Programplaner og emneplaner - Student
YLDH3900 Bachelor's Thesis: Innovation and Systematic and Socially Beneficial Vocational Development and Vocational Education Course description
- Course name in Norwegian
- Bacheloroppgave Innovasjon, systematisk og samfunnstjenlig yrkesutvikling og yrkesutdanning
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Vocational Teacher Education in Design, Arts and Crafts /Media ProductionBachelor's Programme in Vocational Teacher Education - Art, Craft and Design, Elective Modules
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Programme description
- Course history
-
Introduction
None
Required preliminary courses
The teaching is session-based in the form of lectures, student presentations, discussions, group work, seminars and excursion(s). Students will write assignments between the sessions. A high degree of independent activity is expected. The teaching will be problem-based using examples and cases from the students' practical experiences.
Learning outcomes
None
Content
- innovasjon, utvikling og endring i yrkesfagene, yrkesutøvelsene og yrkesopplæring
- utviklingsarbeid og utviklingsprosjekt
- yrkeskultur, yrkeshistorie, mesterlære og skolehistorie
- vurdering for, som og av læring
- planlegge, begrunne, forklare, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesfaglig arbeid i eget fagområde
- yrkeskunnskap, yrkesetikk og prinsipper for fagopplæringen
- yrkesfagenes trender og samfunnsutvikling sett i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
Teaching and learning methods
Erfaringsdeling, forelesning/dialogbasert undervisning, rollespill, gruppearbeid i tillegg til refleksjon over yrkespedagogisk praksis gjennom refleksjonsnotat.
Praksis
- 10 dager i pedagogisk praksis, 4. periode (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis).
- 5 dager i yrkesfaglig praksis (jf. yrkespraksisguiden).
Course requirements
- Individuell arbeidslogg fra 5 dager yrkesfaglig praksis. Omfang: ca. 800 ord pr. logg + bilder, illustrasjoner etc. En logg pr. yrke
- Individuell Arbeidslogg fra 10 dagers pedagogisk praksis.. Omfang: ca. 800 ord + bilder, illustrasjoner etc.
Det kreves 80 % tilstedeværelse på samlingene, og alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen (jfr. kapittel om arbeidskrav i programplanen).
Assessment
Refleksjon knyttet til yrkespraksis, praktisk arbeid, gruppeveiledning, erfaringsdeling, forelesning/dialogpreget undervisning, veiledning og gruppearbeid.
Praksis
- 5 dager i pedagogisk praksis, 2. periode, del 3 (jf. praksisguide for pedagogisk praksis)
- 10 dager yrkesfaglig praksis (jfr. praksisguiden)
Grading scale
Prosjekteksamen i gruppe.
- Eksamen består av et praktisk utviklingsprosjekt (planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon), som gjennomføres i grupper på 2-5 studenter. Valgfri dokumentasjon (skriftlig og/eller visuell) og et individuelt refleksjonsnotat over egen læring. Omfang utviklingsprosjekt hvis skriftlig prosjektdokumentasjon ca. 4000 ord + bilder, film, illustrasjoner etc.Omfang individuelt refleksjonsnotat ca 1500 ord. Det kan søkes om å gjennomføre eksamen individuelt. Søknad skal godkjennes av faglærer og studieleder.
Ny og utsatt eksamen
- Ved karakteren F for ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang.
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på StudentWeb.
Examiners
Eksamen vurderes av en intern og ekstern sensor