EPN-V2

YLEF2000 Differentiation, specially adapted and customized training and vocational skills development Course description

Course name in Norwegian
Differensiering, særskilt tilrettelagt og tilpasset opplæring samt yrkesfaglig kompetanseutvikling
Study programme
Bachelor's Programme in Vocational Teacher Education, Electricity and Electronics
Bachelor's Programme in Vocational Teacher Education, Electricity and Electronics
Bachelor's Programme in Vocational Teacher Education in Electricity and Electronics
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Introduction

Praksis

  • Gjennomført og bestått 20 dager pedagogisk praksis
  • Gjennomført og bestått 20 dager yrkesfaglig dybdepraksis innen eget programområde
  • Yrkesfaglig praksis kan være forskuttert tidligere i studiet, forutsatt at arbeidskrav 4 er godkjent

Praksis må være gjennomført før eksamen kan avlegges.

Arbeidskrav

Arbeidskrav 17 YF Dokumentasjon av yrkesfaglig dybdekompetanse del 2

  • Arbeidsform: Fortsettelse av oppgave 16 med individuell skriftlig dokumentasjon av dybdekompetanse gjennom prosjektarbeid. Skriftlig dokumentasjon tilsvarende 4000-5000 ord + vedlegg, fundert på ca. 1100 sider litteraturhenvisning eller tilsvarende (se avsnitt om arbeidskrav i programplanen).

Arbeidskrav18 YF/PF Tverrfaglig undervisningsoppgave innen dybde og ny teknologi

  • Arbeidsform: Individuell skriftlig undervisningsoppgave og refleksjon, omfang tilsvarende 2500-2800 ord + kilder og faglitteratur, kilder tilsvarende 400 sider (se avsnitt om arbeidskrav i programplanen). Undervisningsoppgaven kan etter avtale med faglærer gjennomføres i gruppe, med en individuell refleksjon med omfang på 500 - 700 ord.

Arbeidskrav 19 YF/PF Refleksjonsnotat over pedagogisk praksis

  • Arbeidsform: skriftlig individuell oppgave i form av refleksjonsnotat over pedagogisk praksis i studiet, omfang 1000-1200 ord + vedlegg i form av to selvvalgte undervisningsplaner fra veiledet pedagogisk praksis. Eget læringsutbytte skal i refleksjonsnotatet belyses i forhold til nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR) for livslang læring (se avsnitt om arbeidskrav i programplanen).

Alle arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges. Et ikke-godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til godkjenning ytterligere én gang.

Krav til deltakelse

Det er 80 prosent oppmøteplikt på fellessamlinger og gruppesamlinger. Studenter med mer enn 20 prosent fravær fra faglige aktiviteter får ikke avlegge eksamen i pågående semester. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse. Gyldig fravær kan kompenseres etter avtale med den aktuelle faglæreren

Required preliminary courses

Individuell muntlig eksamen ca. 30 minutter. Eksamen tar utgangspunkt i innlevert og godkjent dokumentasjon av dybdekompetanse i arbeidskravene 17, 18 og refleksjonsnotatet i arbeidskrav 19 (Dokumentasjonen danner grunnlaget for muntlig eksamen og må være innlevert til fastsatte frister, samt være godkjent før studenten kan gå opp til muntlig eksamen).

Ny og utsatt eksamen

  • Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Learning outcomes

Inntil tre A4 sider egenskrevne notater

Content

Yrkesfag (YF) og profesjonsfag (PF):

  • Automatiseringssystemer (YF)
  • Data- og elektronikksystemer (YFElenergisystemer (YF)
  • Yrkesfaglig fordypning (YF)
  • Internkontroll (helse, miljø og sikkerhet), dokumentasjon og kvalitetssikring innen yrker og programområder (YF)
  • Historisk og teknologisk utvikling innen eget yrke (YF)
  • Utvikling og identitet (YF/PF)
  • Samarbeid og veiledning (YF/PF)
  • Spesialpedagogikk og betingelser for læring (PF)
  • Læringsmiljø i skole og arbeidsliv og premisser for dette (YF/PF)
  • Ledelse i skole og arbeidsplass med perspektiv på opplæring (YF/PF)
  • Miljøkonsekvenser av yrkesutøvelse, og bærekraftig utvikling (YF/PF)
  • Systemforståelse og ta utgangspunkt i helhetlige systemer (YF/PF)
  • Utdanningsorganisasjoner, samt lover, forskrifter, læreplaner og andre styringsdokumenter fra myndigheter og skolen som organisasjon (PF)
  • Differensiering, tilpasset opplæring og sosialpedagogiske perspektiver (PF)
  • Særskilt tilrettelagt opplæring, spesialpedagogikk og individuelle opplæringsplaner (PF)

Teaching and learning methods

Gradert skala A-F

Course requirements

Det benyttes to interne sensorer (YF/PF). Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet

Assessment

Individuell muntlig eksamen ca. 30 min. Eksamen tar utgangspunkt i arbeidskravene i emne 2000.

Ny og utsatt eksamen

  • Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet . Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Permitted exam materials and equipment

Ingen hjelpemidler

Grading scale

Bestått/Ikke bestått.

Examiners

Det benyttes to interne sensorer (YF/PF). Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.