Programplaner og emneplaner - Student
YLHOD1200 Youth, adolescence and life cycle phases Course description
- Course name in Norwegian
- Ungdom, oppvekst og livsløp
- Study programme
-
Vocational Teacher Education - Healthcare, Childhood and Youth Development
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet omhandler barn og unges oppvekstsvilkår i dagens samfunn, og hvilken betydning disse kan få for opplæringen. Emnet omhandler også fysisk, psykisk og sosial utvikling i et livsløpsperspektiv.
Emnet består av 15 studiepoeng med en fordeling på 7 studiepoeng breddefag, 3 studiepoeng dybdefag og 5 studiepoeng profesjonsfag
Required preliminary courses
Barnevern er et samfunnsmessig virksomhetsfelt hvor praksis baseres på implisitte og eksplisitte teorier fra en rekke fagdisipliner. Barnevern er en normativ virksomhet, og det er behov for et kritisk grunnlag for å vurdere hva som er gyldig og relevant kunnskap for praksis. Forståelser av barn og barns samfunnsmessige status er viktige premisser for barnevernets virksomhet til enhver tid. Et mål for emnet er å utvikle kritisk og analytisk tenkning rundt barnevernets kunnskapsgrunnlag og virksomhet
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kunnskap
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om barn og unges oppvekstsvilkår i dagens samfunn og hvordan disse forholdene kan påvirke opplæringen
- har kunnskap om ungdomskulturer i ulike sosiale og kulturelle sammenhenger
- har kunnskap om ungdom og psykisk helse
- har kunnskap om ungdom og digitale og sosiale media
- har kunnskap om barns og unges rettigheter i et nasjonalt og i et internasjonalt perspektiv.
- har kunnskap om fysisk, psykisk og sosial utvikling i et livsløpsperspektiv
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende kunnskap om ungdoms psykiske helse, og kunne møte unge med ulike livsutfordringer og fremme psykisk helse i skolen
- kan vurdere og tilrettelegge opplæring tilpasset ulike livsfaser
Generell kompetanse
Studenten:
- kan reflektere over hva som er et godt læringsmiljø i skolen som fremmer god psykisk helse og forebygger mobbing
- kan reflektere over hvordan bygge relasjoner til barn og unge og skape konstruktive og inkluderende læringsmiljø
- kan reflektere over hvordan en kan møte mennesker i alle livsfaser på en god måte, uavhengig av deres fysiske, psykiske og sosiale funksjonsevne
Content
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Teaching and learning methods
I dette emnet gjøres bruk av varierte undervisningsformer som dialogbasert undervisning, erfaringsdeling i plenum og i grupper, prosessuell undervisning, individuelt arbeid og gruppearbeid.
Course requirements
Praksis
5 dager yrkesfaglig praksis.
Arbeidskrav
- Individuell skriftlig tverrfaglig oppgave i selvvalgt fordypningsområde innen eget primæryrke og profesjonsfag. Omfang: 1500 ord (+/- 10 %).
- Individuell logg med digital dokumentasjon av arbeidsprosesser knyttet opp mot yrkesfaglig praksis. Omfang: 600 ord (+/- 10 %) + digital dokumentasjon.
Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering én gang innen ordinær eksamen. Studenten får til sammen to forsøk ved hvert arbeidskrav.
Assessment
Undervisningen veksler mellom forelesninger av faglærere og gjesteforelesere. Studentene deltar aktivt i undervisningen og i gruppearbeid.
Grading scale
Arbeidskravet i emnet er gruppebasert, og er å lage sammendrag og vurdering av et antall pensumartikler tilsvarende antall gruppemedlemmer. Pensumartikler fordeles på gruppene. Det forutsettes at gruppa samarbeider om arbeidskravet. Sammendragene av pensumartikler leveres i Canvas, og blir tilgjengelig for medstudentene. Arbeidskravet må være godkjent av emneansvarlig før studentene i gruppa kan fremstille seg til eksamen.
Examiners
Individuell hjemmeeksamen over 7 dager med oppgitt tema. Et barnevernrelevant tema skal drøftes analytisk i lys av pensumlitteratur og eventuell annen litteratur. Omfanget på besvarelsen skal være 10 sider (+/- 10 %).