EPN-V2

YLHOH1100 Communication, interaction and the teacher as a leader Course description

Course name in Norwegian
Kommunikasjon og samhandling og læreren som leder
Study programme
Vocational Teacher Education - Healthcare, Childhood and Youth Development
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap i musikk og musikkdidaktikk
  • har inngående kunnskap om hvordan opplæringen i musikk kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov
  • har inngående kunnskap om progresjon i undervisning og elevers læring i musikk

Ferdigheter

Studenten

  • kan på avansert nivå anvende prinsipper for musikkfagets læringsorienterte vurdering og slik bidra til at elevene lærer å reflektere over egen læring og utvikling
  • kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler musikkfagets didaktikk

Generell kompetanse

Studenten

  • kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg med musikkfaget som grunnlag
  • har profesjonsfaglig digital kompetanse knyttet til musikkfaget
  • kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i musikkfaget i skolen

Required preliminary courses

Generelle opptakskrav til yrkesfaglærerutdanningen.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om ulike kommunikasjons- og samhandlingsformer innenfor helse- og oppvekstyrkene
  • har kunnskap om hvordan kommunikasjon kan bidra til å skape tillit og gode relasjoner i yrkesutøvelsen og i opplæring
  • har kunnskap om omsorgsbegrepet og om omsorgsbehovet til ulike brukergrupper i de forskjellige helse- og oppvekstyrkene
  • har kunnskap om ulike konfliktløsningsstrategier
  • har kunnskap om ulike kulturer og livssyn og hvordan dette påvirker kommunikasjon og samhandling
  • har kunnskap om kommunikasjonens betydning for læreren som leder
  • har kunnskap om gruppepsykologi

Ferdigheter

Studenten:

  • kan kommunisere og samhandle med ulike brukergrupper, elever og samarbeidspartnere
  • kan praktisere klasseledelse og utarbeide en yrkesdidaktisk tverrfaglig periodeplan
  • kan identifisere muligheter og utfordringer i det flerkulturelle samfunn
  • kan anvende ulike undervisningsprinsipper og undervisningsmetoder

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan analysere ulike kommunikasjon- og samhandlingsmønstre i skolen og innenfor helse- og oppvekstyrkene
  • kan bidra til å skape et godt skole- og arbeidsmiljø som fremmer trivsel og god psykisk helse
  • kan gjenkjenne og håndtere krise- og sorgreaksjoner
  • kan samarbeide med kollegaer og andre aktuelle samarbeidspartnere
  • kan tilrettelegge for gode læringsprosesser i kommunikasjon og samhandling

Content

Emnet omhandler innholdet i og betydningen av god kommunikasjon og samhandling innenfor de ulike helse- og oppvekstyrkene og for læreren som leder i skolen.

Temaer

  • ulike kommunikasjons- og samhandlingsmønstre innenfor helse- og oppvekstyrkene
  • omsorgsbegrepet og utøvelse av omsorg innenfor helse- og oppvekstyrkene og overfor den enkelte bruker.
  • konfliktløsningsstrategier
  • ulike kulturer og livssyn
  • interkulturell kommunikasjon
  • klasseledelse
  • gruppepsykologi
  • samarbeid i skole og arbeidsliv

Teaching and learning methods

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over fem arbeidsdager, omfang 3000 ord +/- 10 %.

Ny/utsatt eksamen.

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Course requirements

Praksis

  • praksisperiode 1, pedagogisk praksis, 20 dager
  • 5 dager yrkesfaglig praksis

Arbeidskrav

  • Skriftlig gruppeoppgave om ulike kommunikasjons- og samhandlingsmønstre i helse- og oppvekstfaglige yrker. Knyttet til yrkespraksis. Omfang: 2000 ord (+/- 10 %). Arbeidskravet kan løses individuelt ved sykdom eller lignende, etter avtale med faglærer.
  • Individuell muntlig refleksjonsoppgave knyttet til pedagogisk praksis hvor kommunikasjon, samhandling og gruppeprosess inngår, inntil 10 minutter.

Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering én gang innen ordinær eksamen. Studenten får til sammen to forsøk ved hvert arbeidskrav. Ved sykdom eller lignende kan kompensasjon avtales med faglærer.

Assessment

Individuell muntlig eksamen, inntil 30 minutter.

Ny og utsatt eksamen

  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Permitted exam materials and equipment

Ingen.

Grading scale

Gradert skala A-F

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer eksamensordning og studiekvalitet og skriver tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3. år.