EPN-V2

YLHOD2000 Preventative Health Care and Health Promotion Course description

Course name in Norwegian
Forebyggende helsearbeid
Study programme
Vocational Teacher Education - Healthcare, Childhood and Youth Development
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

Se programplanen.

Required preliminary courses

Se programplanen.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kunnskap

Kunnskap

Studenten:

  • har bred kunnskap om dagens helseutfordringer, og kan sette disse inn i et samfunnsmessig, historisk og globalt perspektiv
  • har kunnskap om sentrale helseutfordringer innen eget primæryrke
  • har grunnleggende kunnskap om ulike tilnærminger, arenaer, og strategier innen forebyggende helsearbeid i skole og arbeidsliv

Har kunnskap om forebygging av psykiske plager og lidelser, samt hjelpetilbud innen psykisk helsevern:

  • har kunnskap om læring og om ulike læringsteorier som kan anvendes i opplæring av yrkesutøvere
  • har kunnskap om yrkesdidaktikk som kan bidra til å legge til rette for en helhetlig og meningsfull yrkesopplæring

Ferdigheter

Studenten:

  • kan vurdere aktuelle arenaer og samarbeidspartnere for yrkesutøvere innen helse- og oppvekstfagene
  • kan orientere seg i og anvende forskning som omhandler helseatferd, livsstil, livsløp og forebyggende helsearbeid
  • kan orientere seg i aktuelle dokumenter som legger føringer for samfunnets helsepolitikk
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere relevant yrkesopplæring innen forebyggende helsearbeid
  • kan legge til rette for tilpasset opplæring og differensierte læreprosesser i skole og arbeidsliv

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan drøfte ulike helseforståelser, og vurdere hvilken betydning hver enkelt av disse har for tilnærmingen til helse og sykdom
  • kan forklare begrepet folkehelse og drøfte ulike ideologiske tilnærminger til forebyggende helsearbeid
  • kan identifisere og drøfte ulike faktorer som fremmer helse og forebygger sykdom
  • kan drøfte sammenhenger mellom verdier og kulturelle og samfunnsmessige forhold som kan påvirke fysisk og psykisk helse
  • kan analysere og være kritisk til reklame og markedsføring rettet mot helse
  • kan drøfte hvordan en kan legge til rette for en relevant og helhetlig opplæring knyttet til aktuelle læringsteorier

Content

Emnets innhold belyser grunnleggende forhold knyttet til helseforståelse og forebyggende helsearbeid. Temaene belyses både i et individ-, et samfunns- og et yrkesperspektiv. Som forutsetning for å utvikle en meningsfylt yrkesopplæring, settes fokus på yrkesdidaktikk, læringsteorier og tilpasset opplæring.

Temaer

  • helseforståelse
  • helsepolitikk
  • folkehelse og forebyggende helsearbeid
  • sammenhenger mellom helse, livsstil, miljø og samfunn
  • fremstilling av helse i media
  • helseforskning, helseopplysning, informasjon og reklame
  • tverrfaglig samarbeid
  • læring og læringsteorier
  • yrkesdidaktikk
  • tilpasset opplæring

Teaching and learning methods

Se programplanen.

Course requirements

Se programplanen.

Assessment

Se mer utfyllende informasjon om praksis i programplanen

Permitted exam materials and equipment

Det er krav om 100 % tilstedeværelse i pedagogisk praksis

Grading scale

Antall dager pedagogisk praksis:

  • 20 dager pedagogisk praksis i videregående skole

Faglærer ved OsloMet - storbyuniversitetet og praksislærer på den enkelte skole skal i samarbeid vurdere studentenes måloppnåelse i praksisperioden.

Dersom en student ikke består en praksisperiode kan denne gjennomføres på nytt. Får studenten vurdert samme praksisperiode til ikke bestått to ganger må studiet avbrytes, jfr § 8-2 i forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer eksamensordning og studiekvalitet og skriver tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3. år.