Programplaner og emneplaner - Student
YLEF1100 Vocational Tasks, processes and analysis, project and vocational subjects Course description
- Course name in Norwegian
- Yrkesoppgaver, prosesser og analyse, prosjekt som arbeidsform samt yrkesfaglig kompetanseutvikling
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Course history
-
- Programme description
-
Introduction
Emnet omfatter prosjektarbeid i forhold til profesjon og yrkesutøvelse, analyse av læreplaner og helhetlige yrkesoppgaver samt dokumentasjon av yrkesfaglig breddekompetanse.
Emnet består av 30 studiepoeng fordelt med 10 studiepoeng profesjonsfag og 20 studiepoeng yrkesfag
-
Required preliminary courses
Før eksamen kan avlegges må emne YLEF1000 være bestått.
-
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten:
- kan analysere læreplanene i ulike yrker på yrkesområdet og ha faglige forutsetninger til å kunne vurdere yrkenes praktiske og teoretiske kvalifikasjonsbehov
- kan beskrive og forklare en arbeidsprosess/produksjonsprosess i ulike yrker på yrkesområdet og kunne forankre opplæringen til helhetlige yrkesoppgaver
- kan se yrkesopplæringen og yrkesutøvelsen i et historisk og kulturelt perspektiv og kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for profesjons- og yrkesfaget
Ferdighet
Studenten:
- kan identifisere sentrale faglige felleselementer mellom yrker og arbeidsprosesser i yrkesområdet og kunne velge felleselementer i forhold til likheter og ulikheter mellom yrkene, og kunne bruke eksempler fra de ulike yrkene i opplæringen
- kan benytte prosjektarbeid som virkemiddel i profesjons- og yrkesopplæringen
- kan levere dokumentasjon i henhold til gjeldende regler for profesjons- og yrkesfaget
Generell kompetanse
Studenten:
- kan vurdere programområdets ulike yrkes særtrekk og behov for basiskompetanse, og ha praktisk og teoretisk breddekompetanse i basisfag som inngår i ulike yrkesutøvelser, som grunnlag for å kunne tilrettelegge og lede yrkesrelevant opplæring
- kan stimulere til personlig initiativ, legge til rette for og ha et reflektert forhold til betydningen av entreprenørskap i opplæringssammenheng
-
Content
Yrkesfag (YF) og profesjonsfag (PF):
- Automatiseringssystemer (YF)
- Data- og elektronikksystemer (YF)
- Elenergisystemer (YF)
- Yrkesfaglig fordypning (YF)
- Yrkeskvalifikasjoner og yrkeskompetanse (YF)
- Forskrifter og faglig utførelse av arbeidet (YF)
- Grunnleggende ferdigheter i yrkesutøvelsen (YF/PF)
- Analyse og refleksjon av helhetlige yrkesoppgaver (YF/PF)
- Prosjekt som metode (YF/PF)
- Pedagogisk entreprenørskap (YF/PF)
- Samarbeid i skole og på arbeidsplass, og med omgivelsene (YF/PF)
- Forskjellige arbeidsmåter og metoder i opplæring, deres premisser, fordeler og ulemper (YF/PF)
- Arbeidsmåter som er spesielt egnet for yrkene innen utdanningsprogrammet, yrkesforankring av opplæring, nøkkelkvalifikasjoner og entreprenørskap (YF/PF)
- Yrkespedagogiske prinsipper og undervisningsprinsipper som nyttes til å planlegge og analysere læreprosesser (PF)
-
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformer vil variere og velges ut fra kap. 6 med pedagogiske og/eller yrkesbasert forankring og begrunnelse.
-
Course requirements
Praksis
- Gjennomført og bestått 20 dagers pedagogisk praksis på VG1 eller VG2 i videregående skole
- Gjennomført og bestått 10 dagers breddepraksis innen programområdet
- Yrkespraksis kan i tillegg forskutteres ut fra individuell kompetanseutviklingsplan
Praksis må være gjennomført før eksamen kan avlegges.
Arbeidskrav
Arbeidskrav 5 (PF) Tverrfaglig prosjektarbeid med utgangspunkt i undervisningsplanlegging.
- Arbeidsform: skriftlig gruppearbeid med felles prosjektdokumentasjon tilsvarende 3200 - 3800 ord (se avsnitt arbeidskrav i programplanen) og fundert på om lag 600 sider litteratur eller tilsvarende kilder. I tillegg skal det leveres inn et skriftlig individuelt refleksjonsnotat tilsvarende 350 - 450 ord.
Arbeidskrav 6 (YF) Dokumentasjon av yrkesfaglig breddekompetanse del 2
- Arbeidsform: individuell dokumentasjon med et omfang på kilder og faglitteratur tilsvarende 1000 sider (se avsnitt arbeidskrav i programplanen)
Arbeidskrav 7 (YF/PF) Analyse av helhetlige yrkesoppgaver
- Arbeidsform: individuell dokumentasjon og analyse tilsvarende minimum 2000 ord og fundert på om lag 400 sider litteratur eller tilsvarende kilder (se avsnitt arbeidskrav i programplanen).
Alle arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges. Et ikke-godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til godkjenning ytterligere én gang.
Krav til deltakelse
- Det er 80 prosent oppmøteplikt på fellessamlinger og gruppesamlinger. Studenter med mer enn 20 prosent fravær fra faglige aktiviteter får ikke avlegge eksamen i pågående semester. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse. Gyldig fravær kan kompenseres etter avtale med den aktuelle faglæreren.
-
Assessment
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 12 dager i form av refleksjonsnotat med henvisning til arbeidskrav og beskrivelse av virkemidler i forhold til læringsutbytte. Omfang tilsvarende 2000 - 2500 ord + eventuelle vedlegg.
Ny og utsatt eksamen
- Ved karakteren ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
-
Permitted exam materials and equipment
Alle tilgjengelige hjelpemidler er tillatt til eksamen. Alle kilder skal oppgis i litteraturlista og det skal benyttes korrekt kildehenvisning.
-
Grading scale
Bestått/Ikke bestått.
-
Examiners
Det benyttes to interne sensor (PF/YF). Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.