EPN-V2

YLHOD1100 Communication, interaction and the teacher as a leader Course description

Course name in Norwegian
Kommunikasjon og samhandling og læreren som leder
Study programme
Vocational Teacher Education - Healthcare, Childhood and Youth Development
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

Emnet omhandler kommunikasjon og samhandling med ulike brukergrupper og samarbeidende instanser innenfor de ulike helse- og oppvekstyrkene. I tillegg omhandler emnet læreren som leder, med spesielt fokus på kommunikasjon og samhandling med elever, foresatte og ulike samarbeidspartnere som har ansvar for elevenes totale opplæring.

Emnet består av 15 studiepoeng med en fordeling på 3 studiepoeng breddefag, 7 studiepoeng dybdefag og 5 studiepoeng profesjonsfag

Required preliminary courses

Generelle opptakskrav til yrkesfaglærerutdanningen.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om ulike kommunikasjons- og samhandlingsformer innenfor helse- og oppvekstyrkene
  • har kunnskap om hvordan kommunikasjon kan bidra til å skape tillit og gode relasjoner i yrkesutøvelsen og i opplæring
  • har kunnskap om omsorgsbegrepet og om omsorgsbehovet til ulike brukergrupper i de forskjellige helse- og oppvekstyrkene
  • har kunnskap om ulike konfliktløsningsstrategier
  • har kunnskap om ulike kulturer og livssyn og hvordan dette påvirker kommunikasjon og samhandling
  • har kunnskap om kommunikasjonens betydning for læreren som leder
  • har kunnskap om gruppepsykologi

Ferdigheter

Studenten:

  • kan kommunisere og samhandle med ulike brukergrupper, elever og samarbeidspartnere
  • kan praktisere klasseledelse og utarbeide en yrkesdidaktisk tverrfaglig periodeplan
  • kan identifisere muligheter og utfordringer i det flerkulturelle samfunn
  • kan anvende ulike undervisningsprinsipper og undervisningsmetoder

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan analysere ulike kommunikasjon- og samhandlingsmønstre i skolen og innenfor helse- og oppvekstyrkene
  • kan bidra til å skape et godt skole- og arbeidsmiljø som fremmer trivsel og god psykisk helse
  • kan gjenkjenne og håndtere krise- og sorgreaksjoner
  • kan samarbeide med kollegaer og andre aktuelle samarbeidspartnere
  • kan tilrettelegge for gode læringsprosesser i kommunikasjon og samhandling

Content

Work and teaching methods include lectures, digital lectures, flipped classroom, seminars, group work and self-study

Teaching and learning methods

I dette emnet gjøres bruk av varierte undervisningsformer som dialogbasert undervisning, gruppearbeid, praktiske øvelser og rollespill.

Course requirements

Praksis

  • praksisperiode 1, pedagogisk praksis, 20 dager
  • 5 dager yrkesfaglig praksis

Arbeidskrav

  • Skriftlig gruppeoppgave om ulike kommunikasjons- og samhandlingsmønstre i helse- og oppvekstfaglige yrker. Knyttet til yrkespraksis. Omfang: 2000 ord (+/- 10 %). Arbeidskravet kan løses individuelt ved sykdom eller lignende, etter avtale med faglærer.
  • Individuell muntlig refleksjonsoppgave knyttet til pedagogisk praksis hvor kommunikasjon, samhandling og gruppeprosess inngår, inntil 10 minutter.

Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering én gang innen ordinær eksamen. Studenten får til sammen to forsøk ved hvert arbeidskrav. Ved sykdom eller lignende kan kompensasjon avtales med faglærer.

Assessment

Individuell muntlig eksamen, inntil 30 minutter.

Ny og utsatt eksamen

  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Permitted exam materials and equipment

The course deals with applied statistics and statistical tools used in biomedical research, method development and method validation at medical laboratories. The course also comprises quality assurance systems for such laboratories.

Grading scale

Students must have been admitted to the Master’s Programme in Health and Technology - Specialisation in Biomedicine. The course is also offered as an individual course, with the same admission requirements as for the specialisation.

Examiners

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence: 

Knowledge 

The student 

  • can justify the choice of systems and procedures for quality monitoring and quality assurance of analysis processes
  • can describe systems and processes relating to the accreditation and certification of medical laboratories
  • can statistically assess and establish a reference area
  • can determine and assess the specificity, sensitivity and accuracy of analytical methods
  • can explain the concepts predictive value, odds ratio and ROC curves 
  • can explain the laws and regulations that regulate medical laboratory activities 
  • can explain how durability tests of sample material are carried out 

Skills 

The student 

  • can apply statistical methods and tools, such as table analysis, variance analysis, correlation, and simple and multiple linear and logistic regression
  • can carry out and explain hypothesis testing, parametric and non-parametric methods, as well as correlation and regression analysis
  • can use one and two-way variance analysis for repeated measurements
  • can assess and discuss the significance of pre-analytical, analytical and post-analytical sources of error for the result/quality of the analysis
  • can choose and apply statistical methods used to quality assure medical laboratories
  • can plan and carry out comparisons of analytical methods and assess measures
  • can apply advanced knowledge of analytical variation in terms of repeatability and reproducibility 

General competence

The student 

  • can describe key methods for statistical analysis and make justified choices of statistical methods for use in research and method validation
  • can discuss and analyse relevant issues and actively contribute to the execution of advanced work tasks relating to quality control and quality assurance in laboratories