Programplaner og emneplaner - Student
YLHOD3000 Education and professions in an organizational and community perspective Course description
- Course name in Norwegian
- Utdanning og yrker i et organisasjons- og samfunnsperspektiv
- Study programme
-
Vocational Teacher Education - Healthcare, Childhood and Youth Development
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet tar for seg helse- og oppvekstfaglige yrkers kjerneområder, og setter yrkesutøvelsen inn i en bred organisasjonsmessige, kulturell og samfunnsmessig kontekst. Det vektlegges hvordan læreren kan utdanne og danne yrkesutøvere til å møte yrkenes krav, og kunne bidra til utvikling av samfunnsansvar. Fokus settes særlig på hvordan lærere og yrkesutøvere skal kunne både møte og skape endring.
Emnet består av 15 studiepoeng med en fordeling på 3 studiepoeng breddefag, 7 studiepoeng dybdefag og 5 studiepoeng profesjonsfag.
Required preliminary courses
Bestått YLHOH1000, YLHOD1000, YLHOH1100, YLHOD1100, YLHOH1200 og YLHOD1200.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om skolens og yrkesopplæringens plass og rolle i samfunns- og kulturlivet
- har kunnskap om ulike organisasjonsmodeller og om skolen som organisasjon
- har kunnskap om omsorgens hovedelementer, og de ulike kravene til omsorg og service innen ulike helse- og oppvekstfaglige yrker
- har kunnskap om hvordan yrkesutøvere og yrkesutøvelse i helse- og oppvekstfaglige yrker påvirkes av kulturelle og samfunnsmessige utviklingstrekk og endringer
Ferdigheter
Studenten:
- kan planlegge, og gjennomføre innovasjons- og endringsarbeid innen eget yrkesområde
- kan vurdere ulike helse- og oppvekstfaglige yrkers krav til personlige egenskaper og egnethet, og kan veilede elever i deres yrkesvalg
- kan veilede elever i utvikling av deres yrkesrolle og yrkesidentitet
- kan ta i bruk varierte tilnærminger og virkemidler i arbeid med danning og utdanning til omsorgsutøvelse
Generell kompetanse
Studenten:
- kan holde seg oppdatert i helse- og oppvekstfagenes utvikling, og i organisatoriske endringer innen helse- og oppvekstsektoren
- kan bidra til en yrkesopplæring som ivaretar helse- og oppvekstyrkenes egenart og samfunnets kompetansebehov, og legge grunnlag for livslang læring
- kan integrere intensjonene i den generelle læreplanen i sitt daglige lærerarbeid
- kan reflektere over og videreutvikle egen lærerrolle i lys av endringer i skole og samfunnsliv
- kan drøfte yrkesfaglige og yrkesetiske utfordringer innenfor rammen av en bærekraftig utvikling, og bidra til demokratisk dannelse innen et globalt samfunn
Content
The course SYKK/SYKPPRA21 and SYKK/SYKPPRA30 complement each other. In this course, the students will practice independence in planning, carrying out and assessing nursing in acute and chronically ill patients. The prevention of complications and early detection of deterioration in the patients’ condition are key elements. Quality development, patient safety and ethics and health gudiance are also part of the course.
Teaching and learning methods
I dette emnet gjøres bruk av varierte undervisningsformer som dialogbasert undervisning, erfaringsdeling, klassediskusjoner, forelesninger og gruppearbeid.
Course requirements
Praksis
5 dager yrkesfaglig praksis.
Arbeidskrav
- Individuell skriftlig oppgave om planlegging og gjennomføring av en innovasjon innen eget primæryrke. Oppgaven er knyttet til yrkesfaglig praksis. Omfang 2500 ord (+/- 10 %) + litteraturliste og eventuelt vedlegg.
Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering én gang innen ordinær eksamen. Studenten får til sammen to forsøk ved hvert arbeidskrav.
Assessment
Individuell skriftlig prosjekteksamen uten tilsyn. Faglig refleksjonsoppgave om yrkes- og profesjonsutøvelse i en organisasjons-, samfunnsmessig og kulturell kontekst. Omfang: 5000 ord (+/- 10 %) + litteraturliste og eventuelt vedlegg.
Ny og utsatt eksamen
- Prosjekteksamen kan omarbeides 1 gang ved ny og utsatt eksamen.
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Permitted exam materials and equipment
Gjennom emnet skal studenten opparbeide seg kunnskap og kompetanse i klinisk forskning og fagutvikling, herunder kritisk vurdering av sykepleiefaglig praksis. Med utgangspunkt i klinisk praksis belyses sentrale områder for sykepleieforskning, og konsekvenser av ulike kunnskapssyn og kunnskapsformer analyseres. Forholdet mellom teori og empiri utdypes og diskuteres ved å belyse ulike posisjoner innenfor vitenskap og forskning.
Studenten skal gjennom emnet tilegne seg kunnskap om hovedretninger innen kunnskapsbasert praksis, og forholdet mellom klinisk erfaring, brukermedvirkning og forskning drøftes. Det legges vekt på å utvikle grunnleggende ferdigheter i litteratursøk, kritisk vurdering av kilder samt akademisk skriving og argumentasjon.
Emnet tematiserer også pedagogiske og organisatoriske utfordringer knyttet til implementering av ny praksis på bakgrunn av forskning og fagutvikling. I dette inngår belysning av sentrale funksjoner som veiledning og undervisning av kollegaer og studenter, samt initiering og ledelse av faglige endringsprosesser.
Grading scale
Opptak til studiet.
Examiners
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om sykepleie som fag og vitenskap
- har avansert kunnskap om ulike kunnskapssyn og betydningen av kontekstuelle forhold for forskning og fagutvikling
- har avansert kunnskap om kunnskapsbasert praksis samt forståelse for de verdier og perspektiver som ligger til grunn for slik praksis
Ferdigheter
Studenten
- kan gjennomføre systematiske litteratursøk, kritisk vurdere tilgjengelig kunnskap og anvende funnene i analyse av kliniske problemstillinger
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike kunnskapskilder og anvende kildene i faglig argumentasjon
- kan anvende kunnskap om pedagogisk tenkning i veiledning og formidling
Generell kompetanse
Studenten
- kan initiere, medvirke til og gjennomføre faglig endrings- og utviklingsarbeid
- kan skape engasjement for å initiere forskning og fagutvikling
- kan analysere og reflektere kritisk rundt sykepleiefaglige problemområder
- kan formidle sykepleiefaglige problemstillinger, resonnementer og konklusjoner til kolleger og allmennheten