetanse
  • kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og didaktisk nytenkning i skolen
  • kan planlegge og gjennomføre undervisning i norskfaget som fremmer elevens vitenskapelige tenkemåter

Teaching and learning methods

I dette emnet gjøres bruk av varierte undervisningsformer som dialogbaserte forelesninger, gruppearbeid, problemorienterte oppgaver, erfaringsdeling.

Course requirements

Praksis

Ingen dager i praksis.

Arbeidskrav

  • Skriftlig gruppeoppgave med vekt på yrkesrelaterte utfordringer. Omfang: 2500 ord (+/- 10 %). Arbeidskravet kan løses individuelt ved sykdom eller lignende, etter avtale med faglærer.
  • Individuell skriftlig refleksjonsoppgave om motivering og veiledning i opplæring. Omfang: 1000 ord (+/- 10 %).

Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Et ikke-godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til godkjenning ytterligere én gang. Ved sykdom eller lignende kan fraværet kompenseres etter avtale med faglærer.

Assessment

Individuell skriftlig hjemmeeksamen uten tilsyn, 3 dager. Fagoppgave knyttet til opplæring i eget primæryrke, hvor studenten skal vise sammenhenger mellom anatomi/fysiologi, sykdom og livsstil. Omfang: 2500 ord (+/- 10 %) + litteraturliste og eventuelt vedlegg.

Ny og utsatt eksamen

  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt.

Grading scale

Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne MGNO4100 Norsk og norskdidaktikk 1.

Norsk og norskdidaktikk 3 består av fordypning i ulike temaer innen norskfaget som studentene velger. Studenten skal primært velge mellom de tilbudte fordypningene, men kan eventuelt velge et eget tema til selvstudium i samråd med faglærer. Pensum velges i samråd med faglærer. Pensum består av ca. 70 sider per studiepoeng, i tillegg kommer eventuelt tekstpensum.

Examiners

Se fagplanen.