Programplaner og emneplaner - Student
YLHOH2000 Preventative Health Care and Health Promotion Course description
- Course name in Norwegian
- Forebyggende helsearbeid
- Study programme
-
Vocational Teacher Education - Healthcare, Childhood and Youth Development
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Bacheloroppgaven skrives i grupper på inntil 3 studenter. Det vil bli gjennomført bachelorseminar og individuell veiledning.
Bachelorseminarene er en form for veiledning i plenum. Det vil holdes et bachelorseminar i 5. semester der studentene får informasjon om oppgaven, veiledning og formelle krav. I starten av 6. semester holdes metodeseminarer for studenter som skal benytte henholdsvis kvalitative og/eller kvantitative design, samt et seminar for studenter som skriver innen finans og samfunnsøkonomi.
Det er i tillegg satt av 4 timers veiledning per oppgave.
Required preliminary courses
En prosjektbeskrivelse på 5-7 sider leveres sammen med et registreringsskjema innen 1. desember (eller etterfølgende hverdag). Prosjektbeskrivelsen skal inneholde en foreløpig problemstilling, formål, kort om relevant litteratur, metode gruppen vil benytte, eventuelt ønsket veileder og hvilket foretak gruppen eventuelt vil studere.
På slutten av 5. semester vil gruppene bli tildelt veileder etter valgt tema og metode. Studentene har tilgang til veiledning i ett semester, dvs vårsemesteret i det studieåret studenten har fått tildelt veileder. Studentene må få prosjektbeskrivelsen godkjent av tildelt veileder for å få skrive bacheloroppgaven.
Learning outcomes
Bacheloroppgaven løses i en gruppe på inntil tre studenter. Om der er særskilte årsaker kan studenten søke fagansvarlig om å få skrive oppgaven alene.
Bacheloroppgaven leveres siste halvdel av mai. Frist for levering kunngjøres sammen med øvrige eksamensdatoer. Oppgaven leveres i A4 format, 1,5 linjeavstand og skriftstørrelse 11 i Calibri (eventuelt 12 Times New Roman). Oppgaven skal være på +/- 50 sider. Forside, sammendrag, forord, innholdsfortegnelse, litteraturliste og vedlegg kommer i tillegg.
Alle i gruppen skal delta like aktivt i arbeidet med bacheloroppgaven. Dersom det i løpet av arbeidet oppstår uenighet om dette, må gruppen umiddelbart ta opp forholdet med fagansvarlig. Dersom kravet om likeverdig deltakelse ikke er oppfylt, kan dette regnes som «Ikke møtt» på eksamen, og studenten må vente til påfølgende studieår med å gjennomføre bacheloroppgaven.
Content
Emnets innhold belyser grunnleggende forhold knyttet til helseforståelse og forebyggende helsearbeid. Temaene belyses både i et individ-, et samfunns- og et yrkesperspektiv. Som forutsetning for å utvikle en meningsfylt yrkesopplæring, settes fokus på yrkesdidaktikk, læringsteorier og tilpasset opplæring.
Temaer
- Helseforståelse.
- Helsepolitikk.
- Folkehelse og forebyggende helsearbeid.
- Sammenhenger mellom helse, livsstil, miljø og samfunn.
- Fremstilling av helse i media.
- Helseforskning, helseopplysning, informasjon og reklame.
- Tverrfaglig samarbeid.
- Læring og læringsteorier.
- Yrkesdidaktikk.
- Tilpasset opplæring.
Teaching and learning methods
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Course requirements
Gradert skala A-F.
Assessment
Individuell skriftlig prosjekteksamen uten tilsyn, knyttet til yrkespraksis. Omhandler utfordringer i forebyggende helsearbeid innen eget primæryrke, med refleksjon over utfordringer og muligheter knyttet til yrkesrettet opplæring i forebyggende helsearbeid. Omfang: 4000 ord (+/- 10 prosent).
Ny og utsatt eksamen
- Prosjektrapporten kan omarbeides 1 gang ved ny og utsatt eksamen.
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Permitted exam materials and equipment
Det vil bli brukt ekstern sensor som sammen med intern sensor sensurerer besvarelsene.
Grading scale
Line Christoffersen
Examiners
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer eksamensordning og studiekvalitet og skriver tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3. år.