Programplaner og emneplaner - Student
YLHOD3900 Bachelors' thesis Course description
- Course name in Norwegian
- Bacheloroppgave
- Study programme
-
Vocational Teacher Education - Healthcare, Childhood and Youth Development
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Studenten gjennomfører et praksisnært og tverrfaglig bachelorprosjekt der profesjonsfag, yrkesfaglig bredde og yrkesfaglig dybde er integrert. Studenten velger selv tema og forskningsmetode, og oppgaven skal bidra til innsikt i hvordan dagens og/eller fremtidens utfordringer innen yrkesopplæring til helse- og oppvekstfag kan møtes.
Emnet består av 30 studiepoeng med en fordeling på 10 studiepoeng breddefag, 10 studiepoeng dybdefag og 10 studiepoeng profesjonsfag.
Required preliminary courses
Emnene YLHOH1000, YLHOD1000, YLHOH1100, YLHOD1100, YLHOH1200, YLHOD1200, YLHOH2000, YLHOD2000, YLHOH2100, YLHOD2100, YLHOH2200, YLHOD2200, YLHOH3000, YLHOD3000, YLHOH3100 og YLHOD3100 skal være gjennomført og bestått før studenten kan levere bacheloroppgaven.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten:
- har bred kunnskap om aktuell forskning innen bacheloroppgavens yrkesfaglige og pedagogiske problemområde
- har kunnskap om ulike forskningsmetoder
Ferdigheter
Studenten:
- kan orientere seg i aktuell faglitteratur og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier
- kan bruke relevante forskningsresultater for å treffe begrunnende valg og gjennomføre systematisk yrkesfaglig og pedagogisk utviklingsarbeid
- kan anvende relevante forskningsmetoder og ivareta forskningsetiske hensyn
- kan tolke/analysere data og fremstille resultater på en troverdig måte
- kan formidle resultatene på en klar og oversiktlig måte i en oppgave i henhold til gjeldene retningslinjer
Generell kompetanse
Studenten:
- viser innsikt i relevante yrkesfaglige og yrkesetiske problemstillinger og kan formidle sentralt fagstoff skriftlig
- viser endrings- og utviklingskompetanse som grunnlag for å møte framtidens behov i skole og arbeidsliv
- kan se tverrfaglige sammenhenger mellom profesjonsfag og yrkesfag
- kan bygge gode relasjoner til aktuelle samarbeidspartnere
Content
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og vurdert til godkjent for å kunne avlegge eksamen i emnet:
- Individuell skriftlig oppgave der studentene skal vurdere og analysere en selvvalgt læreboktekst på alle lingvisktiske nivåer. Omfang 1 000 ord +/- 10 %
- Individuell presentasjon av en konstruksjon eller språkstruktur i norsk i et kontrastivt perspektiv mo et annet selvvalgt språk. Presenteres for medstudenter på samling. Omfang 10-15 minutter
- Gruppeoppgave (3-4 studenter) der studentene jobber med og presenterer en mellomspråksanalyse av en elevtekst. Presentasjonens varighet 10-15 minutter per gruppe.
Hensikten med arbeidskravet er å øke studentenes lingvistiske forståelse, gi dem trening i egen lesing på de ulike lingvistiske nivåene samt mulighet til å anvende sin teoretiske kunnskap om språkstrukturer og tekstlige nivåer i møte med konkrete tekster som er relaterte til deres undervisningspraksis. I tillegg vil studentene kunne få øve seg på muntlig fremstilling av fagkunnskap og identifisering av ulike språklige kjennetegn i både målspråks- og mellomspråkstekster, på fonologisk, morfologisk, leksikalsk, syntaktisk og tekstuelt nivå.
Arbeidskravet vurderes til godkjent/ikke godkjent. Ved vurderingen ikke godkjent, får studenten mulighet til én ny innlevering. Studenten må selv avtale dette med faglærer. Se nærmere omtale av arbeidskrav i programplanen.
Krav om obligatorisk tilstedeværelse
Det et krav om 80 % tilstedeværelse i undervisningen i emnet for å kunne avlegge eksamen. Fravær ut over 20 % kan unntaksvis, etter en faglig vurdering, kompenseres med en skriftlig oppgave. Se nærmere omtale av krav om tilstedeværelse i programplanen.
Teaching and learning methods
I dette emnet gjøres bruk av varierte undervisningsformer som forelesning med dialog, gruppearbeid, kollokviegrupper, veiledning og responsgrupper.
Bacheloroppgaven skal være et selvstendig faglig arbeid og skrives individuelt. Den kan være et frittstående arbeid eller inngå som en avgrenset, men selvstendig del av pågående utviklings- eller forskingsprosjekt knyttet til interne eller eksterne miljøer.
Studentene får veiledninger inntil tre ganger, individuelt eller i grupper.
Course requirements
Praksis
15 dager yrkesfaglig praksis.
Arbeidskrav
- Tilstedeværelse i 4 dager ved oppstart av emnet. Hensikten er at studenten skal komme i gang med emnet og få godkjent en problemstilling. Ved manglende tilstedeværelse ved oppstart av emnet, samt innlevering av prosjektskisse, kan det kompenseres etter avtale med faglærer.
- Innlevering av en gruppebasert prosjektskisse for gjennomføring av fagdag, rettet mot praksisfeltet og studenter på utdanningens 2. eller 4. semester. Omfang: 1200 ord (+/- 10 %). Arbeidskravet kan løses individuelt ved sykdom eller lignende, etter avtale med faglærer.
Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering ytterligere én gang innen ordinær eksamen. Studenten får til sammen to forsøk ved hvert arbeidskrav.
Assessment
Bacheloroppgave består av et vitenskapelig arbeid som kan gjennomføres individuelt eller i gruppe med inntil 4 studenter. Når flere enn to skriver sammen skal drøfting og konklusjon skrives individulet, og hver student leverer egen besvarelse som består av en felles og en selvstendig del. Omfang: 7000 ord +/-10 % + litteraturliste og eventuelt vedlegg.
Ny og utsatt eksamen
- Ved ikke bestått (F) kan samme problemstilling omarbeides 1 gang ved ny innlevering.
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Permitted exam materials and equipment
Alle tilgjengelige hjelpemidler er tillatt.
Grading scale
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har grunnleggende kunnskap om norsk grammatikk og språkstruktur i et andrespråksperspektiv
- har utvidet kunnskap om oppbygging av tekstlige nivåer
- har utvidet kunnskap om ulike sjangre og teksttyper
- har kunnskap om språktypologi og global og kontrastiv grammatikk
Ferdigheter
Studenten
- kan sammenligne språklige strukturer i et globalt perspektiv
- kan gjøre rede for ulike trekk i det norske språket som kan være utfordrende for andrespråkslelever
- kan analysere lærebøker og elevtekster, og bruke det til å planlegge egen undervisning
Generell kompetanse
Studenten
- har en overordnet forståelse av hvordan språklige uttrykk og form har sammenheng med tekstformål, målgruppe og kontekst
- har innsikt i hvordan valg av ulike språkstrukturer og språklige uttrykk i tekster, muntlig og skriftlig fungerer, og hva de er egnet til å uttrykke.
Examiners
Samlingene er en kombinasjon av digitale samlinger og asynkron læringsform. Samlingene baseres på forelesninger med innslag av studentaktive arbeidsmåter.