EPN-V2

YLHOH1200 Youth, adolescence and life cycle phases Course description

Course name in Norwegian
Ungdom, oppvekst og livsløp
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history
  • Introduction

    Emnet omhandler barn og unges oppvekstsvilkår i dagens samfunn, og hvilken betydning disse kan få for opplæringen. Emnet omhandler også fysisk, psykisk og sosial utvikling i et livsløpsperspektiv.

    Emnet består av 15 studiepoeng med en fordeling på 7 studiepoeng breddefag,3 studiepoeng dybdefag og 5 studiepoeng profesjonsfag

  • Required preliminary courses

    Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kunnskap

    Kunnskap

    Studenten:

    • har kunnskap om barn og unges oppvekstsvilkår i dagens samfunn og hvordan disse forholdene kan påvirke opplæringen
    • har kunnskap om ungdomskulturer i ulike sosiale og kulturelle sammenhenger
    • har kunnskap om ungdom og psykisk helse
    • har kunnskap om ungdom og digitale og sosiale media
    • har kunnskap om barns og unges rettigheter i et nasjonalt og i et internasjonalt perspektiv.
    • har kunnskap om fysisk, psykisk og sosial utvikling i et livsløpsperspektiv

    Ferdigheter

    Studenten:

    • kan anvende kunnskap om ungdoms psykiske helse, og kunne møte unge med ulike livsutfordringer og fremme psykisk helse i skolen
    • kan vurdere og tilrettelegge opplæring tilpasset ulike livsfaser

    Generell kompetanse

    Studenten:

    • kan reflektere over hva som er et godt læringsmiljø i skolen som fremmer god psykisk helse og forebygger mobbing
    • kan reflektere over hvordan bygge relasjoner til barn og unge og skape konstruktive og inkluderende læringsmiljø
    • kan reflektere over hvordan en kan møte mennesker i alle livsfaser på en god måte, uavhengig av deres fysiske, psykiske og sosiale funksjonsevne
  • Content

    SYKKPRA10, SYKPPRA10 SYKDPRA10 er fullt overlappende.

  • Teaching and learning methods

    Til del 1 - Vurdering i praksis

    For praksisstudier er det krav om 80 % tilstedeværelse i teori, aktiviteter og praksisforberedende undervisning som er merket obligatorisk i timeplan, samt 90 % tilstedeværelse i selve praksisperioden. Studenten fyller ut egenpresentasjonsskjema til praksisstart, turnusplan i løpet av første praksisuke og egenvurderingsskjema seneste to virkedager før avtalt midt- og sluttvurdering. Andre obligatoriske aktiviteter som inngår i totalvurderingen av emnet er:

    • Individuell skriftlig oppgave, Omfang: 1500 ord (+/- 10 %).

    Til del 2 Individuell prøve- praktiske ferdigheter i sykepleie (modifisert OSCE-test):

    For å fremstille seg til eksamen del 2 må følgende være godkjent:

    • 80 % tilstedeværelse av timeplanfestet aktivitet merket obligatorisk.
    • Inspirasjonspraksis, 1 uke, obligatorisk 90 % tilstedeværelse. Fokus på sykepleiers rolle og funksjon. Fortrinnsvis veiledet av tredje års studenter (gjennomføres i høstsemesteret).
  • Course requirements

    Praksis

    5 dager yrkesfaglig praksis.

    Arbeidskrav

    • Individuell skriftlig tverrfaglig oppgave i selvvalgt fordypningsområde innen eget primæryrke og profesjonsfag. Omfang: 1500 ord (+/- 10 %).
    • Individuell logg med digital dokumentasjon av arbeidsprosesser knyttet opp mot yrkesfaglig praksis. Omfang: 600 ord (+/- 10 %) + digital dokumentasjon.

    Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering én gang innen ordinær eksamen. Studenten får til sammen to forsøk ved hvert arbeidskrav.

  • Assessment

    Individuell hjemmeeksamen uten tilsyn, 3 dager. Omfang: 2000 ord (+/- 10%).

    Ny og utsatt eksamen

    • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
  • Permitted exam materials and equipment

    Del 1 Bestått-Ikke bestått.

    Del 2 Bestått-Ikke bestått.

  • Grading scale

    Del 1 Kontaktlærer godkjenner etter innstilling fra praksisveileder. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet.

    Del 2 Interne og minimum en ekstern sensor.

    Sensor gir poeng etter forhåndsbestemte sjekklister med kriterier basert på læringsutbytte i emnet.

  • Examiners

    • Gjennomført emne SYKK/SYKP1010 Sykepleiens grunnlag 1, 15 stp.