Programplaner og emneplaner - Student
YLHOD3900 Bachelors' thesis Course description
- Course name in Norwegian
- Bacheloroppgave
- Study programme
-
Vocational Teacher Education - Healthcare, Childhood and Youth Development
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Studenten gjennomfører et praksisnært og tverrfaglig bachelorprosjekt der profesjonsfag, yrkesfaglig bredde og yrkesfaglig dybde er integrert. Studenten velger selv tema og forskningsmetode, og oppgaven skal bidra til innsikt i hvordan dagens og/eller fremtidens utfordringer innen yrkesopplæring til helse- og oppvekstfag kan møtes.
Emnet består av 30 studiepoeng med en fordeling på 10 studiepoeng breddefag, 10 studiepoeng dybdefag og 10 studiepoeng profesjonsfag.
Required preliminary courses
Emnene YLHOH1000, YLHOD1000, YLHOH1100, YLHOD1100, YLHOH1200, YLHOD1200, YLHOH2000, YLHOD2000, YLHOH2100, YLHOD2100, YLHOH2200, YLHOD2200, YLHOH3000, YLHOD3000, YLHOH3100 og YLHOD3100 skal være gjennomført og bestått før studenten kan levere bacheloroppgaven.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten:
- har bred kunnskap om aktuell forskning innen bacheloroppgavens yrkesfaglige og pedagogiske problemområde
- har kunnskap om ulike forskningsmetoder
Ferdigheter
Studenten:
- kan orientere seg i aktuell faglitteratur og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier
- kan bruke relevante forskningsresultater for å treffe begrunnende valg og gjennomføre systematisk yrkesfaglig og pedagogisk utviklingsarbeid
- kan anvende relevante forskningsmetoder og ivareta forskningsetiske hensyn
- kan tolke/analysere data og fremstille resultater på en troverdig måte
- kan formidle resultatene på en klar og oversiktlig måte i en oppgave i henhold til gjeldene retningslinjer
Generell kompetanse
Studenten:
- viser innsikt i relevante yrkesfaglige og yrkesetiske problemstillinger og kan formidle sentralt fagstoff skriftlig
- viser endrings- og utviklingskompetanse som grunnlag for å møte framtidens behov i skole og arbeidsliv
- kan se tverrfaglige sammenhenger mellom profesjonsfag og yrkesfag
- kan bygge gode relasjoner til aktuelle samarbeidspartnere
Content
Alle.
Teaching and learning methods
I dette emnet gjøres bruk av varierte undervisningsformer som forelesning med dialog, gruppearbeid, kollokviegrupper, veiledning og responsgrupper.
Bacheloroppgaven skal være et selvstendig faglig arbeid og skrives individuelt. Den kan være et frittstående arbeid eller inngå som en avgrenset, men selvstendig del av pågående utviklings- eller forskingsprosjekt knyttet til interne eller eksterne miljøer.
Studentene får veiledninger inntil tre ganger, individuelt eller i grupper.
Course requirements
Masteroppgaven skal være et individuelt, selvstendig og veiledet forsknings- eller utviklingsarbeid innenfor et sentralt fagområde i masterstudiet Energi og miljø i bygg. Masteroppgaven må anvende vitenskapelige teorier og metoder, og resultatet må ha elementer av ny kunnskap eller nye metoder. Bygger på samtlige emner.
Assessment
Masteroppgaven vil være relatert til energi og miljø for bygninger ved å gjøre riktige valg av system- og teknologiløsninger. Oppgaven kan fremme utvikling av nye løsninger og teknologier og kan gjennomføres enten i et akademisk miljø eller i tilknytning til næringslivet. Masteroppgaven skal være en fordypning i ett av eller en syntese mellom flere av mastergradens kjerneområder, hvori kandidaten har læringsutbytte - definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Etter fullført masteroppgave har studenten for ett eller flere av områdene nedenfor avansert og inngående kunnskap om
- avansert kunnskap i et spesialisert felt innenfor energi og miljø i bygg
- relevante lover og regler for energi og miljø i bygninger
- inngående kunnskap i teorier som er relevante for temaet som behandles i masteroppgaven
Ferdigheter
Etter fullført masteroppgave har studenten tilegnet seg følgende ferdigheter:
- Kan anvende relevant vitenskapelig teori og metode i forsknings- og utviklingsprosjekter, enten i yrkessammenheng eller i videre studier.
