Programplaner og emneplaner - Student
YLEF1000 Communication, socialization and training, and vocational competency mapping/needs Course description
- Course name in Norwegian
- Kommunikasjon, sosialisering og opplæring, samt yrkesfaglig plan for kompetanseutvikling
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Vocational Teacher Education, Electricity and ElectronicsBachelor's Programme in Vocational Teacher Education, Electricity and ElectronicsBachelor's Programme in Vocational Teacher Education in Electricity and Electronics
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2016/2017
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet omhandler kommunikasjon, sosialisering og opplæring, samt yrkesfaglig kompetansekartlegging/behov.
Required preliminary courses
This course provides an overview of relevant philosophy of science perspectives in the aesthetic field as well as different scientific methods. Particular emphasis is placed on elucidating research methods of relevance to the distinctive nature of the aesthetic field and research in this field. This is, in turn, put into a philosophy of science perspective. The course will present basic concepts and methodology perspectives that are key to assessing and carrying out research and development work in the aesthetic field.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har kjennskap til gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen
- har kunnskap om kommunikasjon og samarbeid
- har kjennskap til planlegging, gjennomføring og vurdering av opplæring
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke IKT og annen aktuell teknologi i sitt studiearbeid
- kan legge til rette for at elever/lærlinger videreutvikler sine ferdigheter i å lese, å uttrykke seg muntlig og skriftlig, å regne og å bruke IKT som del av sin yrkeskompetanse
- kan med utgangspunkt i yrkesdidaktiske prinsipper involvere deltakerne i å konkretisere mål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer i forhold til den enkeltes læringsbehov, kompetansekrav i de ulike yrkene og planene for opplæringen
- kan analysere læreplaner og bidra til å utforme og implementere opplærings- og utviklingsplaner i relasjon til yrkene innenfor sitt område
Generell kompetanse
Studenten
- kan arbeide i nettverksrelasjoner til skole/arbeidsliv
- kan drøfte eget fag- og kunnskapssyn og forholdet mellom ulike syn på yrkeskunnskap, organisasjonens praksis, ledelsespraksis og mål for arbeid og læring
- kan vurdere styringsdokumenter/læreplaner/organisasjonsplaner i et samfunnsmessig og etisk perspektiv
- kan vurdere og bidra til aktiv utvikling av det fysiske og sosiale arbeids- og læringsmiljøet i skolen/arbeidsplassen i samarbeid med relevante samarbeidspartnere
Content
Yrkesfag (YF) og profesjonsfag (PF):
- Produksjon (YF).
- Tekniske tjenester (YF).
- Dokumentasjon og kvalitet (YF).
- Yrkesfaglig kompetansekartlegging og læringsbehov (YF).
- Grunnleggende ferdigheter (YF).
- Sosialisering (PF).
- Kommunikasjon (PF).
- Gruppepsykologi/dynamikk (PF).
- AFEL/målregnskap (PF).
- Undervisning / Opplæring (PF/YF).
- Observasjon (PF).
Teaching and learning methods
No requirements over and above the admission requirements.
Course requirements
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student
- has thorough knowledge of the field's scientific theories and methods and the distinctive nature of the art subjects as a research area
- is capable of analysing and reflecting on academic questions with a basis in research method perspectives and scientific traditions relating to the academic field’s history, characteristics and place in society
- has in-depth knowledge of different forms of knowledge acquisition and source criticism in scientific publishing.
Skills
The student is capable of
- analysing and using philosophy of science and research methods of relevance to the aesthetic field in an independent manner
- remaining critical to different perspectives in the fields of philosophy of science and research methods, and applying this knowledge to structure and formulate academic lines of reasoning
- remaining critical to different information sources as the basis for the research process
- assessing different ethical perspectives relating to the research process
Competence
The student
- is capable of working independently in his/her own field and masters the field's forms of expression
- is capable of communicating with various target groups about professional issues and angles of discussion in the aesthetic fields
Assessment
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 14 dager i form av refleksjonsnotat med henvisning til arbeidskrav og beskrivelse av virkemidler i forhold til læringsutbytte. Omfang tilsvarende 2000 til 2500 ord + eventuelle vedlegg.
Eksamen vurderes til Bestått/ Ikke bestått.
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.
Ny og utsatt eksamen
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Hjelpemidler til vurdering/eksamen
Alle tilgjengelige hjelpemidler er tillatt til eksamen.
Pensumliste
Bjørgen, I. A. (2001). Læring: Søken etter mening . Trondheim: Tapir.
Gjøsund, P. & Huseby, R. (2015). To eller flere-: Basiskunnskaper i gruppepsykologi (4. utg.). Oslo: Cappelen akademisk forlag.
Gordon, T. (2008). Snakk med oss, lærer!: Trening i kommunikasjon og konfliktløsning (T. Winje, Overs.). Oslo: Grøndahl Dreyer.[Finnes også som e-bok: http://www.nb.no/nbsok/nb/b3188f9ea0585a389bdc806d1169edeb.nbdigital?lang=no#0 ]
Hiim, H. & Hippe, E. (2009). Undervisningsplanlegging for yrkesfaglærere (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.
Imsen, G. (2014). Elevens verden: Innføring i pedagogisk psykologi (5. utg.). Oslo: Universitetsforlaget.
Johnson, D. W. & Johnson, R. T. (2006). Samarbeid i skolen: Pedagogisk utvikling - samspill mellom mennesker (4. rev. utg.). Namsos: Pedagogisk psykologisk forlag.
Nilsen, S. E. & Sund, G. H. (2013). Læring gjennom praksis: innhold og arbeidsmåter i yrkesopplæringen . Oslo: PEDLEX norsk skoleinformasjon.
Antall sider litteraturhenvisning i emne totalt ca.1800 sider tilsammen i PF og YF.
Avklar med faglærer før innkjøp av litteratur.
(Pensumliste ajour: 2015-09-29 i APA 6th-stil v/biblioteket, Kjeller)