EPN-V2

YLDH3900 Bachelor's Thesis: Innovation and Systematic and Socially Beneficial Vocational Development and Vocational Education Course description

Course name in Norwegian
Bacheloroppgave Innovasjon, systematisk og samfunnstjenlig yrkesutvikling og yrkesutdanning
Study programme
Bachelor's Programme in Vocational Teacher Education in Design, Arts and Crafts /Media Production
Bachelor's Programme in Vocational Teacher Education - Art, Craft and Design, Elective Modules
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Introduction

None

Required preliminary courses

The teaching is session-based in the form of lectures, student presentations, discussions, group work, seminars and excursion(s). Students will write assignments between the sessions. A high degree of independent activity is expected. The teaching will be problem-based using examples and cases from the students' practical experiences.

Learning outcomes

None

Content

  • innovasjon, utvikling og endring i yrkesfagene, yrkesutøvelsene og yrkesopplæring
  • utviklingsarbeid og utviklingsprosjekt
  • yrkeskultur, yrkeshistorie, mesterlære og skolehistorie
  • vurdering for, som og av læring
  • planlegge, begrunne, forklare, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesfaglig arbeid i eget fagområde
  • yrkeskunnskap, yrkesetikk og prinsipper for fagopplæringen
  • yrkesfagenes trender og samfunnsutvikling sett i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv

Teaching and learning methods

Erfaringsdeling, forelesning/dialogbasert undervisning, rollespill, gruppearbeid i tillegg til refleksjon over yrkespedagogisk praksis gjennom refleksjonsnotat.

Praksis

  • 10 dager i pedagogisk praksis, 4. periode (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis).
  • 5 dager i yrkesfaglig praksis (jf. yrkespraksisguiden).

Course requirements

  • Individuell arbeidslogg fra 5 dager yrkesfaglig praksis. Omfang: ca. 800 ord pr. logg + bilder, illustrasjoner etc. En logg pr. yrke
  • Individuell Arbeidslogg fra 10 dagers pedagogisk praksis.. Omfang: ca. 800 ord + bilder, illustrasjoner etc.

Det kreves 80 % tilstedeværelse på samlingene, og alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen (jfr. kapittel om arbeidskrav i programplanen).

Assessment

Refleksjon knyttet til yrkespraksis, praktisk arbeid, gruppeveiledning, erfaringsdeling, forelesning/dialogpreget undervisning, veiledning og gruppearbeid.

Praksis

  • 5 dager i pedagogisk praksis, 2. periode, del 3 (jf. praksisguide for pedagogisk praksis)
  • 10 dager yrkesfaglig praksis (jfr. praksisguiden)

Grading scale

Prosjekteksamen i gruppe.

  • Eksamen består av et praktisk utviklingsprosjekt (planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon), som gjennomføres i grupper på 2-5 studenter. Valgfri dokumentasjon (skriftlig og/eller visuell) og et individuelt refleksjonsnotat over egen læring. Omfang utviklingsprosjekt hvis skriftlig prosjektdokumentasjon ca. 4000 ord + bilder, film, illustrasjoner etc.Omfang individuelt refleksjonsnotat ca 1500 ord. Det kan søkes om å gjennomføre eksamen individuelt. Søknad skal godkjennes av faglærer og studieleder.

Ny og utsatt eksamen

  • Ved karakteren F for ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang.
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på StudentWeb.

Examiners

Eksamen vurderes av en intern og ekstern sensor