Programplaner og emneplaner - Student
YLDH3100 Professional Ethics, Design and Form Description in Practice Course description
- Course name in Norwegian
- Yrkesetikk, design og formbeskrivelse i praksis
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Vocational Teacher Education in Design, Arts and Crafts /Media ProductionBachelor's Programme in Vocational Teacher Education - Art, Craft and Design, Elective Modules
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- redaksjonelt arbeid
- organiseringen og samarbeidet i et mediehus
- å være fotojournalist i felt
Ferdigheter
Studenten
- kan gjennomføre research og bidra med ideer og saker i en redaksjon
- kan løse forskjellige fotojournalistiske oppgaver i et mediehus: nyhet, portrett og reportasje
- behersker redaksjonelle produksjonssystemer
- behersker kildekritiske utfordringer
- kan evaluere eget og andres arbeid
Generell kompetanse
Studenten
- har utviklet sin fotojournalistiske selvstendighet gjennom arbeidet i et mediehus
- har styrket sin forståelse for redaksjonelle prosesser
- har styrket sin ansvarlighet i omgang med journalistiske kilder og andre medmennesker
- har utviklet sin fag- og yrkesetikk
Required preliminary courses
Ingen ut over opptakskrav.
Learning outcomes
The course will be taught over three consecutive days in the autumn semester. Participation is mandatory, and candidates are expected to attend all days of teaching. A minor absence from teaching (up to 20 %) can only be accepted in special cases, upon application. In the event of absences that are not approved, candidates will lose their right to have their essays assessed.
Content
A grade scale with grades from A to E for pass and F for fail is used.
Teaching and learning methods
Læringsutbyttebeskrivelsene er formulert i tråd med fastsatt Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for høyere utdanning (NKR). Etter gjennomført forkurs skal kandidaten ha følgende samlede læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
- Kandidaten har bred kunnskap om sentrale temaer og problemstillinger i de fagområder som inngår, på en slik måte at kandidater er vel kvalifisert for å gjennomføre en høyere teknologisk utdanning.
- Kandidaten har kunnskap om grunnleggende teorier, metoder og begreper innenfor de aktuelle fagområdene og som er likeverdige med slike kunnskaper som oppnås i studiekompetanse til høyere teknologiske studier.
- Kandidaten har kunnskap om sin utdannings relevans for høyere teknologiutdanning
Ferdigheter
- Kandidaten kan analysere fagstoff og trekke egne slutninger på minst lik linje med andre som er kvalifisert for en høyere teknologisk utdanning
- Kandidaten kan reflektere over egen faglig ferdighet og endre arbeidsmetoder under veiledning.
- Kandidaten kan anvende faglige kunnskaper på praktiske og teoretiske problemstillinger på en slik måte at et høyere teknologisk studium kan gjennomføres.
- Kandidaten kan søke, behandle og vurdere informasjon kritisk
- Kandidaten kan beherske relevante faglige verktøy
- Kandidaten kan anvende sine kvalifikasjoner videre på teknologiske studier
Generell kompetanse
- Kandidaten kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver som strekker seg over tid.
- Kandidaten kan utføre prosjektbasert arbeid på lik linje med dem som har generell studiekompetanse.
- Kandidaten kan gjennomføre praktiske øvinger og utarbeide rapporter i samsvar med naturvitenskapelig arbeidsmetode og funksjonell bruk av språk og struktur like godt som de med den spesielle studiekompetansen.
- Kandidaten kan videreutvikle sine kunnskaper, ferdigheter og forståelse fra kvalifikasjonskurset i ingeniørutdanningen.
- Kandidaten kan arbeide både selvstendig og som deltaker i en gruppe.
Course requirements
The teaching is session-based in the form of lectures, student presentations, discussions, group work and seminars. Students will write assignments between the sessions. A high degree of independent activity is expected. The teaching will mainly be problem-based using examples and cases from the students' practical experiences.
Assessment
All examination support material is allowed as long as source reference and quotation technique requirements are applied.
Grading scale
Ingeniørstudiene er tilrettelagt for internasjonalisering gjennom at studenter kan ta delstudier i utlandet hovedsakelig fra fjerde semester. Se om utveksling på: https://student.oslomet.no/
I tillegg har universitetet samarbeid med institusjoner i flere europeiske land om et engelskspråklig tilbud European Project Semester (EPS) på 30 studiepoeng, som ved den enkelte institusjon i hovedsak er beregnet for innreisende utvekslingsstudenter. Studenter som er interessert kan ta siste semester i sin utdanning innenfor EPS i utlandet. For egne studenter kan EPS lokalt erstatte bacheloroppgaven. Opptak til EPS etter individuell søknad.
Ingeniørfag er internasjonalt. Mye av pensumlitteraturen er på engelsk og flere systemer og arbeidsverktøy har engelsk som arbeidsspråk. Deler av undervisningen kan gjennomføres på engelsk. Det vil framkomme i den enkelte emneplan hvilke emner dette gjelder. Studentene vil dermed få god erfaring med og kunnskap i den engelske fagterminologien for ingeniørfag.
Examiners
Et arbeidskrav er et obligatorisk arbeid/en obligatorisk aktivitet som må være godkjent innen fastsatt frist for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen. Arbeidskrav kan være muntlige og skriftlige besvarelser, obligatorisk tilstedeværelse ved undervisning og lignende. Arbeidskrav kan gjennomføres individuelt eller i gruppe. Arbeidskravene innenfor et emne står beskrevet i emneplanen.
Arbeidskrav gis for å fremme studentenes progresjon og utvikling og for å sikre deltakelse der dette er nødvendig. Arbeidskrav kan også gis for å prøve studenten i et læringsutbytte som ikke kan prøves ved eksamen.
Tilbakemelding på arbeidskrav er godkjent/ikke godkjent.
Ved forsinkelser i studiet kan studenter få godkjent tidligere godkjente arbeidskrav 2 år tilbake i tid. Dette forutsetter at emnet ikke er endret.
Ikke godkjente arbeidskrav
Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel legeerklæring, fritar ikke for innfrielse av arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke innfrir arbeidskrav innen fristen, bør så langt det er mulig, kunne få tilrettelagt for et nytt forsøk før eksamen. Dette må avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle faglærer. Hvis det ikke er mulig å gjennomføre et alternativt opplegg på grunn av fagets/emnets egenart, må studenten påregne og ta arbeidskravet ved neste mulige tidspunkt. Dette kan medføre forsinkelser i studieprogresjon.