EPN-V2

YLHOD1100 Communication, interaction and the teacher as a leader Course description

Course name in Norwegian
Kommunikasjon og samhandling og læreren som leder
Study programme
Vocational Teacher Education - Healthcare, Childhood and Youth Development
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2016/2017
Course history

Introduction

Emnet omhandler kommunikasjon og samhandling med ulike brukergrupper og samarbeidende instanser innenfor de ulike helse- og oppvekstyrkene. I tillegg omhandler emnet læreren som leder, med spesielt fokus på kommunikasjon og samhandling med elever, foresatte og ulike samarbeidspartnere som har ansvar for elevenes totale opplæring.

Required preliminary courses

Generelle opptakskrav til yrkesfaglærerutdanningen.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om ulike kommunikasjons- og samhandlingsformer innenfor helse- og oppvekstyrkene
  • har kunnskap om hvordan kommunikasjon kan bidra til å skape tillit og gode relasjoner i yrkesutøvelsen og i opplæring
  • har kunnskap om omsorgsbegrepet og om omsorgsbehovet til ulike brukergrupper i de forskjellige helse- og oppvekstyrkene
  • har kunnskap om ulike konfliktløsningsstrategier
  • har kunnskap om ulike kulturer og livssyn og hvordan dette påvirker kommunikasjon og samhandling
  • har kunnskap om kommunikasjonens betydning for læreren som leder
  • har kunnskap om gruppepsykologi

Ferdigheter

Studenten:

  • kan kommunisere og samhandle med ulike brukergrupper, elever og samarbeidspartnere
  • kan praktisere klasseledelse og utarbeide en yrkesdidaktisk tverrfaglig periodeplan
  • kan identifisere muligheter og utfordringer i det flerkulturelle samfunn
  • kan anvende ulike undervisningsprinsipper og undervisningsmetoder

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan analysere ulike kommunikasjon- og samhandlingsmønstre i skolen og innenfor helse- og oppvekstyrkene
  • kan bidra til å skape et godt skole- og arbeidsmiljø som fremmer trivsel og god psykisk helse
  • kan gjenkjenne og håndtere krise- og sorgreaksjoner
  • kan samarbeide med kollegaer og andre aktuelle samarbeidspartnere
  • kan tilrettelegge for gode læringsprosesser i kommunikasjon og samhandling

Content

Emnet omhandler innholdet i og betydningen av god kommunikasjon og samhandling innenfor de ulike helse- og oppvekstyrkene og for læreren som leder i skolen.

Temaer

  • ulike kommunikasjons- og samhandlingsmønstre innenfor helse- og oppvekstyrkene
  • omsorgsbegrepet og utøvelse av omsorg innenfor helse- og oppvekstyrkene og overfor den enkelte bruker.
  • konfliktløsningsstrategier
  • ulike kulturer og livssyn
  • interkulturell kommunikasjon
  • klasseledelse
  • gruppepsykologi
  • samarbeid i skole og arbeidsliv

Teaching and learning methods

I dette emnet gjøres bruk av varierte undervisningsformer som dialogbasert undervisning, gruppearbeid, praktiske øvelser og rollespill.

Praksis

  • praksisperiode 1, pedagogisk praksis, 20 dager
  • 5 dager yrkesfaglig praksis

Course requirements

  • Skriftlig gruppeoppgave om ulike kommunikasjons- og samhandlingsmønstre i helse- og oppvekstfaglige yrker. Knyttet til yrkespraksis. Omfang: 1200 ord (+/- 10 %). Arbeidskravet kan løses individuelt ved sykdom eller lignende, etter avtale med faglærer.
  • Individuell muntlig refleksjonsoppgave knyttet til pedagogisk praksis hvor kommunikasjon, samhandling og gruppeprosess inngår, inntil 10 minutter.

Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering én gang innen ordinær eksamen. Studenten får til sammen to forsøk ved hvert arbeidskrav. Ved sykdom eller lignende kan kompensasjon avtales med faglærer.

