Programplaner og emneplaner - Student
YLDH3000 Adapted Education at Lower Secondary Level: Youth Culture, Arts and Crafts Course description
- Course name in Norwegian
- Tilpasset opplæring i ungdomstrinnet - ungdomskultur, Kunst og håndverk
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Vocational Teacher Education in Design, Arts and Crafts /Media ProductionBachelor's Programme in Vocational Teacher Education - Art, Craft and Design, Elective Modules
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet omhandler ungdomskultur, karriereveiledning og å utvikle kompetanse innenfor kunst- og håndverk og andre relevante fag for å lede opplæring på ungdomstrinnet (8 - 10 trinn) i grunnskolen.
Emnet består av 15 studiepoeng og er fordelt med 10 studiepoeng profesjonsfag og 5 studiepoeng yrkesfag (bredde/dybde)
Required preliminary courses
In their professional practice, physiotherapists encounter a diversity of people with challenges and problems of very differing complexity. Perhaps the physiotherapist finds it particularly demanding if the patient has a rare diagnosis, a complex clinical picture, substance abuse problems, lives in difficult conditions, has reduced competence to give consent or lacks the ability to communicate. Through the experience gained from interacting with patients, physiotherapists can build competence that can become important evidence-based knowledge when encountering ‘new’ patients.
Collective knowledge development and professional exchange of experience play a key role in lifelong learning, and one of the overriding objectives for the learning activities in this course is to activate and share experience from practical training. Students will also explore the role of physiotherapists in dealings with patients in a society where technology continuously changes how we communicate, how the individual’s environment can be adapted, and how opportunities for individual participation are created.
The students will also participate in the interdisciplinary teaching initiative INTER1300.
INTER1300 ‘Interprofessional Cooperation about and with Children, Young People and their Families ’ (1.5 credits) makes up the third module of the university's teaching project INTERACT. INTER1300 is about acquiring more awareness and knowledge about how you, as a future professional, can cooperate with other professions about and with children, young people and their parents/guardians. The challenges and opportunities such cooperation presents is one of the topics discussed in this module. Examples from the students’ practical training periods will be a key part of this. In this module, the focus will in particular be on children and adolescents with challenges.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om pedagogisk persepsjon og selvoppfatning knyttet til ungdomskultur
- har kunnskap om ungdomskultur og flerkultur
- har kunnskap om ungdom i vanskelige situasjoner og om deres rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
- har kunnskap om relevante læreplaner i ungdomstrinnet 8.-10. trinn
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere læreplanene for 8.-10. trinn
- kan planlegge og gjennomføre opplæring på ungdomstrinnet (Kunst og håndverk og andre relevante fag)
- kan utøve karriereveiledning knyttet til ungdommers utdanningsvalg
- kan administrere og lede daglig læringsarbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende relasjonskompetanse knyttet til ungdom i vanskelige situasjoner, ungdomskultur, for tilrettelegging av opplæring i Kunst og håndverk, utdanningsvalg og ulike arbeidslivsfag
- kan legge til rette for samarbeid mellom skole og arbeidsliv i et samfunnsperspektiv
Content
The oral exam is assessed by two examiners. At least 15% of the exams will be assessed by an external examiner.
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformer i emnet er erfaringsdeling, forelesning/dialogbasert undervisning, rollespill, gruppearbeid i tillegg til refleksjon over yrkespedagogisk praksis gjennom refleksjonsnotat.
Praksis
- 10 dager pedagogisk praksis på ungdomstrinnet, 3. praksisperiode (jf. praksisguiden)
Course requirements
- Oppdatert individuell plan for studiet med kartleggingsskjema for valg av fokus på yrkesfaglig dybde eller bredde i tredje studieår. Valg av dybde eller bredde er bindene for studenten fordi valg av det ene i ett emne får konsekvenser for valg i de to andre emnene.
- Individuelt framlegg, og erfaringsdeling fra pedagogisk praksis for klassen.
Det kreves 80 % tilstedeværelse på samlingene, og alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen (jfr. programplanens kapittel om arbeidskrav).
Assessment
Individuell hjemmeeksamen, 14 dager.
- Refleksjoner over innholdet i emnet og fra pedagogisk praksis knyttet til ungdomskultur og skolens plass i samfunnet. Omfang ca. 1500 ord + bilder, illustrasjoner, vedlegg.
Ny og utsatt eksamen
- Ved karakteren ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang.
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Permitted exam materials and equipment
Individual oral exam based on patient case histories, up to 20 minutes. The exam paper is handed out two days before the exam.
Grading scale
Eksamen vurderes til Bestått / ikke bestått.
Examiners
Grade scale A-F.