EPN-V2

YLHODPRA4 Teaching practice, 4th period Course description

Course name in Norwegian
4. praksisperiode
Weight
0.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history
Programme description
  • Introduction

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    • inngående kunnskaper om og forståelse av hvordan modeller brukes i samfunnsvitenskapene

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • formulere problemstillinger og forskningsspørsmål, søke opp relevant litteratur og bruke teori på en reflektert måte
    • kan relatere problemstilling og kontekst til metodevalg og kan analysere data for å besvare forskningsspørsmål
    • planlegge og gjennomføre den empiriske delen av en masteroppgave innenfor organisasjon og ledelse
    • gjennomføre et selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt i form av en masteroppgave innenfor sitt tema under veiledning, i tråd med gjeldende forskningsetiske normer

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har analytisk kompetanse og kritisk vurderingsemne
  • Content

    Alle hjelpemidler er tillatt i arbeid med prosjektoppgaven så lenge regler for kildehenvisning følges.

    Ingen hjelpemidler tillatt ved skriftlig skoleeksamen.

  • Course requirements

    Det vil bli brukt varierte undervisningsformer med en kombinasjon av forelesninger, gjesteforelesninger, diskusjoner i klassen, prosjektoppgave og studentpresentasjoner. Sentralt i emnet er en serie øvelser der studentene skal bli kjent med de ulike trinnene i et forskningsarbeid. Øvelsene skal gi studentene grunnlag til å vurdere, planlegge og gjennomføre empiriske undersøkelser.

  • Assessment

    For å kunne framstille seg til eksamen (prosjektskisse/skoleeksamen) må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

    Tre obligatoriske øvinger med skriftlig innlevering hver på inntil fem sider. Hver av de tre innleveringene skal presenteres i klassen og det er obligatorisk fremmøte. Ved ikke godkjent innlevering, vil studenten få anledning til å levere forbedret versjon én gang. Faglærer informerer om innleveringsfrister.

  • Grading scale

    Eksamen består av to deler:

    Prosjektbeskrivelse, det vil si en plan for et mulig forskningsprosjekt, for eksempel som et forarbeid til masteroppgaven. Prosjektbeskrivelsen skrives individuelt eller i gruppe på inntil tre studenter. Prosjektbeskrivelsen skal være på ti til femten sider og teller 60 % av karakteren i emnet.

    Skoleeksamen på 4 timer. Denne teller 40 % av karakteren i emnet.

    Både prosjektbeskrivelse og skoleeksamen må være bestått for å bestå emnet. Ved gjentak av eksamen kan man ta opp hver av delene separat. Det er ikke nødvendig å ta begge delene på nytt.