Programplaner og emneplaner - Student
YLDH2100 Vocationalisation, Adapted Education and Career Guidance Course description
- Course name in Norwegian
- Yrkesretting, tilpasset opplæring og karriereveiledning
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Vocational Teacher Education in Design, Arts and Crafts /Media ProductionBachelor's Programme in Vocational Teacher Education - Art, Craft and Design, Elective Modules
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet handler om yrkesretting av programfag/fellesfag og ledelse av læringsprosesser med utgangspunkt i elevens læreforutsetninger og elevens, bransjens og samfunnets kompetansebehov. Dette innebærer også karriereveiledning og utvikling av lærerens kommunikasjons-, samhandlings- og relasjonskompetanse for å kunne utvikle en god, lærings- og skolekultur som bidrar til et godt læringsmiljø.
Required preliminary courses
Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om kommunikasjon, samhandlingsprosesser og relasjonsbygging
- har kunnskap om elevens ståsted, hva som påvirker elevens personlighet, atferd og læring
- har kunnskap om betydningen av motivasjon for elevens læring
- har kunnskap om konflikthåndtering
- har kunnskap om læringskultur og læringsmiljø
- har kunnskap om profesjonskunnskapens betydning for læring
- har kunnskap om betydningen av yrkesrettet og tilpasset opplæring
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere læreplanverket og konkretisere læreplanene og prinsipper for opplæringen i forhold til ulike yrkesfag i eget utdanningsprogram
- kan tilrettelegge for og lede tilpasset opplæring ut fra elevens læreforutsetninger og yrkesinteresser
- kan veilede elever til å ta bevisste karrierevalg
- kan motivere til elevens læring
- kan utvikle et godt læringsmiljø og forebygge konflikter samt konflikthåndtering
- kan kommunisere og samhandle med elever, kollegaer, skolens ledelse, bransjen og bidra til nettverksbygging i samfunnet
Generell kompetanse
Studenten
- kan drøfte og håndtere yrkesestetiske utfordringer i det daglige læringsarbeidet
- kan legge til rette for utvikling av elevers kommunikasjons- og relasjonskompetanse
- kan analysere og vurdere behovet for, og utvikle en god læringskultur som skaper et godt læringsmiljø
- kan lede læringsprosesser som utvikler et godt læringsmiljø gjennom forebygging av konflikter, samt konflikthåndtering
- kan reflektere og vurdere eget kunnskapssyn og egen yrkesfaglig kompetanse
- kan legge til rette for opplæringsprosesser og være bevisst på forholdet mellom ulike læringssyn og dets betydning for læring
- kan analysere yrkesutøvelse i ulike yrker i eget utdanningsprogram, forklare og vurdere yrkenes fellestrekk, som grunnlag for å lede oppdatert og yrkesrelevant opplæring
- kan tilrettelegge for og lede læring i skole og arbeidsliv, med utgangspunkt i yrkenes kvalifikasjonskrav og elevenes individuelle læringsbehov og utdanningsplaner
Content
- Yrkesretting og yrkesdifferensiering.
- Læreplananalyse (Vg1).
- Karriereveiledning og veiledning.
- Vurdering.
- Skolens og yrkesopplæringens mål, etikk og verdigrunnlag.
- Profesjonskunnskap (for lærerprofesjonen).
- Undervisnings- og læringsteorier.
- Ulike lærings-/kunnskapssyn.
- Klasseledelse.
- Kommunikasjon, samhandlings og nettverksrelasjoner.
- Konfliktforståelse og - håndtering.
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformer i emnet er praktiske undervisningsøvelser, forelesning / dialogbasert undervisning, rollespill, seminar, veiledning, refleksjon over pedagogisk praksis gjennom refleksjonsnotat og erfaringsdeling.
Praksis
15 dager pedagogisk praksis, 2. periode, del 2 (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis).
Course requirements
Det kreves 80 prosent tilstedeværelse på samlingene og pedagogisk praksis, og arbeidskravet må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen (jf. kapittel 8).
Assessment
Praktisk eksamen, individuell eller i gruppe.
- Planlegging og gjennomføring av en reel undervisningssituasjon (ca. 45 minutter på praksisskole eller HiOA) individuelt eller i små grupper (én til tre studenter), med individuell egenvurdering og begrunnelse som skrives umiddelbart etter gjennomføring på praksisskolen. Omfang maksimalt 1000 ord, 120 min.
Eksamen vurderes til Bestått/ ikke bestått.
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.
Ny og utsatt eksamen
- Ved karakteren ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang.
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus . Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Hjelpemidler til eksamen
Alle hjelpemidler tillatt.
Pensumliste
Hartviksen, M., & Kversøy, K. S. (2008). Samarbeid og konflikt: to sider av samme sak: SØT-modellen . Bergen: Fagbokforl., s. 82-160.
Hattie, J. (2013). Synlig læring for lærere , Oslo, Cappelen Dam Akademisk, s. 5-150.
Imsen, G. (2014). Elevens verden: innføring i pedagogisk psykologi (4 ed.). Oslo: Universitetsforlaget, s. 15-337
Imsen, G. (2016). Lærerens verden: innføring i generell didaktikk (4 ed.). Oslo: Universitetsforlaget, s. 59-375.
Kunnskapsdepartementet (2006). Læreplanverket . Oslo: Kunnskapsdepartementet.
Haaland, G. & Nielsen, S. E. (2013). Læring gjennom praksis: innhold og arbeidsmåter i yrkesopplæringen . Oslo: PEDLEX norsk skoleinformasjon (hele boka brukes etter behov, på pensum også i tidligere emner).
Nordahl, T. (2012). Klasseledelse . Oslo: Gyldendal Akademisk, s. 5-61.
Skagen, K. (2004). I veiledningens landskap - innføring i veiledning og rådgivning , Oslo: Høgskoleforlaget, s. 5-174.
Sylte, A. L. (2016). Profesjonspedagogikk- profesjonsretting / yrkesretting av pedagogikk og didaktikk . Oslo: Gyldendal Akademisk, s. 18-29, s. 140-292.
Det er totalt 1200 sider pensum på dette emnet. Studenten velger minst 1000 sider fra faglitteraturen i listen ovenfor og kan ellers velge 200 sider enten fra samme liste, eller fra andre relevante kilder. Selvvalgt pensum skal godkjennes av faglærer.