Assessment

Individuell muntlig eksamen, inntil 30 minutter.

Eksamen vurderes etter gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer eksamensordning og studiekvalitet og skriver tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3. år.

Ny og utsatt eksamen

  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Hjelpemidler til eksamen

Ingen

Pensumliste

Med forbehold om endringer

Austgard, K. I. B. (2010). Omsorgsfilosofi i praksis: Å tenke med filosofen Kari Martinsen i sykepleien (2. utg.) Oslo: Cappelen akademisk. [Kap. 1-3 (82 sider)]

Eide, H., Eide, T. (2017). Kommunikasjon i relasjoner: Personorientering, samhandling, etikk (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 1-2, 4-9 og 14 (226 sider)]

Gjøsund, P. & Huseby, R. (2015). To eller flere: Basiskunnskaper i gruppepsykologi (4. utg.). Oslo: Cappelen akademisk forl. [Kap. 1-3, 5-9 (141 sider)]

Hartviksen, M. & Kversøy, K. S. (2018). Samarbeid og konflikt: To sider av samme sak: SØT-modellen . Bergen: Fagbokforl. [s. 45-95 (50 sider) OBS! Ny utg. kommer i februar (vente med å kjøpe)]

Hauge, A.-M. (2014). Den felleskulturelle skolen (3. utg.). Oslo: Universitetsforl. [Kap. 1 og 2 (69 sider)]

Hiim, H. & Hippe, E. (2009). Undervisningsplanlegging for yrkesfaglærere (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 1-14 (97 sider)]

Høihilder, E. K. & Lingås, L. G. (Red.). (2014). Pedagogikk 8.-13. trinn: Profesjonsutdanning av lærere . Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 7, 15, 17-18, 20 (50 sider)]

Iversen, L. L. (2014). Uenighetsfellesskap: Blikk på demokratisk samhandling . Oslo: Universitetsforl. [s. 11-113 (102 sider)]

Nordahl, T., Hemmer, K. J. & Hansen, O. (2012). Klasseledelse . Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 1-6 (50 sider)]

Offergaard, T.-L. (2013). Religion: Utvalgte momenter for yrkesfaglærere . Oslo: Høgskolen i Oslo og Akershus. [28 sider]

Spurkeland, J. (2011). Relasjonspedagogikk: Samhandling og resultater i skolen . Bergen: Fagbokforl. [Kap. 2, 3 og 7 (142 sider]

Selvvalgt litteratur synliggjøres i arbeidskrav.

Emnet skal omfatte mellom 900-1050 sider (1063 sider er angitt i pensum).

Anbefalt litteratur:

Dahl, Ø., Dybvig, P. & Keeping, D. (2013). Møter mellom mennesker: Innføring i interkulturell kommunikasjon (2. utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk. [Kap. 1]

Gordon, T., Burch, N., Seljelid, T. & Winje, T. (1999). Snakk med oss, lærer!: Trening i kommunikasjon og konfliktløsning . Oslo: Grøndahl Dreyer. [Kap. 1-3]

Halland, G. (2005). Læreren som leder: Perspektiver og praksis for kontaktlærer og faglærer . Bergen: Fagbokforl. [Kap. 9 (8 sider)]

Langslet, G. J. (1999). LØFT: Løsningsfokusert tilnærming til organisasjonsutvikling, ledelsesutvikling og konfliktløsning . Oslo: Ad notam Gyldendal. [Kap. 1-2 og 4 (76 sider)]

Qureshi, N. A. (2009). Kultursensitivitet i profesjonell yrkesutøvelse. I K. Eide (Red.), Over profesjonelle barrierer: Et minoritetsperspektiv i psykososialt arbeid med barn og unge (s. 206-228). Oslo: Gyldendal akademisk.

Sylte, A. L. (2016). Profesjonspedagogikk: Profesjonsretting/yrkesretting av pedagogikk og didaktikk (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 7 (52 sider)]

(Pensumliste ajour: 11.12.2017 Gjennomgått av Bibl Kjeller (sju), APA-stil)