- Kan kritisk vurdere valgte analytiske metoder og simuleringer og deres begrensninger, samt foreta datainnsamlinger som grunnlag for de beslutninger som skal tas.
- Kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer.
- Kan formulere faglige resonnementer innenfor fagfeltet.
Generell kompetanse
Etter fullført masteroppgave har studenten tilegnet seg følgende generelle kompetanse:
- Forståelse for både det indre og ytre miljøets betydning for menneskers hverdag.
- Hvordan vitenskapelig basert kunnskap kan anvendes på en systematisk og kritisk måte for å kartlegge, formulere og analysere en aktuell problemstilling innen fagområdet.
- Kan innhente og tolke resultater fra nyere forskningslitteratur.
- Kan presentere problemstillinger innen fagområdet, skriftlig og muntlig, med tanke på kritisk analyse av måledata og forskningsresultater.
Studenten har bevissthet om følgende forhold:
- Hvordan forskning kan bidra positivt til samfunnets utvikling.
- Profesjonalitet, etisk framferd og toleranse i utførelse av arbeid.
Permitted exam materials and equipment
Prosjektarbeid. Individuelt, selvstendig arbeid som utgjør 750 timer, og ender ut i masteroppgave (rapport) og muntlig presentasjon. Prototyper og/eller andre produkter som utvikles kan inngå som del av besvarelsen.
Veiledning
Hver student vil få tildelt en intern veileder og veiledningen kan bestå av inntil 20 timer i løpet av semesteret. Gjennom veileder kan studentene bli knyttet til grupper satt sammen etter faglige kriterier og delta i seminarer, kollokvier og veiledningsgrupper. Masteroppgaven kan være knyttet til relevante FoU-prosjekter ved høgskolen eller utviklet i samarbeid med ulike fag- og forskningsmiljøer, inkludert industribedrifter som høgskolen har samarbeid med. Dersom oppgaven utføres i samarbeid med en ekstern oppdragsgiver skal veileder herfra ha ansvar for veiledningen, i samarbeid med den interne veilederen ved høgskolen.
Masteroppgaven
Arbeidet som utføres innen masteroppgaven skal baseres på forskningsmessige prinsipper. Masteroppgaven skal besvares med en skriftlig rapport etter format av vitenskapelig rapport. Rapporten skal beskrive problemstilling, arbeidet som er utført og redegjøre for resultater. Rapporten har to typer tilpasninger i forhold til en vitenskapelig rapport:
- Innledningen vil kunne inneholde en vesentlig lengre redegjørelse for masteroppgavens tema. Diskusjonsdelen vil kunne inneholde en vesentlig mer omfattende diskusjon. Det vil bli stilt krav til kvalitetssikrede kildehenvisninger og tilhørende kildeliste.
- En vesentlig del av masteroppgaven vil kunne være knyttet opp mot en oppdragsgivers problemstilling, selv om denne ikke er av direkte vitenskapelig natur. Veileder ved høgskolen vil se til at det blir et rimelig innslag av vitenskapelige problemstillinger, løsningsmetoder og kritisk refleksjon.
Prototyper og/eller andre produkter som er utviklet kan inngå som en del av besvarelsen.
Grading scale
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen:
- To milepælsmøter.
Examiners
Masteroppgave, skriftlig rapport på ca. 60 sider. Prototyper og/eller andre produkter som er utviklet kan inngå som en del av besvarelsen. Muntlige presentasjon av oppgaven i plenum av kandidaten. Etter presentasjonen stilles kandidaten spørsmål fra sensorene i forhold til oppgaven. Sensorene fastsetter karakteren på masteroppgaven etter den muntlige presentasjonen og utspørringen.
Eksamensresultat kan ikke påklages.