Programplaner og emneplaner - Student
YLDH3000 Adapted Education at Lower Secondary Level: Youth Culture, Arts and Crafts Course description
- Course name in Norwegian
- Tilpasset opplæring i ungdomstrinnet - ungdomskultur, Kunst og håndverk
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Vocational Teacher Education in Design, Arts and Crafts /Media ProductionBachelor's Programme in Vocational Teacher Education - Art, Craft and Design, Elective Modules
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet omhandler ungdomskultur, karriereveiledning og å utvikle kompetanse innenfor kunst- og håndverk og andre relevante fag for å lede opplæring på ungdomstrinnet (8 - 10 trinn) i grunnskolen.
Emnet består av 15 studiepoeng og er fordelt med 10 studiepoeng profesjonsfag og 5 studiepoeng yrkesfag (bredde/dybde)
Required preliminary courses
Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om pedagogisk persepsjon og selvoppfatning knyttet til ungdomskultur
- har kunnskap om ungdomskultur og flerkultur
- har kunnskap om ungdom i vanskelige situasjoner og om deres rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
- har kunnskap om relevante læreplaner i ungdomstrinnet 8.-10. trinn
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere læreplanene for 8.-10. trinn
- kan planlegge og gjennomføre opplæring på ungdomstrinnet (Kunst og håndverk og andre relevante fag)
- kan utøve karriereveiledning knyttet til ungdommers utdanningsvalg
- kan administrere og lede daglig læringsarbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende relasjonskompetanse knyttet til ungdom i vanskelige situasjoner, ungdomskultur, for tilrettelegging av opplæring i Kunst og håndverk, utdanningsvalg og ulike arbeidslivsfag
- kan legge til rette for samarbeid mellom skole og arbeidsliv i et samfunnsperspektiv
Content
- Det filosofiske, psykologiske og pedagogiske grunnlaget for veiledning
- grunnleggende kommunikasjonsferdigheter i veiledning
- faser i og organisering av veiledningsprosesser, med blant annet systematikk og struktur i prosessene
- veiledning med særlig fokus på en-til-en veiledning
- rollen som veileder og som relasjonsbygger og prosessleder
- etikk i veiledning og veilederrollen
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformer i emnet er erfaringsdeling, forelesning/dialogbasert undervisning, rollespill, gruppearbeid i tillegg til refleksjon over yrkespedagogisk praksis gjennom refleksjonsnotat.
Praksis
- 10 dager pedagogisk praksis på ungdomstrinnet, 3. praksisperiode (jf. praksisguiden)
Course requirements
Arbeidskrav
- Studentene skal utarbeide og dokumentere egne utviklingsmål og reflektere over egen utvikling i et refleksjonsnotat på 1000-1500 ord.
- Studentene skal gjennomføre veiledninger mellom hver samling av minst èn nyutdannet på egen arbeidsplass. Veiledningen dokumenteres i et refleksjonsnotat på1000-1500 ord.
Faglig aktivitet med krav om deltagelse
Det er krav om 80 % tilstedeværelse i emnet. Fraværet kompenseres etter avtale med faglærer.
Assessment
Individuell skriftlig prosjekteksamen. Eksamen består i å dokumentere et veiledningsforløp med planlegging, gjennomføring og refleksjon over dette arbeidet knyttet opp mot relevant teori i et refleksjonsnotat på 2500 ord, +/- 10 %.
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt.
Grading scale
Eksamen vurderes til Bestått/ikke bestått.
Examiners
Det brukes en intern sensor, samt en tilsynssensor som evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.