EPN-V2

YLDH3000 Adapted Education at Lower Secondary Level: Youth Culture, Arts and Crafts Course description

Course name in Norwegian
Tilpasset opplæring i ungdomstrinnet - ungdomskultur, Kunst og håndverk
Study programme
Bachelor's Programme in Vocational Teacher Education in Design, Arts and Crafts /Media Production
Bachelor's Programme in Vocational Teacher Education - Art, Craft and Design, Elective Modules
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history

Introduction

Emnet omhandler ungdomskultur, karriereveiledning og å utvikle kompetanse innenfor kunst- og håndverk og andre relevante fag for å lede opplæring på ungdomstrinnet (8 - 10 trinn) i grunnskolen.

Emnet består av 15 studiepoeng og er fordelt med 10 studiepoeng profesjonsfag og 5 studiepoeng yrkesfag (bredde/dybde)

Required preliminary courses

Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om pedagogisk persepsjon og selvoppfatning knyttet til ungdomskultur
  • har kunnskap om ungdomskultur og flerkultur
  • har kunnskap om ungdom i vanskelige situasjoner og om deres rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • har kunnskap om relevante læreplaner i ungdomstrinnet 8.-10. trinn

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere læreplanene for 8.-10. trinn
  • kan planlegge og gjennomføre opplæring på ungdomstrinnet (Kunst og håndverk og andre relevante fag)
  • kan utøve karriereveiledning knyttet til ungdommers utdanningsvalg
  • kan administrere og lede daglig læringsarbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende relasjonskompetanse knyttet til ungdom i vanskelige situasjoner, ungdomskultur, for tilrettelegging av opplæring i Kunst og håndverk, utdanningsvalg og ulike arbeidslivsfag
  • kan legge til rette for samarbeid mellom skole og arbeidsliv i et samfunnsperspektiv

Content

  • Det filosofiske, psykologiske og pedagogiske grunnlaget for veiledning
  • grunnleggende kommunikasjonsferdigheter i veiledning
  • faser i og organisering av veiledningsprosesser, med blant annet systematikk og struktur i prosessene
  • veiledning med særlig fokus på en-til-en veiledning
  • rollen som veileder og som relasjonsbygger og prosessleder
  • etikk i veiledning og veilederrollen

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformer i emnet er erfaringsdeling, forelesning/dialogbasert undervisning, rollespill, gruppearbeid i tillegg til refleksjon over yrkespedagogisk praksis gjennom refleksjonsnotat.

Praksis

  • 10 dager pedagogisk praksis på ungdomstrinnet, 3. praksisperiode (jf. praksisguiden)

Course requirements

Arbeidskrav

  • Studentene skal utarbeide og dokumentere egne utviklingsmål og reflektere over egen utvikling i et refleksjonsnotat på 1000-1500 ord.
  • Studentene skal gjennomføre veiledninger mellom hver samling av minst èn nyutdannet på egen arbeidsplass. Veiledningen dokumenteres i et refleksjonsnotat på1000-1500 ord.

Faglig aktivitet med krav om deltagelse

Det er krav om 80 % tilstedeværelse i emnet. Fraværet kompenseres etter avtale med faglærer.

Assessment

Individuell skriftlig prosjekteksamen. Eksamen består i å dokumentere et veiledningsforløp med planlegging, gjennomføring og refleksjon over dette arbeidet knyttet opp mot relevant teori i et refleksjonsnotat på 2500 ord, +/- 10 %.

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt.

Grading scale

Eksamen vurderes til Bestått/ikke bestått.

Examiners

Det brukes en intern sensor, samt en tilsynssensor som evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.