Programplaner og emneplaner - Student
YLDHY1000 Analysis of Vocational Practice, Production and Process Documentation Course description
- Course name in Norwegian
- Analyse av yrkesutøvelse, produksjon og prosessdokumentasjon
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Vocational Teacher Education in Design, Arts and Crafts /Media ProductionBachelor's Programme in Vocational Teacher Education - Art, Craft and Design, Elective Modules
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet omhandler analyse av yrkene i eget utdanningsprogram; fellestrekk og særtrekk i design-, håndverks og medieproduksjonsyrkene, yrkeskompetanse, produksjon- og prosessdokumentasjon i yrkesfaglig dybde og bredde. Læreplananalyse, observasjon og kartlegging av læreforutsetninger i pedagogisk praksis.
Required preliminary courses
Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om styringsdokumenter og gjeldene læreplaner
- har kunnskap om arbeids- og samfunnslivet, yrkene og bransjene i utdanningsprogrammet
- har kunnskap om kompetanse i de ulike yrkene i yrkesområdene
- har kunnskap om å analysere utdanningsbehov og utviklingsmuligheter på yrkesområdet
- har kunnskap om bruk av IKT og annen aktuell teknologi innenfor sitt fagområde, relatert til bredde- og dybdekompetanse
Ferdigheter
Studenten
- kan beskrive yrkeskulturen i ulike yrker innen design-, håndverks og medieproduksjonsfag
- kan planlegge, begrunne, gjennomføre og dokumentere yrkesfaglig arbeid
- kan bruke IKT som et verktøy i yrkesrelevante oppgaver
- kan beskrive særtrekk og fellestrekk i yrkene
- kan analysere yrkesutøvelse som grunnlag for å tolke læreplanene
- kan analysere læreplanene
Generell kompetanse
Studenten
- kan identifisere egne lærings- og kompetansebehov
- kan vurdere hvordan design, yrkeskultur og historie kan brukes i yrkesutøvelsen i yrkene
- kan bruke samarbeidslæring og kommunikasjon i gruppearbeid for å bidra til utvikling av det sosiale arbeids og læringsmiljøet kan utføre arbeid som fagarbeider og yrkesfaglærer i henhold til fagenes normer, samfunns og yrkesetiske verdier
Content
- individuell studieplan for hele studiet
- analyse av yrkeskvalifikasjoner og kartlegging av egen kompetanse
- særtrekk og fellestrekk mellom design-, håndverks- og medieproduksjonsyrkene
- etablering av nettverk i skole og arbeidsliv
- dokumentasjon og kvalitetssikring
- produksjon utover eget fagbrevnivå (fordypning)
- styringsdokumenter og læreplananalyse
- yrkes logg og refleksjonslogg
- IKT som et verktøy i yrkesrelevante oppgaver
Teaching and learning methods
Erfaringsdeling, forelesning, øvingsoppgaver, seminar, dialogbasert undervisning, utstilling, gruppearbeid i tillegg til skriftlig dokumentasjon knyttet til yrkesfaglig fordypning og yrkesdidaktikk.
Praksis
10 dager i yrkesfaglig praksis (jf. yrkespraksisguiden)
Course requirements
- Individuell plan for studiet med utvidet CV.
- Individuell skriftlig oppgave: Analyse av yrkesutøvelse og særtrekk i eget yrke. Omfang: ca. 1000 - 2000 ord + bilder og illustrasjon, som legges fram i grupper for klassen (5 - 15 minutter).
- Skriftlig gruppeoppgave: Analyse av særtrekk og fellestrekk mellom yrker som inngår i Vg1 design og håndverk/medieproduksjon knyttet til læreplananalyse av gjeldende læreplaner. Arbeidskravet kan løses individuelt ved sykdom eller lignende. Omfang: ca. - 1000 - 2000 ord + bilder og illustrasjoner.
- Individuelle arbeidslogger fra 10 dager yrkesfaglige praksis, med fokus på særtrekk og fellestrekk, produksjon og prosessdokumentasjon. En logg pr. yrke. Omfang: ca. 800 ord pr. logg + bilder/film mm.
Det kreves 80 % tilstedeværelse på samlingene, og alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen
Assessment
Individuell praktisk eksamen.
- Eksamen består av å lage et praktisk produkt med prosessdokumentasjon i eget fagbrevområde (omfang: ca. 1000 - 2000 ord + bilder/film mm.), utstilling og muntlig presentasjon med refleksjon rundt egen læring, fellestrekk og særtrekk i minimum tre håndverksyrker (ca. 10 - 20 minutter pr. student).
Ny og utsatt eksamen
- Ved karakteren ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang.
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt. Kilder skal oppgis.
Grading scale
Bestått /ikke bestått.
Examiners
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3. år.