Programplaner og emneplaner - Student
YLDH2200 Vocational Innovation and Development from National and International Perspectives Course description
- Course name in Norwegian
- Innovasjon og yrkenes utvikling i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Vocational Teacher Education in Design, Arts and Crafts /Media ProductionBachelor's Programme in Vocational Teacher Education - Art, Craft and Design, Elective Modules
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet omhandler praktisk arbeid i å dokumentere arbeidsprosess og yrkesfaglig kompetanse. Refleksjon rundt framtidige endringsbehov innen yrkene, være kritisk i forhold til yrkesetiske utfordringer og bruk av visuell dokumentasjon innen design-, håndverks- og medieproduksjonsyrkene. Arbeidet skal utvikles i tråd med yrkesetiske retningslinjer, ses i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv og drøftes opp mot yrkesopplæringen i yrkesfagene innen design, håndverk og medieproduksjon.
Required preliminary courses
Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om utviklingsarbeid og utviklingsprosjekt
- har bred kunnskap om arbeidslivet, yrkesutøvelsen i utdanningsprogrammet, deres kultur, virksomhet og plass i samfunnet
- har kunnskap om innovasjon, utviklings- og endringsbehov i yrkesfagene
- har kunnskap om vurdering
Ferdigheter
Studenten
- kan gjennomføre yrkesfaglig utviklingsarbeid
- kan vurdere kvalitet på faglig arbeid
- kan formulere vurderingskriterier knyttet til læringsmål
- kan anvende ulike vurderingsverktøy
- kan gjennomføre og dokumentere avansert yrkesfaglig arbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere yrkesutøvelse i eget utdanningsprogram, forklare og vurdere yrkenes fellestrekk, som grunnlag for å lede oppdatert og yrkesrelevant opplæring
- kan vise innovativ kompetanse innen yrkesutøvelsen i eget fagområde i henhold til fagenes normer, samfunns- og yrkesetiske verdier
- kan legge til rette for og lede opplæring som fremmer yrkesidentitet og yrkesstolthet
Content
- Innovasjon, utvikling og endring i yrkesfagene, yrkesutøvelsene og yrkesopplæring.
- Utviklingsarbeid og utviklingsprosjekt.
- Yrkeskultur, yrkeshistorie, mesterlære og skolehistorie.
- Vurdering for, som og av læring.
- Planlegge, begrunne, forklare, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesfaglig arbeid i eget fagområde.
- Yrkeskunnskap, yrkesetikk og prinsipper for fagopplæringen.
- Yrkesfagenes trender og samfunnsutvikling sett i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv.
Teaching and learning methods
Refleksjon knyttet til yrkespraksis, praktisk arbeid, gruppeveiledning, erfaringsdeling, forelesning/dialogpreget undervisning, veiledning og gruppearbeid.
Praksis
- Fem dager i pedagogisk praksis, 2. periode, del 3 (jf. praksisguide for pedagogisk praksis).
- Ti dager yrkesfaglig praksis (jf. yrkespraksisguiden).
Course requirements
- Individuelle arbeidslogger fra ti dager yrkesfaglig praksis, med fokus på analyse av særtrekk og fellestrekk, kvalitetssikring og prosessdokumentasjon. En logg per yrke. Omfang: Ca. 800 ord per logg + bilder, illustrasjoner og så videre.
- Individuell arbeidslogg fra fem dager pedagogisk praksis. Omfang: Ca. 800 ord + bilder, illustrasjoner og så videre.
Det kreves 80 prosent tilstedeværelse på samlingene, og alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen (jf. kapittel 8).
Assessment
Prosjekteksamen i gruppe.
- Eksamen består av et praktisk utviklingsprosjekt (planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon), som gjennomføres i grupper på to til fem studenter. Valgfri dokumentasjon (skriftlig og/eller visuell) og et individuelt refleksjonsnotat over egen læring. Omfang utviklingsprosjekt hvis skriftlig prosjektdokumentasjon: Ca. 4000 ord + bilder, film, illustrasjoner og så videre. Omfang individuelt refleksjonsnotat ca. 1500 ord. Det kan søkes om å gjennomføre eksamen individuelt. Søknad skal godkjennes av faglærer og studieleder.
Eksamen vurderes med gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Det benyttes en intern sensor og en ekstern sensor.
Ny og utsatt eksamen
- Ved karakteren F for ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang.
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus . Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Hjelpemidler til eksamen
Alle hjelpemidler tillatt.
Pensumliste
Dobson, S., Eggen, A. B. & Smith, K. (2009). Vurdering, prinsipper og praksis - nye perspektiver på elev- og læringsvurdering, Oslo: Gyldendal Akademisk, s. 5-307.
Haaland, G. & Nielsen, S. E. (2013) Læring gjennom praksis: innhold og arbeidsmåter i yrkesopplæringen . Oslo: PEDLEX norsk skoleinformasjon, s. 133-217.
Kunnskapsdepartementet (2006). Læreplanverket . Oslo: Kunnskapsdepartementet.
Nilsen, S. E. & Sund, G. H. (2013). Læring gjennom praksis: innhold og arbeidsmåter i yrkesopplæringen . Oslo: PEDLEX norsk skoleinformasjon, s. 133-217.
Postholm, M. B., & Moen, T. (2009). Forsknings- og utviklingsarbeid i skolen: metodebok for lærere, studenter og forskere . Oslo: Universitetsforlaget, s. 5-103.
Sylte, A. L. (2016). Profesjonspedagogikk- profesjonsretting / yrkesretting av pedagogikk og didaktikk . Oslo: Gyldendal Akademisk, s. 235-256.
Det er totalt 1200 sider pensum på dette emnet. Studenten velger minst 400 sider fra faglitteraturen i listen ovenfor og kan ellers velge 800 sider enten fra samme liste, eller fra andre relevante kilder. Selvvalgt pensum skal godkjennes av faglærer.